stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 420069
  • 18 بهمن 1400 - 20:43
2
در «میز خدمت» دادگستری کرمانشاه، ریشه بسیاری از مشکلات قضایی روشن‌تر شد/

معضل سهل‌انگاری شهروندان در قراردادها و تقاضای فراقانونی از مدیران قضایی کرمانشاه

معضل سهل‌انگاری شهروندان در قراردادها و تقاضای فراقانونی از مدیران قضایی کرمانشاه
کرمانشاه-قلمنا- «میز خدمت» مسئولان ارشد قضایی استان کرمانشاه در ششمین روز دهه فجر میزبان ۲۷۰ نفر از شهروندان استان بود؛ بسیاری از مراجعه‌کنندگان امروز به دلیل سهل‌انگاری در ثبت قراردادها و اعتماد به توافق‌های شفاهی، در پیچ و خم دادگاه‌ها گیر کرده‌ بودند و برخی از آنان تقاضای کمک فراقانونی داشتند.
قلم | qalamna.ir :

نمازخانه ساختمان دادگستری استان کرمانشاه روز دوشنبه در ششمین روز از دهه فجر میزبان شهروندان دغدغه‌مندی بود که خواهان دیدار با مسئولان عالی قضایی استان بودند.

پشت میز هم رییس‌کل دادگستری استان کرمانشاه، معاون دادستان مرکز استان، رییس محاکم عمومی و انقلاب، رؤسای اجرای احکام، مدیران کل ثبت اسناد، پزشکی قانونی و اداره زندان‌ها نشسته بودند تا پاسخگوی مردم باشند.

این میز خدمت از ابتدای صبح آغاز شد و تا ظهر دوشنبه حدود ۲۷۰ نفر مشکلات خود را با مدیران دادگستری در میان گذاشتند و خواهان رسیدگی به آن‌ها شدند.

مسئولان قضایی هم با شیوه های مختلف از جمله تماس با واحد مربوطه، ارجاع به قضات و مدیران مرتبط و راهنمایی و مشورت به تقاضاهای ارباب رجوع رسیدگی کردند.

سیدقاسم جلیلیان، پیرمرد اهل اسلام آباد غرب از جمله شهروندانی بود که به هوای دیدار با رییس کل دادگستری آمده بود. او در هنگام رفتن لبخند به لب داشت و گویا به خواسته اش رسیده بود.

آقای جلیلیان از اینکه مدیران ارشد دادگستری پای صحبت مردم می نشینند ابراز رضایت کرد و به خبرنگار گفت: امیدواریم این رویه ادامه داشته باشد و به حل مشکلات مردم منتهی شود.

آقای عزیزخانی، شهروند هرسینی هم که به واسطه یک اعتماد نابجا، پایش به دادگاه باز شده بود، گفت: وقتی مردم به صورت مستقیم با رییس کل دادگستری و معاونان او ارتباط برقرار کنند، کارها بهتر پیش می رود و احساس مثبتی به شهروندان دست می دهند بویژه اینکه دستورات صادر شده در این دیدارها پیگیری و اجرا شود.

خانم جوادیان هم که مغازه پوشاکش دچار یک مشکل حقوقی در بستن قرارداد شده بود، چنین دیدگاهی داشت اما پیشنهاد کرد که برای ارزیابی تاثیر این دیدارها، پیگیری شود که آیا دستورات صادر شده در ملاقات های مردمی، اجرایی و مشکل ارباب رجوع حل می شود یا خیر؟

بسیاری از مراجعه‌کنندگان به میز خدمت امروز، به دلیل سهل‌انگاری در ثبت قراردادها و اعتماد به توافق‌های شفاهی، در پیچ و خم دادگاه‌ها گیر کرده‌ بودند. برخی از آنان تقاضای کمک فراقانونی و بدون توجه به مستندات پرونده داشتند؛ موضوعی که جواب آن از پیش معلوم بود.

رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در حاشیه این برنامه، مهمترین مسیر مردمی کردن قوه قضائیه را «راحت کردن دسترسی مردم به مسئولان» دانست و گفت: دیدار مردمی برکت های زیادی دارد از جمله اینکه باعث می شود ما در جریان مشکلات و موضوعات مختلف قرار بگیریم و برنامه مناسب را برای مدیریت آنها اتخاذ کنیم.

«پرویز توسلی‌زاده» در گفت و گو با خبرنگار افزود: من امروز در جریان مسائلی قرار گرفتم که شاید مسیر دیگری برای اطلاع از آنها نبود.

به گفته او، مدیر قوی و توانا باید دسترسی مردم به خود را آسان کند زیرا در این صورت، واسطه ها و فسادهای احتمالی شکل نمی گیرد.

او همچنین به آسیب شناسی بخشی از درخواست های مردمی هم پرداخت و گفت: متاسفانه اعتماد بخشی از مردم به آرای صادر شده در دستگاه قضایی کافی نیست و به همین دلیل تعدادی از پیگیری ها و درخواست های مردمی، نقض این آرا است در حالی که ممکن است آن رای در سه یا چهار مرحله بررسی و تایید شده باشد.

توسلی زاده با بیان اینکه قاضی مستقل و موظف است استنباط خود را از قانون بنویسد، عنوان کرد: معتقدم ۹۹ درصد آرای قضات استان برگرفته از استقلال و بی طرفی است.

او همچنین به مردم توصیه کرد که در انجام معامله و قراردادها هشیار باشند و هر چیزی را امضا نکنند؛ مردم در این زمینه باید به سختی اعتماد کنند و از افراد مطلع مشورت بگیرند.

معاون اجرای احکام دادستان مرکز استان کرمانشاه هم با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات قضایی مردم بی‌توجهی به ثبت قراردادها و توافقات است، گفت: متاسفانه بیشتر شهروندان قراردادهای حقوقی خود را بر اساس قول و قرارهای شفاهی و عرفی می بندند در حالی که در شرع و قانون بشدت بر مستند کردن قراردادها تاکید شده است.

صادقی به خبرنگار گفت: مردم در عین احترام به قواعد عرفی، لازم است قراردادهای خود را در دفاتر اسناد رسمی یا دست کم به صورت مکتوب ثبت کنند و از قراداد شفاهی پرهیز کنند.

او با اشاره به آسیب های بخش کیفری هم اظهار کرد: تقید به توصیه های دینی، کنترل خشم و گذشت در بسیاری از موارد، مانع شکل گیری پرونده های کیفری می شود.

«ضرورت آشنایی مردم با قانون» هم مهمترین موضوع مورد اشاره رییس اجرای احکام مدنی دادگستری استان کرمانشاه بود که گفت: متاسفانه بخشی از شهروندانی که در اجرای احکام مدنی پرونده دارند، از مقررات این بخش از جمله قانون نحوه اجرای احکام مدنی و محکومیت های مالی اطلاع کافی ندارند و دچار سردرگمی و اطاله دادرسی شده اند.

«یوسف جلیلیان» در گفت و گو با خبرنگار افزود: یکی از اهداف برگزاری میز خدمت هم آشناسازی مردم با این مقررات و ساز و کار قانونی است.

بنابر گزارش دادگستری استان کرمانشاه، مدیران قضایی استان در ۲۸ ماه گذشته بیش‌ از ۱۹۵ هزار ملاقات فردی با شهروندان استان داشته‌اند.

رییس کل دادگستری استان، روزهای دوشنبه خود را به ملاقات با مردم اختصاص داده و از همه مدیران قضایی استان خواسته است که دست‌کم یک روز در هفته را پای درددل و دغدغه های مردمی بنشینند.

بر اساس ارزیابی‌های قوه قضاییه در ۶ شاخص مهم سند تحول قضایی، دادگستری استان کرمانشاه از جایگاه ۲۱ در مهرماه سال ۹۹ به رتبه ۱۲ در مهرماه ۱۴۰۰ ارتقا پیدا کرده است.

  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.