stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 470578
  • 27 دی 1402 - 21:01
2

اولویت استخدام در شرکت‌های نفتی و نیشکر به خوزستانی‌ها داده شود

اولویت استخدام در شرکت‌های نفتی و نیشکر به خوزستانی‌ها داده شود
نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: با توجه به اینکه برخی شهرستان‌ها فاقد امکان کار هستند، متاسفانه نرخ بیکاری در برخی مناطق خوزستان و همچنین نرخ مددجویی بالا است، بنابراین ایجاد اشتغال بسیار ضروری است.
قلم | qalamna.ir :

آیت‌الله محسن حیدری نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جشن خودکفایی و توانمندسازی ۱۰ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان با اشاره به چهارشنبه سیاه در ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ در اهواز و حمله نیروهای نظامی شاه به مردم در اهواز اظهار کرد: با توجه به اینکه این روز یکی از حوادث یادمانی تاریخ انقلاب اسلامی اهواز است باید نسل اول انقلاب خاطرات خود را برای نسل‌های جدید یادآوری کنند.

وی افزود: در آن روز چهارشنبه دو تجمع بزرگ در دانشگاه و در حسینه اعظم تشکیل شد. در آن زمان استاندار نظامی خوزستان برنامه شیطانی وحشتناکی تدارک دیده بود تا ارتشی‌های وابسته، به مردم هجوم بیاورند. البته بیشتر ارتشی‌ها با لبیک به فرمان امام(ره) به انقلاب پیوستند اما افرادی ساواکی یا غافل بودند و به همراه جمعی ساده‌لوح تحت عنوان چماق به دست که در اختیار رژیم شاه بودند، به این دو جلسه هجوم آوردند و ده‌ها نفر را به شهادت رساندند و به مغازه‌ها و خوردوهای مردم آسیب وارد کردند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خودکفایی ۱۰ هزار مددجو یک کار بسیار خوب و بزرگ است، گفت: برخی فراد می‌توانند روی پای خود بایستند اما امکانات مورد نیاز را ندارند و مددجو می‌شوند؛ با اعطای امکانات به این افراد، هم عزت‌شان حفظ می‌شود و هم به تولید خوبی می‌رسند.

آیت‌الله حیدری عنوان کرد: با توجه به اینکه برخی شهرستان‌ها امکان کار ندارند، متاسفانه نرخ بیکاری در برخی مناطق خوزستان و همچنین نرخ مددجویی بالا است، بنابراین ایجاد اشتغال بسیار ضروری است.

وی با اشاره آمار بالای بیکاری در خوزستان با وجود ثروت و نعمت‌های خدادادی گفت: یکی از علل این مساله، مربوط به جنگ تحمیلی است. قبل از جنگ، خوزستان در رتبه سوم کشور از نظر برخورداری بود اما بعد از جنگ برخورداری خوزستان به رتبه ۱۷ رسید و به دلیل اینکه بازسازی خوبی در خوزستان انجام نشد و شرایط کار برای مردم خوزستان ایجاد نکردند. برنامه‌های غلط دیگری نیز پیاده کردند که همین مسائل موجب شد میزان بیکاری بالاتر برود.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اجرای طرح‌های ملی از جمله نفت و نیشکر موجب اشتغال جمع زیادی از هم استانی‌ها شده است اما جمعیت دیگری زمینه کار خود را از دست دادند. به طور مثال زمین‌های کشاورزی را از روستاییانی که زندگی‌شان از این طریق می‌گذرد، خریدند و آن‌ها را از خانه و آشیانه خود بیرون کردند و به آن‌ها کار ندادند و این مردم در حاشیه شهرها ساکن شدند؛ این در حالی است که انصاف و حق اقتضا می‌کرد که محل درآمدی برای آن‌ها ایجاد شود.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه باید اشتغال افراد ساکن در این روستاها و نسل‌های بعدی این افراد در اولویت قرار می‌گرفت، گفت: هر چند تعدادی از روستاییان استخدام شدند اما میزان زیادی از آن‌ها از اشتغال در این شرکت‌ها محروم شدند. از دولت و مسئولان نیشکر درخواست می‌شود اولویت استخدام را به این افراد بدهند.

وی افزود: شرکت نفت نیز تعدادی را استخدام کرده است اما اولویت به خوزستانی‌ها داده نشد. آزمون آن سراسری است و هر کسی نمره بیشتری بیاورد حتی اگر از استان دیگری باشد، استخدام می‌شود، در حالی که باید در کنار آن، اولویت بومی داده می‌شد که داده نشد.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: علاوه بر این به هورالعظیم و جاهای دیگر آسیب زدند و وسیله تامین معاش را از مردم گرفتند و مردم مجبور به مهاجرت شدند.

آیت‌الله حیدری بیان کرد: ساخت سدهای بالادست کرخه هم موجب شد حجم آب کرخه به شدت پایین بیاید و امرار معاش صدها هزار انسان در پنج تا شش شهرستان خوزستان که از آب کرخه تامین می‌شد، از دست برود و بیکار شدند.

وی با بیان اینکه پروژه آبرسانی به فلات مرکزی از دریای عمان و خلیج فارس نیز مهم است، افزود: رودخانه کارون مورد تعدی سیاست غلط وزارت نیرو در دولت‌های گذشته بود و آب کارون را به بهانه شرب به فلات مرکزی منتقل کردند، در حالی که آب کارون در خوزستان برای فضای سبز، صنعت و کشاورزی لازم بود. با مطالبه‌گری و دستور مقام معظم رهبری، دولت قبل مامور شد که آبرسانی به فلات مرکزی را از خلیج فارس و دریای عمان انجام دهد تا کارون از انتقال آب سالم بماند اما این کار انجام نشد و دولت آیت‌الله رئیسی این کار را کرد و بسیاری از پروژه‌های آن به نتیجه رسید.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: سه ماه پیش با معاون اجرایی رئیس جمهور صحبت کردم. او گفت همه تونل‌هایی که آب را به فلات مرکزی منحرف می‌کردند را بستیم و تنها یک تونل برای جلوگیری از تعطیلی فولاد اصفهان باقی مانده است که با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، این تونل هم بسته می‌شود، بنابراین پرونده پروژه انتقال آب که ۷۰ سال پیش شروع شده بود، در زمان آقای رئیسی ختم می‌شود.

آیت‌الله حیدری بیان کرد: انتظار می‌رود اولویت دادن به خوزستانی‌ها در استخدام‌ها نیز مدنظر قرار بگیرد. همچنین مدیران برخی از شرکت‌ها پروازی هستند. ۹۸ درصد مدیریت‌های شرکت‌های پتروشیمی پروازی‌اند و برخی نیز کارکنانشان را اتوبوسی با خود می‌آورند در حالی که اولویت باید به جوانان خوزستانی داده شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.