stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 464322
  • 29 مرداد 1402 - 19:24
2

نجات رفیق قدیمی در مجلس

نجات رفیق قدیمی در مجلس
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: روزنامه هم‌میهن نوشت: استیضاح احمد وحیدی هنوز اعلام وصول نشده است. هفته گذشته باید این استیضاح توسط هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول می‌شد، اما حالا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس می‌گوید که این استیضاح را به مصلحت نمی‌داند و منتقدان بر این باورند که قالیباف بنا ندارد که این استیضاح را اعلام وصول کند.علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم اعلام کرد که این استیضاح منتفی شده و دیگر پیگیری نخواهد شد. زمانی این استیضاح جدی‌تر پیگیری شد که محمدرضا غلامرضا، معاون سیاسی وزارت کشور طی بخشنامه‌ای از فرمانداران و استانداران خواست: «با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس از همراهی نمایندگان در مراسم‌های حوزه انتخابیه‌شان خودداری کنند.»
نمایندگان مجلس عصبانی شدند و ۲۰۰ نفرشان پای استیضاح احمد وحیدی را امضا کردند و شرط استیضاح نشدن وزیر را عزل معاونش اعلام کردند. اما برخی نمایندگان دخالت در عزل و نصب را وهن مجلس می‌دانستند چرا که دلایل محکم‌تری برای استیضاح وزیر کشور داشتند.
احمد وحیدی هم پس از پیش‌ثبت‌نام نمایندگان مجلس و روز قبل از اعلام وصول استیضاحش معاون سیاسی خود را عزل کرد. شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «استیضاح وزیر کشور به قوت خود باقی است چراکه تنها موضوع استیضاح احمد وحیدی معاون سیاسی‌اش نبوده و حادثه تروریستی مجدد در شاهچراغ هم به آن اضافه خواهد شد.»
با این حال محمدرضا غلامرضا، معاون سابق سیاسی وزیر کشور در بیانیه‌ای پس از توضیح درباره بخشنامه‌اش، تاکید کرد: «درست زمانی که وزارت کشور دنبال آرام‌سازی فضای کشور و فرآیند پیش‌ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات مجلس بوده نمایندگان به استیضاح اصرار داشتند و فشار‌ها برای اعلام وصول این استیضاح بوده و وساطت‌ها و توصیه‌ها برای حل مسئله، کارساز نیفتاده است. برخی نمایندگان با تهدید وزرا به سوال و استیضاح، دائماً درصدد معرفی افراد مدنظر خود برای انتصاب و یا فشار به مقامات ملی و استانی برای برکناری برخی افراد هستند. آنچه مهم است مطالبه اصلاح این روند غلط و رفتار‌های نامشروع سیاسی، توسط نخبگان و آحاد جامعه است.»
قالیباف: محکوم به حمایت از وحیدی هستم
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس با حضور در دانشگاه علامه طباطبایی و پاسخ به سوالی که یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت درباره استیضاح وزیر کرده بود، گفت: «من به عنوان یک مدیر بر این باورم که یک مسئول نباید تحت فشار، مسئول دیگری را جابه‌جا کند. این حق را برای احمد وحیدی وزیر کشور نیز قائل هستم. گاهی وزیری به من می‌گوید که برای عزل و نصبی به من فشار می‌آورند که می‌گویم اگر کارش درست است بایستد؛ می‌گوید اگر انجام ندهم استیضاح می‌شوم پاسخ من این است که بگذار استیضاح کنند و حتی از این طریق از کابینه بروی، اما نپذیر و اگر پذیرفتی معلوم می‌شود.»
قالیباف با اشاره به اینکه وحیدی هم همین روحیه را دارد و قطعاً در این موضوعات اخلاقی‌تر است، افزود: «کسانی که در رسانه این حرف‌ها را می‌زنند از اساس کذب می‌گویند. تصمیم وزیر کشور بر جابه‌جایی معاون سیاسی پیش از بحث پیش آمده درباره این بخشنامه بود و من در این مورد در صحن مجلس صحبت کردم. وحیدی به من گفت که از چنین بخشنامه‌ای مطلع نبوده و زمانی که از آن مطلع شده، درباره آن اقدام کرده است. صرفاً چند رسانه این فضا را ایجاد کردند درحالی‌که این بخشنامه غیرقانونی بود.
این بخشنامه به‌گونه‌ای نوشته شده بود که گویی طول مسئولیت نمایندگی مجلس به جای ۴ سال، ۳ سال است درحالی‌که نمایندگان تا ۷ خرداد ۱۴۰۳ نماینده هستند. در این بخشنامه گفته شده بود که استانداران و فرمانداران متوجه باشند که اگر کسی از تهران به استان آمد، چه رئیس کمیسیون، چه نماینده و … به دلیل برگزاری انتخابات حق همراهی ندارید و باید اجازه بگیرید. این بخشنامه خلاف قانون بوده و دقیقاً دخالت معاون سیاسی در انتخابات و خطا بوده است.»
رئیس مجلس تاکید کرد: «استیضاح تنها به همین دلیل نبود و ۱۴ بند داشت و وزیر کشور با حضور در کمیسیون باید به ۱۴ موضوع پاسخ می‌داد، اما یک جریان خاص سیاسی اینگونه مطلب را نشر داد. معتقدم اگر حداقل انصاف را به خرج می‌دادند نباید در شرایط امروز کشور چنین اختلاف‌افکنی می‌کردند. این مطالب در حالی بیان شده که در مجلس محکوم به این هستم که «قالیباف از وزیر کشور دفاع کرده تا دوست ۴۰ ساله‌اش استیضاح نشود.»
لذا دوسوم مجلس من را مدافع وزیر کشور می‌دانند، درحالی‌که در نقطه مقابل، امروز شما می‌گویید من تلاش برای جابه‌جایی معاون سیاسی داشته‌ام. مدیریت در مجلس کار سختی بوده و مشابه هیچ کجای دیگر نیست. من نیز به‌عنوان نماینده یک رأی دارم و صرفاً سخنگوی سایر نمایندگان هستم و قدمی از آیین‌نامه عبور نمی‌کنم.»
او درباره علت به طول انجامیدن استیضاح وزیر کشور گفت: «نمایندگان حرف‌شان این بود که ما به جز این موضوع محور‌های دیگری هم برای استیضاح داریم و هنوز موضوع آن کاملاً منتفی نشده است و این انتقاد از سوی نمایندگان به من وارد شد که چرا در روز‌های یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه‌ای که از صحن علنی گذشت، طرح استیضاح وزیر کشور اعلام وصول نشد. البته اگر جایی کار بر زمین مانده باشد و پیش نرفته باشد، محکم آن را بدون سروصدا پیگیری کرده‌ام.
طی این سه سال تنها یک وزیر را استیضاح کرده‌ایم، چون ما با منطق، نظارت و پیگیری پیش می‌رویم. دیده‌ایم که دولت پیش از تصمیم مجلس به استیضاح به نتیجه‌ای که ما رسیده‌ایم می‌رسد و وزیر را جابه‌جا می‌کند. با خدای خود عهد بسته‌ام اکنون که مجموعه قوه قضائیه، دولت و مجلس در جبهه انقلاب قرار داریم، باید بدون اختلاف به کار‌های مهم امروز بپردازیم. برخی آگاهانه به اختلافات دامن می‌زنند که نتیجه آن ناکارآمد جلوه دادن جمهوری اسلامی می‌شود.»
مدیریت مجلس ضعیف است
علیرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد درباره استیضاح وزیر کشور گفت: «استیضاح وزیر کشور از زمانی مطرح شد که معاون سیاسی او بخشنامه‌ای را برای معاونین سیاسی استانداری‌ها و فرمانداری‌ها ابلاغ کرد با این عنوان که «روابط‌تان را طوری تنظیم کنید که برداشت‌های سوء نشود که از یک نماینده حمایت می‌شود یا حمایت نمی‌شود.» این بخشنامه بیشتر معطوف به اصلاح قانون انتخابات بود که تصور می‌کردند که زودتر شروع می‌شود که شروع هم شد و آن‌ها مطمئن بودند که این اصلاح قانون صورت می‌گیرد.
این بخشنامه مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و فتح بابی شد برای تهیه استیضاح وزیر کشور. همان زمان هم آقای قالیباف در پاسخ به درخواست نمایندگان متعدد می‌گفت که با وزیر کشور صحبت کرده تا معاونش را تغییر دهد یا این استیضاح انجام می‌شود. کار به جایی رسید که وزیر کشور معاون سیاسی خود را عزل کرد.»
سخنگوی اقلیت مجلس افزود: «تصور بر این بود که استیضاح تمام می‌شود، اما برخی نمایندگان بر این استیضاح اصرار داشتند. به نظر من این اصرار نمایندگان نبود و پس از انتشار بیانیه معاون معزول اعلام کرد که برخی از نمایندگان برخلاف فرمایشات رهبری در موضوعات اجرایی ورود کرده و عزل معاون وزیر کشور را خواستار شده‌اند. به نظرم این موضوع هم به مذاق برخی خوش نیامده است و می‌خواهند موضوع استیضاح را تعقیب کنند.»
نوری‌قزلجه با اشاره به اینکه جزو تعقیب‌کنندگان استیضاح نبودم، تاکید کرد: «اظهارنظر او بعد از حادثه مهسا امینی یکی از عوامل تشدید بحران و مدیریت بحران هم دیگر عامل پیچیده شدن این موضوع بود. معتقدم که وزیر کشور به دلیل این موضوع و عدم مدیریت در کنترل کشور که مشکلاتی به وجود آمد، باید استیضاح می‌شد نه به خاطر بخشنامه معاون سیاسی‌اش. موضوعات برای ورود به استیضاح بسیار زیاد بود.»
این نماینده مجلس درباره اعلام وصول نشدن استیضاح وحیدی به دلیل رفاقت با قالیباف یا حمایت‌های نهاد‌های خاص از وزیر کشور، به صراحت گفت: «اصلا تصور نمی‌کنم که استیضاحی صورت بگیرد و وزیر کشور با استیضاح عزل بشود. احتمال این استیضاح در مجلس یازدهم بسیار کم است. سبک و سیاق رای نمایندگان و فشار‌هایی که هست را احساس می‌کنیم.»
او در پاسخ به این سوال که فشار‌ها از بیرون مجلس است؟ تاکید کرد: «صرفاً نظرم فقط استیضاح وزیر کشور نیست؛ از مسئله حجاب گرفته تا اصلاح قانون انتخابات فشار‌های زیادی به مجلس وارد شده و بعید است که در این مورد اتفاق خاصی رخ دهد.»
نوری‌قزلجه با اشاره به اینکه فشار به مجلس در دوره نهم مجلس به این اندازه نبود، گفت: «به نظرم فشار بر مجلس به دلیل ضعف در مدیریت مجلس است. مدیریتی که آقای لاریجانی در مجالس داشتند متفاوت بود. جایگاه مجلس طوری بود که بعضی به خود اجازه نمی‌دادند که به مجلس اینگونه ورود پیدا کنند. انتخابات، رای و مدیریت ضعیف دست به دست هم داده و فضایی باز کرده که عده‌ای وارد مجلس می‌شوند.»
استیضاح جنجالی و مهندسی انتخابات
رجب رحمانی، نماینده تاکستان نیز در گفتگو با هم‌میهن با بیان اینکه وزیر کشور شخصیتی محترم، وارسته و دلسوز است به موضوع استیضاح او پرداخته و تاکید کرد: «شب یکشنبه گذشته معاون سیاسی وزیر کشور برکنار شد که دیرهنگام بود. اما بخشنامه‌ای که او ابلاغ کرده بود وحدت‌شکن بود تا یک قوه را از چشم مردم بیندازد. سوال این است که چرا وزیر کشور از این بخشنامه مطلع نبوده است؟ اگر از این بخشنامه خبر داشته بلافاصله باید ایشان را عزل می‌کرد.»
او درباره برخی از محور‌های دیگر استیضاح وزیر کشور نیز گفت: «۱) عدم هماهنگی و انسجام در بسیاری از استانداری‌ها، ۲) به‌کارگیری استانداران ضعیف و بی‌تجربه در بسیاری از استان‌ها، ۳) فرمانداران و بخشداران و معاونان استانداران، مدیرکل‌ها که استانداران انتخاب کردند، حتی یک انتخابات هم برگزار نکردند. ۴) با وجود بعضی از رفتار‌ها و لجبازی‌های برخی افراد، نتوانستند اغتشاشات را خوب مدیریت کنند.» رحمانی با اشاره به اینکه وزیر کشور در کمیسیون مربوطه به توجیه رفتار‌ها می‌پردازد، تاکید کرد: «مردم نباید تاوان سستی و ضعف مدیران را بدهند.
برخی از استانداران نه‌تنها با نمایندگان مشورت نکردند بلکه راهی ضدنمایندگان را در پیش گرفتند و معاون سیاسی وزارت کشور پس از عزل اعلام می‌کند که این طرز تفکر در وزارت کشور استمرار خواهد داشت. ایشان برچه اساسی می‌گوید سیاست به هم زدن اتحاد و انسجامش حتی با عزل هم ادامه دارد؟ این بخشنامه مانند این است که سال آینده اعلام کنند نزدیک انتخابات ریاست‌جمهوری است و آقای رئیس‌جمهوری نباید بین مردم حضور داشته باشد و اگر هم رفت استاندار، فرماندار، امام جمعه و… همراه او نباشد. رئیس‌جمهوری و نمایندگان باید تا آخرین روز مسئولیت خود کار کنند. پس این بخشنامه آنقدر ناشیانه است که شعله‌هایش می‌تواند دامن دولت را هم بگیرد.»
این نماینده مجلس با اشاره به محور‌های استیضاح گفت: «وزارت کشور در پیگیری به نتیجه رسیدن بسیاری از پروژه‌های مهم ضعیف عمل کرده است و کارخانه‌های بسیار هنوز راه‌اندازی نشده است. تعدادی از فرمانداران و بخشداران از ترس استانداران می‌ترسند با نمایندگان تماس داشته باشند.
وزارت کشور که نمایندگان را متهم به دخالت در عزل و نصب‌ها می‌کند، متهم است که دارد انتخابات را مهندسی می‌کند. در جمهوری اسلامی، نظام مردم‌سالاری بوده و انتخابات نه نظامی خواهد شد نه دولتی. انتخابات مردمی خواهد بود و نیرو‌های نظامی و انتظامی امنیت را برقرار می‌کنند و دولت هم چارچوب‌ها و قوانین را اجرا می‌کند و باید مهندسی را از انتخابات دور کند. تضعیف مجلس تضعیف نظام است و مرکز تمام قدرت‌ها و قوا، مجلس است.
نمایندگان شأن کشوری دارند و نماینده کل کشور هستند. نباید به برخی جرات بدهند که استانداری برای نماینده مجلس تعیین‌تکلیف کند یا تذکری که باید استاندار را به فکر حل مشکلات خشکسالی، تورم، بی‌آبی، مسائل دارویی و بهداشتی و… بیندازد، با حالت نامناسبی اعلام کند کسی را عزل کنند، چون با نماینده خوب است، یا با مدیر یک خبرگزاری تماس بگیرد که خبرنگارش در استان را اخراج کند، چون با نماینده مجلس مصاحبه کرده است.
این شأن استاندار است؟ آقای وحیدی برای برخی از استان‌ها این استانداران را انتخاب کرده که لیاقت کافی برای فرمانداری ندارند و حتی یک روز تجربه و کار سیاسی، اجتماعی و امنیتی در پرونده‌شان موجود نیست. حیف این دولت است که استاندارانش این افراد باشند.»

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.