stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 458708
  • 01 اردیبهشت 1402 - 15:01
1

پیشرفت ۵۴ درصدی ابرطرح آبرسانی غدیر در خوزستان

پیشرفت ۵۴ درصدی ابرطرح آبرسانی غدیر در خوزستان
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: طرح آبرسانی غدیر به عنوان ابرطرح آبرسانی کشور، تاکنون 54 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
قلم | qalamna.ir :

عباس صدریان فر گفت: طرح آبرسانی غدیر یکی از ابرطرح‌های آبرسانی کشور در استان خوزستان محسوب می‌شود که تاکنون ۵۴ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه این طرح در شرایط فعلی و میان مدت حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و بیش از ۵۰ درصد جمعیت را زیر پوشش قرار می‌دهد، افزود: در افق ۱۴۲۵ نیز حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را زیر پوشش قرار خواهد داد.

صدریان فر ادامه داد: طرح آبرسانی غدیر یک طرح عمرانی معمولی نیست، بلکه باید به عناصری که زمان اجرا بر آسایش و معاش مردم تاثیر می‌گذارد، توجه کرد، زیرا ۳ هدف در طرح ضربتی و میان مدت آن در ابتدای کار دولت سیزدهم مد نظر قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان پوشش جمعیتی، پیش بینی خشکسالی سال‌های قبل و پیش رو و همچنین بهره مندی مردم دشت آزادگان، حمیدیه، سوسنگرد، هویزه، بستان، رفیع تا چذابه تا حدود ۵۰۰ روستا از آب باکیفیت و با EC کمتر از ۲ هزار تا ۳ هزار به عنوان مطالبه به حق را از اهداف اجرای طرح میان مدت غدیر برشمرد و ادامه داد: باتوجه به پیش بینی‌های انجام شده مبنی بر مواجه کرخه با بحران آبی در تابستان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و درگیری مناطق یاد شده با مشکل جدی، این طرح ضربتی اجرا شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه براساس بررسی ها، برای آبرسانی به این مناطق ۳ زمان نیاز بود، گفت:، اما باتوجه به دستور ریاست جمهوری و تکلیف جهادی، با بهره برداری از طرح میان مدت غدیر، شهر‌های شادگان، آبادان، خرمشهر، بخشی از اهواز و دشت آزادگان از آب سالم و باکیفیت بهره‌مند شدند.

وی می‌گوید: اگر طرح ضربتی و جهادی اجرا نمی‌شد و در آن زمان به بهره برداری نمی‌رسید، بدون شک در مناطق و روستا‌های یاد شده، مردم با بحران کم و کیفی آب در تابستان پارسال روبرو می‌شدند.

تامین آب ۱۰۰ درصد جمعیت دشت آزادگان در طرح آبرسانی غدیر

صدریان فر با بیان اینکه آب آشامیدنی ۱۰۰ درصد جمعیت دشت آزادگان از رودخانه دز تامین می‌شود، افزود: خط لوله ۲ هزار و ۴۰۰ فولاد ایکس ۶۰ که در ابرطرح‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای عبور از رودخانه کرخه استفاده شده است.

وی عبور خط لوله از رودخانه کرخه به عبور رزمندگان از رودخانه اروند در عملیات والفجر ۸ توصیف کرد و ادامه داد: این تلاش و کار شبانه روزی و بی وقفه برای خدمت به مردم و بهره مندی آن‌ها از آب پایدار و اجرای دستور رئیس جمهور دولت سیزدهم انجام شد.

صدریان فر جهاد آبرسانی را از افتخار‌ها و ابتکار‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم عنوان و اضافه کرد: با همکاری شرکت آب و فاضلاب خوزستان، اجرای خطوط لوله آبرسانی اصلی و فرعی انجام شد و همزمان به بهره برداری رسیدند.

وی درخصوص تامین آب آشامیدنی استان خوزستان از رودخانه دز گفت: طرح اجرایی محدود به کار‌های انجام شده نیست، بلکه کار ضربتی برای شیرین شدن کام مردم بود و امسال براساس برنامه ریزی‌های در دستور کار و دستور وزیر نیرو، قرار است نیاز اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان را با افزایش از ۱۰ متر مکعب به ۱۵ متر مکعب، تامین کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه توسعه ایستگاه پمپاژ در ام الدبس در دستور کار است، افزود: همچنین خط انتقال آب از این ایستگاه به دشت آزادگان به طول ۲۳ کیلومتر اجرا خواهد شد، ضمن اینکه امسال با اجرای یک طرح ضربتی دیگر تلاش می‌کنیم باقیمانده کمیت را جبران کنیم تا آب مورد نیاز سایر شهر‌ها و روستا‌های هدف در شرایط فعلی تامین شود.

بهره مندی مردم و صنعت از طرح آبرسانی غدیر

وی با بیان اینکه در طرح آبرسانی غدیر، تامین آب سالم و باکیفیت با ۲۴ متر معکب بر ثانیه از مخزن سد دز پیش بینی شده که تونل آن اجرا شده و باقیمانده کار به زودی اجرا می‌شود، ادامه داد: از این میزان ۲۱ متر مکعب بر ثانیه برای آشامیدنی و حدود ۳ متر مکعب بر ثانیه برای صنعت در نظر گرفته شده است که پس از تامین اعتبار، عملیات تکمیل خواهد شد.

تکمیل ۲ طرح انتقال آب آشامیدنی و کشاورزی در لالی

عباس صدریان فر به حق و حقوق هم استانی‌ها در سایر بخش‌های استان خوزستان اشاره کرد و گفت: ۲ طرح آبرسانی آشامیدنی و کشاورزی در شهرستان لالی از سال‌های قبل تعریف شده اند که به دلیل مشکلات اعتباری اجرا نشده اند، اما درحال حاضر برای اجرای طرح تامین آب آشامیدنی اهالی این شهرستان، ۴ حلقه چاه در بخش هتی لالی حفاری کردیم و تجهیز آن‌ها در دستور کار است.

وی با بیان اینکه برای انتقال آب به لالی باید ۲۰ کیلومتر لوله گذاری انجام شود، افزود: ۱۲ کیلومتر از آن اجرا شده و ۸ کیلومتر دیگر آن باقی مانده بود که به دلیل محدودیت‌هایی در منابع مالی و تجهیزات، با ابتکار عمل این لوله‌ها را تامین کنیم تا بتوانیم آب را به منظقه برسانیم.

صدریان فر به اجرای طرح یاد شده با سرعت عمل پیمانکار اشاره و اضافه کرد: پیش بینی می‌شود باوجود همه محدودیت‌های موجود، تا پایان تابستان امسال، مشکل آب آشامیدنی این شهرستان رفع و اهالی از آب پایدار و سالم بهره‌مند شوند.

آبرسانی به ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی لالی

این مقام مسئول کشاورزی را از دیگر مسائل حائز اهمیت در لالی برشمرد و گفت: از سال‌های قبل شبکه فرعی حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی اجرا شده است، ولی خط لوله آن به دلیل محدودیت‌های اعتباری ناتمام مانده بود، ولی در بازدید‌هایی که در ماه‌های قبل انجام شد، پلی که سال‌های قبل بر اثر سیل از بین رفته بود، در کمتر از ۱۰ روز ساخته و نصب شد.

به گفته آقای صدریان فر؛ خط لوله انتقال آب به اراضی کشاورزی تکمیل شده در پیش بینی می‌شود در اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری برسد و ۶۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت بروند.

فدک، طرحی برای آبرسانی به مناطق شمال شرق خوزستان

وی درخصوص طرح آبرسانی فدک گفت: این طرح که برای آبرسانی به مناطق شمال شرقی استان خوزستان تعریف شده است، مقرر شده آب از سد کارون ۳ به دشت‌های ایذه، باغملک، رامهرمز، قلعه تل، هفتکل، صیدون، رامشیر، روستا‌های تابعه و حتی بخشی از شهر‌های جنوب شرق برسد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: این طرح با ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی و باتوجه به منابع اعتباری موجود، حدود ۱۰۰ کیلومتر از لوله گذاری میانی شهر‌ها اجرا شده و به نزدیک ایذه رسیده است، افزود: بخش اصلی طرح که مشترک آشامیدنی و حدود ۱۷ هزار هکتار ارضای مستعد کشاورزی این شهرستان است، بادستور استاندار خوزستان مورد پیگیری قرار دارد و تلاش داریم این طرح را اجرا کنیم.

صدریان فر با بیان اینکه اجرا و تکمیل این طرح وابسته به تامین منابع مالی است، ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، این طرح را امسال آغاز می‌کنیم تا با تامین اعتبار براساس قول‌های استاندار خوزستان و وزیر نیرو، آن را تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم.

آبرسانی به مناطق جنوب شرق خوزستان در طرح کوثر

وی درخصوص طرح آبرسانی کوثر برای انتقال آب به جنوب شرق خوزستان گفت: این طرح که قرار است آب باکیفیت شهرستان‌های بهبهان، هندیجان، رامشیر، امیدیه، آغاجاری، ماهشهر و سربندر را تامین کند، تاکنون باتوجه به منابع مالی موجود، ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته صدریان فر؛ برای تامین آب باکیفیت شهرستان‌های شمالی استان از جمله؛ دزفول و اندیمشک نیز موافقت نامه‌های جداگانه‌ای در دستور کار است و نتیجه پیگیری‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.