stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 469216
  • 01 دی 1402 - 14:16
0

۵ اثر مالی تغییرات اقلیمی بر کسب و کار

۵ اثر مالی تغییرات اقلیمی بر کسب و کار
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: تغییرات اقلیمی اثرات مختلفی بر کسب و کار‌ها می‌گذارد. ۵ اثر مالی مورد بررسی در این مقاله، نشان می‌دهد که چرا کسب و کار‌ها باید برای پایدارسازی فعالیت‌های خود و عملکرد مسوولانه در قبال محیط زیست و جامعه تلاش کنند.از طرف دیگر، اطلاع از این آثار، آن‌ها را برای پیش‌نگری و تمهیدات اصلاحی آماده می‌کند. تغییرات اقلیمی به تغییرات بلندمدت در دما و وضعیت جوی گفته می‌شود که نتیجه گرمایش جهانی است. این وضعیت هر روز شدیدتر می‌شود و در بسیاری از مناطق جهان به سطوح خطرناکی رسیده است.

چنین تغییراتی به طور ویژه از انقلاب صنعتی شروع شده و در پی فعالیت‌های بشری، از جمله سوزاندن سوخت‌های فسیلی، قطع درختان جنگلی و پرورش گاو و سایر چارپایان برای غذا تشدید شده است. اما فارغ از آنکه فعالیت‌های بشر بر وضعیت اقلیمی اثرگذار است، تغییرات موجود نیز بر زندگی بشر و البته کسب و کار‌ها اثر می‌گذارد. ۵ اثر مالی مهم این تغییرات بر فعالیت کسب و کار‌ها از این قرار است.

۱- کمبود منابع و مواد اولیه
افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای منابع طبیعی مانند آب، انرژی، مواد معدنی، فلزات و غذا را بالا می‌برد. افزایش روزافزون تقاضا برای منابع طبیعی، هزینه‌های کشف و تولید آن‌ها را بالا می‌برد. به عنوان مثال، هم اینک کشور‌های اروپایی با کمبود عناصر کمیاب زمین مواجه شده اند و معادن موجود کفاف تقاضای کنونی را هم نمی‌دهد. این وضعیت، با شیوه کنونی تولید و مصرف وخیم‌تر هم می‌شود؛ چرا که از یکسو، شرکت‌های تولیدی با سطح بالای ضایعات خود، بخش قابل‌توجهی از منابع را هدر می‌دهند و از سوی دیگر، مصرف بیش از حد و تولید پسماند نیز بخش دیگری از منابع را تلف می‌کند. یکی از راهکار‌های پیش رو و مورد استفاده توسط برخی کشور‌ها و شرکت‌های مختلف، روی آوردن به اقتصاد چرخشی است. به این معنی که با کاهش ضایعات، کاهش نسبی مصرف، افزایش طول عمر محصولات و بازاستفاده و بازیافت حداکثری پسماند، منابع طبیعی را دوباره به چرخه‌های اقتصادی بازمی گردانند.

۲- اختلال در زنجیره تامین
تغییرات اقلیمی منجر به افزایش مخاطرات زیست محیطی می‌شود. از جمله مخاطرات شناسایی شده می‌توان به افزایش تعداد و شدت پدیده‌هایی مانند توفان، آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، خشکسالی و سیل اشاره کرد. این پدیده‌های طبیعی می‌توانند بر زیرساخت‌ها و فعالیت‌های کسب و کار شما و تامین کنندگان‌تان اثر بگذارند. از دست رفتن موجودی انبارها، کاهش تولید مواد اولیه یا اختلال در حمل ونقل آن‌ها از ریسک‌های پیش روی کسب و کارهاست. همچنین ممکن است در شرایطی، امکان رفت و آمد کارکنان به مراکز عملیاتی کسب و کار‌ها مختل شود.

از نظر مالی، گزارش ۲۰۲۲ موسسه گارتنر خسارت‌های تحمیلی ناشی از اختلال در زنجیره‌های تامین آمریکا در سال ۲۰۲۱ را ۱۴۵ میلیارد دلار تخمین زد. چنین وضعیتی، رهبران زنجیره‌های تامین را وادار به افزایش ۴درصدی هزینه هایشان کرد. این احتمال وجود دارد که چنین افزایشی در هزینه کسب و کارها، دائمی باشد و به همین دلیل، رهبران زنجیره تامین باید شرکا و تامین کنندگان خود را تشویق به پایدارسازی فعالیت هایشان کنند.

 

۳- مخاطرات تداوم کسب و کار
مخاطرات زیست محیطی نه فقط تامین مواد اولیه بلکه بقای کلی کسب و کار‌ها را هم با خطر مواجه می‌کند. با چنین شرایطی انتظار می‌رود که در برنامه‌های عملیاتی و فرآیند‌های مدیریت ریسک، بخشی نیز به بررسی ریسک‌های استراتژیک، ریسک‌های مالی و ریسک‌های انسانی اختصاص یابد. دیلویت در مقاله‌ای عنوان کرده است که کسب و کار‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم در معرض مخاطراتی بزرگ هستند که حتی بقای آن‌ها را نشانه گرفته است. از این رو، «ممکن است نجات جهان به معنای نجات شرکت خودتان هم باشد.»

۴- افزایش هزینه‌های بیمه
صنعت بیمه، وظیفه مدیریت ریسک برای کسب و کار‌های فعال در سایر حوزه‌ها را دارد. اما به دلیل آنکه مدل کسب و کارشان، آن‌ها را در خط مقدم خسارات بحران‌های طبیعی قرار می‌دهد، باید حاشیه سود خود را با توجه به احتمالات تنظیم کنند. آن‌ها هم اکنون نیز متوجه افزایش تصاعدی خسارات ناشی از بحران‌های طبیعی از دهه ۱۹۶۰ تاکنون هستند و تقریبا به طور مداوم نرخ‌های خود را افزایش داده اند. با ادامه روند کنونی، چنین افزایشی باز هم رخ خواهد داد. کسب و کار‌ها و شرکت‌های مختلف جهان تنها در صورتی می‌توانند مانع از افزایش یا دست کم کندتر شدن روند افزایشی هزینه‌های بیمه خود شوند که در اقدامی هماهنگ و معنادار، فعالیت هایشان را پایدارتر کنند تا بحران‌های طبیعی و در نتیجه خسارات ناشی از آن‌ها کاهش یابند.

۵- کاهش هزینه کرد مشتریان
فقط کسب و کار‌ها با تغییرات اقلیمی مواجه نیستند. بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز مشکلات مشابهی دارند. زندگی برخی جوامع تحت‌تاثیر شرایط شدید آب وهوایی است، برخی به دلیل سیل و خشکسالی مجبور به مهاجرت می‌شوند و بسیاری از آن‌ها در پی کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها (از جمله به دلیل افزایش تقاضای منابع طبیعی) از هزینه‌های غیرضروری خود می‌کاهند. وزارت خزانه داری آمریکا، در گزارش امسال خود آورده است: «مصرف‌کنندگان بیشتری محدودیت‌های مالی ناشی از تغییرات اقلیمی مانند افزایش هزینه‌های بهداشت و درمان، سوخت و قبض‌های گرمایشی و خسارت به منازل را متحمل می‌شوند.» این محدودیت‌های مالی می‌تواند هزینه کرد مشتریان را کاهش دهد و تقاضای آن‌ها برای برخی محصولات و خدمات خاص را به مسیر جدیدی ببرد. این موضوعی است که تمام کسب و کار‌ها باید در نظر بگیرند و برای اجتناب از کاهش درآمدهایشان برنامه ریزی کنند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.