stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 463367
  • 02 مرداد 1402 - 21:08
1
رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

غرق شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی

غرق شدگی سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی
خوزستان - این مقام مسئول غرق شدگی را سومین عامل مرگ ناشی از حوادث غیر عمدی با سهم ۷ درصدی از اینگونه حوادث اعلام کرد.
قلم | qalamna.ir :

پژمان بختیاری نیا رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: غرق شدگی به معنای ورود آب به داخل ریه ها، مجاری تنفسی و خفگی در نتیجه فرورفتن در آب است. غرق شدگی عامل اصلی مرگ و میر‌های تصادفی در میان کودکان ونوجوانان است و تلفات انسانی، اجتماعی و اقتصادی این خسارات بالا و در عین حال کاملا قابل پیشگیری است.

بختیاری نیا غرق شدگی را سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی دانست و ادامه داد: این حادثه ۷ درصد از کل مرگ و میر‌های ناشی از اینگونه حوادث را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از مرگ و میر‌های غیرعمدی ناشی از غرق شدگی در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط دیده می‌شود، اضافه کرد: آمار این حادثه اغلب به دلیل پوشش محدود رسانه‌ای نادیده گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از حوادث غرق شدگی در آب‌های نزدیک خانه، مدرسه یا محل کار رخ می‌دهد، گفت: غرق شدگی کشنده و غیرکشنده تأثیرات قابل توجهی از جمله از دست دادن درآمد خانوار و پشتیبانی، از هم پاشیدگی خانواده و افزایش بار مراقبت از بازماندگان را به همراه دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: ۸۰ درصد مرگ و میرناشی از غرق شدن در استخر را مردان تشکیل می‌دهند که دلیل آن رفتار‌های پرخطر مردان مانند نوشیدن الکل ثبت شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه غرق شدگی در رودخانه‌ها درصد قابل توجهی از موارد مرگبار را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: رودخانه‌ها معمولا ً آب جاری دارند که بیشتر از جریان آب دریاچه‌ها است، علاوه بر این آب رودخانه‌ها اغلب سردتر است و دارای تور‌هایی در خطوط ماهیگیری یا علف‌های هرز است که می‌تواند در پا‌های شناگر گیر کند.

وی ادامه داد: میزان غرق شدگی در ایران به تفکیک گروه‌های سنی نشان می‌دهد بیشترین میزان غرق شدگی در گروه‌های سنی ۱۰ تا ۲۹ سال است که این آمار در خوزستان هم مطابق با این الگو است.

بختیاری با اشاره به اینکه آمار غرق شدگی مردان ۲ برابر زنان است، اضافه کرد: مطالعات نشان می‌دهند که در دسترس بودن و ایجاد الزام برای استفاده از جلیقه نجات راهکار مقرون بصرفه‌ای برای پیشگیری از غرق شدگی در مناطق ساحلی و تفریحی است و این موضوع اهمیت توجه به ایجاد تدابیر لازم در سواحل رودخانه‌ها را نشان می‌دهد.

وی گفت: غرق شدن در آب شیرین مانند رودخانه و استخر و وارد شدن مقدار زیادی آب به داخل ریه و معده بسیار خطرناک‌تر از بلعیدن آب شور مانند آب دریا است، زیرا یکی از مواردی که جان افراد در حال غرق شدن را تهدید می‌کند، اختلالات قلبی و نارسایی کلیوی است که پس از خارج شدن از آب به وجود می‌آید، از آنجا که آب شیرین فشار اسمزی کمتری نسبت به خون دارد، به سرعت از جدار معده و روده جذب خون می‌شود و در مدت زمان کوتاهی حجم خون افزایش شدیدی می‌یابد که منجر به از بین رفتن گلبول‌های قرمز شده و در نهایت اختلال الکترولیت و آریتمی قلبی و نارسایی کلیوی را بوجود می‌آورد، برخلاف آب شیرین، آب شور به دلیل داشتن فشار اسمزی برابر خون، نارسایی‌های شدید ایجاد نمی‌کند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.