stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
  • کد خبر : 440252
  • 23 خرداد 1401 - 19:06
1

سرخابی‌ها و یک دام اقتصادی بزرگ

سرخابی‌ها و یک دام اقتصادی بزرگ

عمده نگرانی‌ها از این است که پول ناشی از خرید سهام توسط مردم، به جای امور کلان و زیرساختی صرف هزینه‌های جاری شود. کمیته مصارف هم قرار بوده جلوی همین انحراف را بگیرد، اما آیا چنین اتفاقی رخ داده؟

قلم | qalamna.ir :

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «همان‌ طور که می‌دانید چندی پیش ۱۰ درصد از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بازار فرابورس عرضه شد و پول حاصل از آن هم به حساب سرخابی‌ها رفت. بر این اساس مبلغی حدود ۳۵۰ میلیارد تومان به حساب هر یک از دو باشگاه واریز شد. در مورد نحوه هزینه‌کرد این پول اما و اگرهای زیادی وجود دارد و گویا حتی با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی یک «کمیته مصارف» هم به این منظور تشکیل شده است. عمده نگرانی‌ها از این است که پول ناشی از خرید سهام توسط مردم، به جای امور کلان و زیرساختی صرف هزینه‌های جاری شود. کمیته مصارف هم قرار بوده جلوی همین انحراف را بگیرد، اما آیا چنین اتفاقی رخ داده؟ مطمئن نیستیم.

دست‌ کم در یک مورد اعلام شده باشگاه پرسپولیس مجوز تسویه‌طلب آنتونی استوکس، بازیکن سابق این تیم را از محل فروش سهام گرفته است. به این ترتیب بازیکنی که اصل خرید، نوع حضور و کیفیت قراردادش با باشگاه پرسپولیس یک «اشتباه فاحش» از سوی مدیران قبلی باشگاه بوده، حالا طلبش را مستقیما از پول مردم برمی‌دارد. این بازیکن که قبلا ۱۵۰ هزار دلار پول گرفته بود، حالا چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار دیگر دریافت می‌کند و همه اینها در حالی است که جمع دقایق حضورش در زمین برای پرسپولیس به سختی به ۱۰۰ دقیقه رسید! گفته می‌شود قرار است پول سایر طلبکاران پرسپولیس مثل محمدحسین کنعانی‌زادگان، محمد انصاری و … هم از همین محل پرداخت شود.

تا اینجا شاید گفته شود بالاخره پای تسویه بدهی‌های قدیمی در میان است و صرف پول فروش سهام در این مورد وجاهت دارد اما بیم آن می‌رود که پرسپولیس و استقلال به پشت‌گرمی همین پول‌ها سراغ تاخت‌وتاز در بازار نقل‌وانتقالات بروند. همین حالا پرسپولیس که تا چندی قبل بحران بی‌پولی داشت، یک استارت توفانی در نقل‌وانتقالات زده و چند بازیکن اسمی جذب کرده است. گزارش منتشرشده در یک روزنامه ورزشی حاکی از آن است که قرارداد علیرضا بیرانوند برای فصل اول حضور در پرسپولیس ۱۲ میلیارد تومان بوده که خوب عدد خیلی بالایی است. اگر این خبر صحت داشته باشد و آن را مبنا بگیریم، می‌شود گفت برای بقیه خریدها هم دستمزدی حول و حوش همین مبلغ در نظر گرفته شده است. بعید به نظر می‌رسد مدیران پرسپولیس بدون چشمداشت به پول فروش سهام دست به چنین خاصه‌خرجی‌هایی زده باشند.

اینکه شما ۱۰ درصد باشگاه را بفروشید و پولش را توی جیب چند بازیکن بریزید، یک رویکرد هولناک است؛ آنچه فقط ایجاد تورم کاذب می‌کند و وضع بازار را بیش از قبل به هم می‌ریزد. تزریق پول فروش سهام به حساب دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، یک موقعیت وسوسه‌کننده است؛ جایی که هم می‌شود این پول را به ایجاد ساختار، احداث زمین تمرین و کار در فوتبال پایه اختصاص داد و سرمایه‌های باشگاه را دوچندان کرد، هم می‌توان با آن بمب نقل‌وانتقالاتی ترکاند و رضایت کوتاه‌مدت هواداران را جلب کرد. امیدواریم سرخابی‌ها در دام لذت‌های زودگذر نیفتند. اگر قرار باشد سالی ۱۰ درصد سهام پرسپولیس و استقلال را بفروشند و با آن یک فصل باشگاه را اداره کنند، واویلاست. عین این است که یک نفر کلیه‌اش را بفروشد و با آن غذا بخرد و بخورد. پس فردا چی؟»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.