stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 464104
  • 23 مرداد 1402 - 19:25
6

کنعانی: از آمریکا تضمین‌های لازم را دریافت کردیم

قلم | qalamna.ir :
ناصر کنعانی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی طی سخنانی در ابتدا با محکوم کردن عملیات تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی(ع)، گفت: حمله شوم و تروریستی به سومین حرم مطهر اهل بیت پیامبر مکرم اسلام حضرت احمد بن موسی(ع) در شهر شیراز که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از خادمان و زائران این حرم مطهر شد را شدیدا محکوم می‌کنم.
وی ادامه داد: تروریست کوردل در لحظات اولیه دستگیر شد و مراجع ذیصلاح به موضوع رسیدگی می‌کنند. تروریست‌های جنایتکار درصددند انتقام ضربات سنگینی که ایران و نیروهای شجاع و ایثارگر ایران به شجره خبیثه و پلید تروریسم در سال‌های گذشته وارد کردند، را از مردان و زنان و شهروندان ایران اسلامی بگیرند و حمله به زائران بی‌گناه در حریم حرم اهل بیت عصمت و طهارت اقدامی جنایت آمیز برای انتقام گیری از ضربات سهمگینی است که از دست نیروهای شجاع و فداکار ایران در میادین نبرد دریافت کردند. به خانواده‌ شهید این حمله تروریستی تسلیت عرض می‌کنم، برای مجروحان طلب شفای عاجل داریم و به نیروهای حافظ امنیت کشور درود می‌فرستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درخصوص مبادله اخیر و آزادسازی منابع ایران و طرح مسائلی پیرامون رقم بدهی کره جنوبی به ایران، ابراز داشت: من هم همانند شما در رسانه‌ها پایش کردم از سوی مسؤولان ذی‌ربط و مسؤولان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این رابطه توضیح و پاسخ داده شده است. منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و فشارهای دولت آمریکا بر دیگر کشورها و مؤسسات مالی کشورهای مختلف در بازه زمانی نسبتا طولانی مسدود شده بود آزادسازی و رفع انسداد شده و رفع محدودیت از این منابع مالی طی سالیان گذشته از جمله در دو سال اخیر در دستورکار جدی دولت و وزارت امور خارجه است و یکی از موضوعات ثابت و مهم مورد پیگیری بود. وی تصریح کرد: پیگیری حقوق ایرانیان در سراسر جهان به ویژه ایرانیانی که با اتهامات و بهانه‌های واهی به صورت غیرقانونی تحت بازداشت و پیگرد قضایی رژیم آمریکا قرار داشتند را به عنوان وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی با جدیت پیگیری کردیم. اتفاقی که طی روزهای گذشته رخ داد نتیجه همین پیگیری و مداومت و جدیت در استیفای حقوق ملت و کشور بود. مایل به ورود به جزئیات نیستم. جزئیات مرتبط با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط ایرانی است.
کنعانی در ادامه ابراز داشت: دولت و دستگاه دیپلماسی در چارچوب وظایف خود از ظرفیت دیپلماسی با قدرت و صلابت و تدبیر برای استیفای حقوق کشور و ملت استفاده کرده و می‌کنند. آزادسازی پول‌هایی که متعلق به ایران بوده و به صورت غیرقانونی و تحت فشار آمریکا بلوکه شده بودند در دستورکار جدی ما بود. تعدادی از اتباع ایرانی به بهانه‌های واهی در آمریکا زندانی شده بودند دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان وظیفه ذاتی خود در قبال حقوق ملت باید این موضوعات را پیگیری می‌کرد.
وی ادامه داد: روند مذاکرات دو سال در بازه‌های زمانی مختلف به طول انجامید. روند آزادسازی متقابل زندانیان و آزادسازی منابع مالی متعلق به دولت و ملت ایران طبق توافق طرفین در چارچوب توافق شده انجام خواهد شد. دولت ایران تضمین لازم را برای اجرای مفاد این تفاهم توسط طرف آمریکایی دریافت کرده است و این روند در چارچوب خود پیش می‌رود. ورود به جزئیات در این مقطع کمک‌کننده نیست. دولت برای استیفای حقوق ملت جدی است و ذره‌ای کوتاهی نخواهد کرد و از حقوق ملت ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.
کنعانی افزود:‌ روند قضایی درباره زندانیان مورد درخواست طرف مقابل به صورت کامل انجام شده و تبادل در چارچوب تفاهم و با انجام روند قضایی صورت خواهد گرفت. این روند بخشی از نتایج حاصله از توسل جدی ایران به ظرفیت‌های دیپلماتیک برای استیفای حقوق ملت ایران است و این روند را با جدیت ادامه می‌دهد و گام‌های تکمیلی را در این مسیر برخواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در رابطه با اسامی زندانیان آمریکایی در ایران که در این توافق مبادله خواهند شد، عنوان کرد:  ما در راستای حصول منافع ملت ایران و حمایت از شهروندان ایرانی با اتهامات واهی تحت بازداشت هستند با طرف آمریکایی مذاکره کردیم و به یک توافق دست یافتیم. براساس این توافق یک بازه زمانی مشخص برای تحقق هر دو موضوع در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این چارچوب اصل برای دولت جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی اخذ تضمین لازم برای تحقق این هدف است طبیعتاً این مسأله نیازمند بازه زمانی است. در این چارچوب طرح جزییات در راستای منافع و اهداف مدنظر ما نیست.
 کنعانی در پاسخ به سوالی درباره زمان سفر رییس‌جمهور به عربستان ابراز داشت: روند روابط میان دو کشور به خوبی در حال پیشرفت است، پیش از این هم در خصوص سفر آقای رئیس‌جمهور عرض کردم که در زمان مناسب براساس هماهنگی‌های متقابل انجام خواهد شد. ما در حال حاضر سفر وزیر خارجه آقای امیرعبداللهیان به ریاض را دستور کار داریم که در بازه زمانی نزدیک با دعوت همتای ایشان وزیر امور خارجه عربستان انجام خواهد شد‌.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اعزام هیأتی از ایران به افغانستان و مأموریت این هیات، عنوان کرد: در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان و با توجه به پیگیری‌های مکرری که دولت ایران و دستگاه دیپلماسی برای استیفای حق‌آبه ایران داشت و از طرف مقابل اظهارات طرف افغانستانی مبنی بر اینکه کمبود بارندگی باعث عدم امکان تحویل آب شده و در صورت رهاسازی آب به دلیل بعد مسافت این آب احتمالا به مرزهای ایران نخواهد رسید. طرف ایرانی درخواست بازدید از سد و تأسیسات سد و مرکز رصد و ایستگاه آب سنجی را داشت.
کنعانی یادآور شد: در این مرحله درخواست بازدید طرف ایرانی از ایستگاه آب سنجی موسوم به دهراود مورد موافقت دولت سرپرستی افغانستان قرار گرفت و هیأتی فنی متشکل از کارشناسان فنی وزارت نیرو و تعدادی از معتمدان و مسؤولان از استان سیستان و بلوچستان با هماهنگی مقامات افغانستان به این کشور سفر کردند و هیأت راهی استان نیمروز شدند تا هم با وضعیت منطقه آشنا شوند و هم به اتفاق مسؤؤلان افغانستان و متخصصان افغانستان از ایستگاه آب سنجی بازدید کنند که این اتفاق رخ داد و هیأت سفر و بازدید را انجام داد. طی چند روز گذشته هیأت به کشور بازگشت و گزارش‌های این هیأت در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال ارائه و تبادل نظر است و مقامات ذیربط کشور در جریان گزارش بازدید این هیأت قرار خواهند گرفت و به جمع‌بندی اولیه در این مرحله خواهند رسید. در این مرحله تنها یک درخواست از درخواست ایران دایر بر بازدید از این ایستگاه آب سنجی مورد تأیید و اجابت قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: همانطور که آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بیان کرد این اولین بازدید هیأت فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراورد از ۱۳۵۱ تاکنون بوده است انتظارات و توقعات ایران از دولت سرپرستی افغانستان در تامین حق‌آبه کشور همچنان وجود دارد.
کنعانی در پاسخ به سوال درخصوص مطالبات ۴/۵ میلیارد دلاری ایران از ایتالیا و اقدامات اجرایی انجام شده نسبت به وصول این مطالبات، گفت: بنده این اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود را تایید یا رد نمی‌کنم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.