stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
  • کد خبر : 461350
  • 20 خرداد 1402 - 20:51
0

افزایش بیش از ۱۰۰ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق

افزایش بیش از ۱۰۰ درصد صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق
خوزستان - ناظر گمرکات خوزستان گفت: در ۲ ماه امسال ۱۳۷ هزار و ۷۴ تُن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۳ هزار و ۳۹۷ میلیارد و ۴۱۴ میلیون ریال از بازارچه مرزی چذابه به عراق صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۴۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۸۵ درصد رشد داشته است.
قلم | qalamna.ir :

بهروز قره‌بیگی ناظر گمرکات خوزستان اظهار داشت: میلگرد، تجهیزات نیروگاهی، کلینکر، میوه و تره‌بار، پودر پلی‌وینیل، لوازم‌خانگی، لبنیات و ماهی پرورشی از مهمترین اقلام صادراتی به عراق از بازارچه مرزی چذابه بوده است.

به گفته وی در ۲ ماه نخست پارسال مجموع صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از بازارچه مرزی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز و در محدوده شهرستان دشت‌آزادگان، چهار هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال به وزن ۱۱۹ هزار تُن بوده است.

بیشتر کالاهای صادراتی ایران از مرز چذابه، در استان میسان و در شهر العماره که ۷۰ کیلومتر با مرز بین‌المللی چذابه فاصله دارد تخلیه می‌شود.

ناظر گمرکات خوزستان از کاهش ۴۶ درصدی ارزش کالاهای صادراتی به عراق از مرز شلمچه در ۲ ماه امسال خبر داد.

قره‌بیگی افزود: در این مدت ۳۰۷هزار و ۷۹۴تُن کالا به ارزش ۱۶هزار و ۲۶۰میلیارد ریال از شلمچه به عراق صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی نیز ۳۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: در ۲ ماه نخست امسال در مجموع ۹۰۵ هزار و ۷۱۱ تُن کالاهای غیرنفتی به ارزش ۴۸ هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال از گمرکات شلمچه، چذابه، منطقه ویژه اقتصادی، خرمشهر، بندر امام خمینی(ره)، آبادان و اهواز به عراق صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی هفت درصد و از لحاظ ارزشی پنج درصد رشد داشته است.

مرزهای مشترک زمینی و دریایی خوزستان با عراق به تدریج از تیرماه ۱۳۸۲پس از سقوط رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا به عراق و در مهرماه همان سال برای عزیمت کاروان‌های زیارتی بازگشایی شدند.

پارسال مجموع صادرات کالاهای ایرانی به عراق بیش از ۱۰میلیارد دلار بود. عراق پس از چین دومین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.