stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 466553
  • 25 مهر 1402 - 14:16
2

خودروسازان می‌گویند ۵۰ درصد خودرو‌های تولیدی‌شان احتکار می‌شود

خودروسازان می‌گویند ۵۰ درصد خودرو‌های تولیدی‌شان احتکار می‌شود
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: در حالی که بسیاری از مسئولان مرتباً اعلام می‌کنند، خودرو کالای مصرفی است و نه سرمایه‌ای، این پرسش پیش می‌آید که چرا با سیاست‌گذاری و نظارت‌شان کاری کردند که نقض این جمله صدق کند و همچنان خرید خودرو برای بسیاری از مردم آرزو باشد؟

اقتصاد۲۴،عبدالناصر درخشان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره گفت: مسائل و مشکلات صنعت خودرو برای ما هم جای سوال دارد. جالب است با خودروسازان که صحبت می‌کنیم می‌گویند ما از خدایمان است که خودرو وارد شود و حتی برای این کار تشویق می‌کنیم و می‌توانیم خودرو را خودمان وارد کنیم. از طرفی، ما مجلسی‌ها هم که واردات خودرو را مصوب کرده‌ایم. دولت هم که می‌گوید دنبال واردات هستیم. پس واقعاً مشکل کجاست؟ چه کسی مخالف است؟ چرا واردات خودرو تا به الان هنوز عملیاتی نشده و ما چیزی ندیده‌ایم.

 

کجای دنیا، دولت بازار خودرو را سر و سامان می‌دهد؟
وی افزود: دولت می‌گوید من بازار خودرو را ساماندهی می‌کنم. کجای دنیا، دولت بازار خودرو را سر و سامان می‌دهد؟ من بار‌ها گفته‌ام که خود بازار و مکانیزم‌های آن هستند که بازار را سامان می‌دهند و کنترل می‌کنند.
نماینده ایرانشهر تصریح کرد: خودروساز‌ها خیلی تاکید دارند و می‌گویند که ما قیمت خودرو را تقریباً صد درصد قیمت بازار به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم. البته نه مصرف‌کننده نهایی بلکه کسی که ثبت‌نام می‌کند و خودرو را می‌برد. یعنی صد درصد سود را واسطه‌ها از مصرف‌کننده‌های نهایی می‌گیرند. این‌ها می‌گویند ما قیمت پایین‌تر از تولید یعنی با ضرر می‌دهیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: خودروسازها می‌گویند قیمت‌های دستوری که به ما تحمیل می‌شود باعث شده که یک بازار ثانوی به نام بازار واسطه‌ها ایجاد شود. الان پژو پارسی که مثلاً ۲۶۵ میلیون تومان است در بازار نزدیک ۶۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.وی افزود: هر شهروندی که خودرو می‌خرد و می‌فروشد می‌تواند یک واسطه باشد. همچنین کسانی که خودوری ثبت‌نامی می‌خرند و بعد به مردم نیازمند می‌فروشند، در این دسته هستند. همین روند‌ها باعث شده که قیمت خودرو سر به فلک بکشد.

خودرو که نان، پیاز و گوجه نیست
درخشان گفت: دولت می‌گوید من نظارت می‌کنم و خودرو را سهمیه‌بندی کرده‌ام و هر کسی نیاز دارد، ثبت‌نام کند. خودرو که نان، پیاز و گوجه نیست. خودرو کالایی است که هرکس نیاز دارد ثبت‌نام می‌کند نه اینکه عده‌ای خودرو را بخرند و درجا بفروشند و سود کنند.نماینده ایرانشهر در ادامه بیان کرد: خودروسازان می‌گویند ۵۰ درصد خودرو‌هایی که ما می‌فروشیم در جاده‌ها و خیابان‌ها نیستند و در پارکینگ‌ها قرار دارند، یعنی ماشین‌ها دپو و احتکار می‌شوند تا قیمت‌شان بالا برود. از سوی دیگر، دولت می‌گوید من نقش اصلی در بازار خودرو را بازی کرده و آن را ساماندهی و کاری می‌کنم که کیفیت خودرو بهتر باشد، پس اینجا باید نقش‌آفرینی کند، هرچند که دولت در آینده نزدیک باید دست و سایه سنگین خود از صنعت خودرو را حذف کند.

وی تصریح کرد: ما برای پیشرفت صنعت خودرو باید تکنولوژی و علم آن را داشته باشیم. اینکه سایپا و ایران خودرو می‌توانند کیفیت را بهتر کنند، اما عمداً این کار را نمی‌کنند، درست نیست. ما حتی نتوانستیم در تنوع رنگ‌ها کاری کنیم که دست مردم برای خرید باز باشد و مثلاً مردم مجبور نشوند فقط پژو پارس سفید بخرند. کیفیت که جای خود دارد ما حتی تغییراتی در شکل خودرو‌ها هم نمی‌بینیم.

درخشان اظهار داشت: در خودرو‌های کشور‌های مختلف هر سال آپشن‌های جدید ایجاد می‌شود و کسی که در صنعت خودرو است با توجه به این آپشن‌ها متوجه می‌شود که هر خودرو مربوط به چه سالی است، ولی مثلاً پژو پارس، چون هر سال همان‌طور بدون تغییر تولید می‌شود تا کارت ماشین را نبینید متوجه نمی‌شوید که مربوط به چه سالی است، چون حتی کوچکترین تغییری در آن ایجاد نشده است. این‌ها نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی ما این توان را ندارد که حتی تغییرات در شکل خودرو ایجاد کند. در مورد ایمنی و موضوعات مختلف دیگر که جای بحث بسیار است. حتی ایمنی خودرو‌ها هر روز از لحاظ ورقه‌ها و آهن‌هایی که استفاده شده، ضعیف‌تر هم می‌شود.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.