stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 465607
  • 01 مهر 1402 - 14:09
3

فولاد خوزستان، بنگاهی با نگاه متفاوت در حوزه تولید

فولاد خوزستان، بنگاهی با نگاه متفاوت در حوزه تولید
فولاد خوزستان در چند سال اخیر با سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان ها به موفقیت هایی دست یافته است که توانسته در قیمت تمام شده اثر گذار باشد. اما حرکت در این مسیر می تواند نقش آفرینی این مجموعه را متفاوت کند.
قلم | qalamna.ir :

شرکت فولاد خوزستان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان فولاد در ایران محسوب می شود که در تلاش است این نقش آفرینی را افزایش دهد. یکی از موضوعات مهم برای پررنگ تر شدن نقش فولاد خوزستان درصنعت فولاد کشور، کاهش قیمت تمام شده است که بومی سازی قطعات مورد نیاز یکی از راهکارهایی است که این مجموعه آن را در دستور کار قرار داده است.

فولاد خوزستان در سال های اخیر با افزایش همکاری های خود با شرکت های دانش بنیان تلاش کرده است تا وابستگی خود به واردات در بخش قطعات را کاهش دهد. این در حالی است که تا قبل از این ۲۵ درصد از قیمت تمام شده به واردات اختصاص داشت که امروز این عدد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

در واقع این شرکت با تمرکز بر این موضوع همکاری با ۳۵۰ شرکت دانش بنیان را در دستور کار قرار داد که در نتیجه این همکاری ۶ هزار سفارش به این شرکت ها واگذار شد. اتفاقی که علاوه بر تامین نیاز فولاد خوزستان، منجر به اشتغال زایی در شرکت های دانش نیان نیز شد.

این موضوع منجر به بومی سازی ۱۵۶۰ قطعه شد که نقش مهمی در صرفه جویی ارزی برای این شرکت دارد. این صرفه جویی ارزی می تواند راهی توسعه در بخش های دیگر شده و طرح های توسعه ای را محقق کند. فولاد خوزستان با دستیابی به این هدف امروز توانسته میزان وابستگی خود به واردات را به کمتر از ۸ درصد برساند اما در تلاش است تا این عدد به زیر ۵ درصد رسیده و بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را از طریق بومی سازی تامین کند.

اما هدف های فولاد خوزستان تنها به بومی سازی قطعات با همکاری های یاد شده ختم نمی شود، بلکه در این مدت یک مرکز فناوری و شتاب دهنده با همکاری فولاد خوزستان در حال احداث است که می تواند در توسعه پایدار و اشتغال زایی تاثیر بسزایی داشته باشد. فراموش نکنیم کاهش وابستگی به واردات علاوه بر جلوگیری از ارز بری، منجر به افزایش سرعت اجرای طرح های توسعه ای و افزایش تولید می شود. در واقع این موضوع یکی از گام های مهم برای دستیابی به توسعه پایدار است که فولاد خوزستان رفته رفته به آن نزدیک تر می شود.

مساله دیگر این است که با احداث مرکز شتاب دهنده و سرمایه گذاری فولاد خوزستان در این زمینه، این مجموعه می تواند در آینده نزدیک به مرکز تولید قطعات بومی سازی شده تبدیل شده و همکاری خود با دیگر مجموعه های فولادی را توسعه دهد.

در واقع با این نگاه نه تنها نیاز این مجموعه تامین می شود و نقش تولیدی خود را توسعه می دهد، بلکه می تواند به مرکزی دانش بنیان تبدیل شود. این موضوع به توسعه بعد علمی فولاد خوزستان کمک می کند و می تواند وزن این مجموعه در صنعت فولاد را افزایش دهد.

تغییر نگاه مجموعه های فولادی و حرکت به سمت بومی سازی و کاهش ارز بری توانسته بنگاه های فعال در این حوزه را نسبت به یک دهه گذشته پر قدرت تر کرده تا امروز حرف بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشند. کاهش قیمت تمام شده در مجموعه ای همچون فولاد خوزستان می تواند قدرت رقابتی آن را هم افزایش داده و درآمدهای ارزی را افزایش دهد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.