stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 44022
  • 18 فروردین 1399 - 15:40
2
معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد:

از بین رفتن ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی از طریق آفات

از بین رفتن ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی از طریق آفات
معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید برای مبارزه با آفت‎ها و علف‌های هرز، تاکید کرد: حدود 30 درصد از مجموع محصولات کشاورزی توسط آفات از بین می‌رود.
قلم | qalamna.ir :

محمود صمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار قلم با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از مجموع محصولات کشاورزی توسط آفات از بین می‌رود، اظهار کرد: در این میان ۴۰ درصد خسارت‌ها را علف‌های هرز در بر می‌گیرد که درواقع ۳۰ درصد از کل اُفت محصول را شامل می‎شود.

وی افزود: وجود علف‌های هرز در مزارع مانع از رشد مطلوب محصولات می‌شود؛ زیرا با جذب املاح خاک و کودهای شیمیایی سرعت رشد بیشتری پیدا کرده و مانع از رسیدن این مواد مغذی به محصول می‌شوند.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه وجود علف‌های هرز مانع رشد، سایه‌اندازی روی محصول و از بین رفتن آن می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه آسیب به محصول به‌صورت کمی است درنتیجه کشاورز آن را نادیده می‌گیرد، درحالی‌که باید برای مبارزه با آن در مزارع گندم و دیگر محصولات اقدام شود.

صمدپور خاطرنشان کرد: برخی سم‌های اختصاصی برای مبارزه با علف‌های هرز پهن‌برگ وجود دارد که یکی از آن‌ها سم توفوردی است و به‌صورت یک یا دو لیتر در زمانی که علف‎های هرز دارای دو تا سه برگ هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این سم با توجه به ساختار هرمونی آن به‌شدت باعث از بین رفتن علف‌های هرز می‌شود در ادامه به سم بروموکسینیل اشاره کرد که به میزان ۲.۵ لیتر در هر هکتار برای علف‌های هرز دو تا چهاربرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صمدپور ادامه داد: گرانستار یکی دیگر از سم‌ها با مقدار مصرف ۱۰ تا ۲۰ گرم در ابتدا تا پنجه گیاه گندم و در زمان کوچک بودن علف‌های هرز برای تأثیرپذیری مطلوب است.

وی با اشاره به سم دیالن سوپر با میزان مصرف ۱.۵ لیتر در هر هکتار در دمای مناسب تا ۱۰ درجه و در صورت بالا بودن دما تا ۰.۸ لیتر، دوپلسان سوپر را دیگر علف‌کش نام برد که به میزان ۲.۵ لیتر در هر هکتار در مرحله پنج یا ۶ برگی گندم استفاده می‎شود و باید در دمای بالای ۱۰ درجه سانتی‌گراد مورد استفاده قرار گیرد.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به علف‌کش‌هایی اشاره کرد که نازک برگ‌ها را از بین می‌برند و اذعان کرد: در استفاده از این گونه‌ها باید بسیار دقت داشت چراکه مصرف بیش از مقدار معین باعث آسیب به محصول گندم یا جو می‎شود.

وی در ادامه صحبت های خود ابراز کرد: برخی از سم‌ها نیز دومنظوره بوده به‌طوری‌که هم برای علف‌های هرز پهن برگ و هم نازک برگ استفاده می‎شوند؛ البته موارد استفاده آن‎ها عمومی است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه از ۱۵ اسفندماه می‌توان علف‌کش‎ها را استفاده کرد، ادامه داد: برای بهره بهتر از علف‌کش‌ها بهتر است ۲۴ ساعت قبل از استفاده، بارشی صورت نگرفته باشد، دما زیر ۱۰ درجه سانتیگراد باشد و بتوان ادوات لازم را وارد زمین کشاورزی کرد.

صمدپور این روزها را برای استفاده از سموم به علت رشد لازم گندم مناسب دانست و اظهار کرد: تا زمانی که گره دوم و سوم گندم ایجاد شده می‌توان از بعضی علف‎کش‌ها استفاده کرد اما توصیه می‎شود که علف‌های هرز در مرحله دو تا سه برگی باشند زیرا هنوز در این زمان رشد کافی نداشته و مواد غذایی خاک و مورد نیاز محصول را استفاده نکرده‎ و مقاوم نیستند.

وی تصریح کرد: البته گاهی به علت بارندگی و دمای پایین یا موراد دیگر ممکن است سم‌پاشی در زمان مطلوب انجام نشود و علف‌های هرز بزرگ‌تر شوند که در آن زمان نیز تأثیرگذار خواهد بود اما نتیجه لازم را در پی ندارد.

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به این سؤال که آیا کشاورزان می‎توانند روش‎هایی را به کار گیرند که از رشد و گسترش علف‌های هرز در مزارع و آسیب به محصول کاسته شود، گفت: در مزارع دیم گندم، آیش و شخم باعث کاهش و از بین رفتن بذر علف هرز باقی‌مانده در زمین برای سال آتی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مزارع آبی به دلیل اینکه زمین به‎طور متناوب مورد بهره‌برداری قرار می‎گیرد و آیش نمی‌شود این امکان کمتر است، اما کشت محصولات متنوع طی هر سال می‌تواند در راستای کاهش علف‌های هرز مؤثر باشد.

صمدپور در پایان با تأکید دوباره برای مبارزه با آفت‎ها و علف‌های هرز، اذعان کرد: شاید ۴۰ درصد از ۳۰ درصد مجموع خسارت آفات به محصول که به علت علف‎های هرز است میزان چشمگیری نباشد، اما در رکوردگیری، استفاده از سم با برداشت محصول بیشتر و باکیفیت مطلوب‎تر خود را نشان می‎دهد.

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • خبرنگار طیبه احمدی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.