stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 465733
  • 04 مهر 1402 - 11:54
3

شناسایی بیش از یک هزار کودک مبتلا به اُتیسم در خوزستان

شناسایی بیش از یک هزار کودک مبتلا به اُتیسم در خوزستان
خوزستان - معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان گفت: طبق آخرین آمار ثبت شده در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی به نام سامانه ارمغان یک هزارو ۸۶۰ کودک مبتلا به اختلال طیف اُتیسم درخوزستان شناسایی و برای آنها کارت معلولیت صادر شده است.
قلم | qalamna.ir :

غلامعلی جعفری معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به راه‌اندازی سامانه غربالگری اختلال طیف اُتیسم برای دسترسی آسان خانواده‌ها و طی کردن مراحل تشخیص به موقع بیان کرد: تاکنون ۱۹۴نفر به این سامانه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۸۴ مورد آزمون غربال هیوا را انجام دادند و ۱۲۷ نفر نیز بعداز انجام آزمون تشخیصی گارس مورد پیگیری قرار گرفتند.

وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده از این تعداد نیز که آزمون تشخیصی گارس برای آن‌ها انجام شده ۲۴ نفر مبتلا به اختلال طیف اُتیسم سطح یک، ۱۳ نفر مبتلا به اختلال طیف اُتیسم سطح ۲ و ۹۰ نفر نیز مبتلا به اختلال طیف اُتیسم سطح سه هستند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به خدمات بهزیستی به افراد مبتلا به اختلال اُتیسم گفت: خدمات توانبخشی آموزشی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی در قالب مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی به این افراد ارایه می‌شود.

این مقام مسئول افزود: پرداخت یارانه به ۱۲ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم با ۴۷۳ نفر خدمت گیرنده از دیگر خدمات بهزیستی است.

جعفری با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با بیمه سلامت و تامین ۷۰ درصد از هزینه‌های خدمات توانبخشی اظهارکرد: کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی و بینایی سنجی پیرو این تفاهم نامه قابل اجرا است که در همین راستا معرفی معلولان استان به بیمه سلامت به منظور بهره‌مندی از خدمات توانبخشی انجام شده است.

فعالیت ۱۲ مرکز غیردولتی آموزشی توانبخشی اُتیسم در خوزستان

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به فعالیت ۱۲ مرکز غیردولتی آموزشی توانبخشی اختلال طیف اتیسم در استان خوزستان بیان کرد: این مراکز به بیش از ۴۷۳ کودک دارای اختلال، خدمات آموزشی توانبخشی ارائه می‌کنند.

وی افزود: تیم توانبخشی این مراکز شامل روانشناس بالینی، کاردرمان، گفتاردرمان و مربی آموزشی بسته خدمتی مداخلات مرکز محور و خانواده محور به کودکان و خانواده آنها ارائه می‌دهند.

جعفری گفت: سازمان بهزیستی با تامین و پرداخت یارانه به مراکز آموزشی توانبخشی اُتیسم تحت نظارت خود، بسته کامل خدمتی مورد نیاز این افراد در طول یک ماه را تهیه می‌کند و همه روزه از ساعت هشت تا ۱۳ در اختیار کودکان و خانواده‌های آنها قرار می‌دهد.

وی افزود: سهم عمده یارانه مراکز روزانه توانبخشی توسط سازمان بهزیستی به ازای هر نفر۳۲ میلیون ریال پرداخت می‌شود و سهم خانواده نیز به تناسب دهک درآمدی خانوارها بین پنج تا هشت میلیون ریال است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان اضافه کرد: پرداخت مستمری و کمک هزینه حق پرستاری خانواده محور به معلولان دارای اختلال اُتیسم از دیگر خدمات بهزیستی است.

وی افزود: والدین می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری اُتیسم نسبت به تکمیل آزمون هیوا اقدام و گزارش وضعیت فرزند خود را از سامانه دریافت کنند؛ آدرس سامانه غربالگری اختلال طیف اُتیسم برای مراجعه خانواده و انجام آزمون هیوا Autism.behzisti.net است.

در حال حاضر استان خوزستان دارای ۹ پایگاه فعال غربالگری اختلال طیف اتیسم در شهرستان‌های اندیمشک، ماهشهر، امیدیه، دزفول، باوی، بهبهان، شوش و ۲ پایگاه در اهواز است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.