گروه سیاسی: رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات جزئیات جنگ امنیتی، اطلاعاتی و سایبری دشمنان علیه ایران در انتخابات ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: داعش و ضد انقلاب نقشههای اطلاعاتی، امنیتی و سایبری برای ایجاد اخلال در انتخابات ۱۴۰۲ داشتند.
سید مجید میراحمدی با اشاره تمهیدات ستاد امنیت انتخابات برای تامین امنیت انتخابات اظهار داشت: ستاد امنیت انتخابات، فعالیت خود را از اردیبهشت امسال (۱۴۰۲) آغاز کرد. اعضای این ستاد دستگاههای امنیتی، انتظامی، نیروهای مسلح و دستگاه قضایی هستند که با رصد و پیشبینی تهدیدات و آسیبهایی را که در انتخابات با آن مواجه خواهیم شد، برآورد کردند و با مشورتهای مفصل، تهدیدات و آسیبهای انتخابات را احصا کرده و بر اساس آن «اطلس امنیت انتخابات» تهیه شد.
رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات اضافه کرد: ما در برآوردهای خودمان با دو دسته از تهدیدات مواجه بودیم که یک دسته از آن ناشی از رقابتهای بسیار نزدیک و شدید در بعضی از شهرها، خصوصاً شهرهایی که مبنای رقابت در آنها طایفهای و قومی است، بود. معمولا در این شهرها اینطور بوده که در انتخاباتهای گذشته چه قبل از انتخابات، چه حین آن و چه در زمان اعلام نتایج، شهرهایی که در اطلس انتخابات به عنوان شهرهای قرمز انتخاباتی از آنها یاد میکنیم، منجر به تنش، درگیری و آشوب میشد.
وی با تأکید بر اینکه جنس این نوع ناآرامیها امنیتی نبوده و نیست، ادامه داد: بیشتر اعتراضها در این شهرها مربوط به نتیجه انتخابات یا ناراحتی و عصبانیت ناشی از شکست نامزدهای یک قوم و یا طایفه است. در دورههای گذشته با فراز و نشیبهایی مواجه بودیم که بعضا منجر به کشته شدن افرادی از دو طرف، به آتش کشیده شدن و تخریب اماکن دولتی و آشوبهای خیابانی میشد. البته بعدا در این بستر، جریانهای معاند و ضدانقلاب هم بر این موج ناآرامی و آشوب در بعضی از این شهرستانها سوار میشدند.
میراحمدی تصریح کرد: براساس برآوردهایی که صورت گرفته بود، وضعیت ۲۷ شهرستان بهگونهای اعلام شد که ظرفیت بروز چنین ناآرامیهایی را به دلیل رقابتهای طایفهای و قومی و رقابتهای بسیار نزدیک نامزدها وجود داشت.
میراحمدی با اشاره به وسعت عمل هیاتهای اجرایی و شورای نگهبان در تأیید صلاحیتها در این دوره از انتخابات، یادآور شد: در طول ۱۱ دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد این میزان تایید صلاحیت نبودیم؛ رقابتها خصوصاً در سطح شهرستانها، بسیار فشرده و بین اقوام و طوایف بسیار شدید بود؛ بنابراین نگرانیها برای بروز این گونه ناآرامیها میتوانست بیشتر از دورانهای گذشته باشد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: برای این دسته از تهدیدات و آسیبهای داخلی برنامهریزی مفصلی کردیم. اولا با استاندار ۸ استان که در آنها پیشبینی میشد درگیر چنین مسائلی شوند، جلساتی را برگزار کردیم و برآوردهای خود را ارائه کردیم. اعلام کردیم که در سنوات گذشته چنین تجربههایی وجود داشته و نیروهای امنیتی و انتظامی وارد میشدند و وضعیت را آرام میکردند. اما معمولا خسارتهای و کشتههایی تا مرحله آرامسازی به همراه داشت.
میراحمدی ادامه داد: در این دوره براساس اطلس امنیت انتخابات تهیه شده، کاملا شفاف، صریح و روشن، به استانداران اعلام کردیم که چه شهری از استان شما دچار چنین التهاباتی خواهد شد. اینکه ما بعد از وقوع حادثه وارد عمل شویم و اوضاع را کنترل کنیم، چندان موفقیتآمیر نیست. موفقیت در این است الان که میدانیم ممکن است این رخدادهای نامبارک شکل بگیرد، همه ظرفیتها را بهکار بگیریم و از وقوع این حوادث پیشگیری کنیم؛ لذا وزارت کشور به استاندارن اعلام کرد که پذیرفته نخواهد بود اگر ناآرامی در استانهای اعلام شده، شکل بگیرد.
رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات اضافه کرد: اعضای شورای تأمین و در رأس آن، استانداران و فرمانداران شهرستانهای ذیربط وارد عمل شدند و یک سری اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از این رخدادها آغاز کردند. فراجا از قبل برای این شهرها پیشبینیهای خود را انجام داد و نیروهایش را از تهران و دیگر استانهای همجوار اعزام کرد. دستگاههای اطلاعاتی هم اشراف خودشان را بهطور قابل ملاحظهای افزایش دادند.
وی گفت: به دلیل اشراف اطلاعاتی، توانمندیهای عملیاتی و اقدامات پیشگیرانه، به فضل الهی به جز یک شهر، در هیچ کدام از شهرها با ناآرامی و مساله خاصی مواجه نشدیم. مختصری در پلدختر قبل از شروع انتخابات وزیر کشور در استان حاضر شد تصمیماتی را برای جلوگیری از رخدادهای تلخی که پیشبینی میشد، اتخاذ کرد. این تصمیمات در آرامسازی و پیشگیری از درگیریهای داخل شهر و بین نامزدها بسیار موثر بود.
میراحمدی خاطرنشان کرد: بنابراین در این بخش اعضای شورای تأمین استانها و وشهرستانها یک کارنامه درخشان و بینظیری را از خود به جا گذاشتند و میتوان گفت ما از بُعد امنیتی کممسالهترین و بهترین شرایط را در طول انتخاباتهای گدشته پشت سر گذاشتیم.
معاون وزیر کشور افزود: یک بُعد دیگر از تهدیدات علیه انتخابات در این دوره ظهور و بروز پیدا کرد که ما مشابه آن را در انتخاباتهای گدشته نداشتیم؛ آن هم این بود که دشمنان ما یک اقدام دو ستونی را علیه انتخابات به طور همزمان پیگیری میکردند. یک ستون آن، تحریم انتخابات بود؛ چه در داخل و چه در خارج. تحریم انتخابات را تبدیل به یک کمپین کردند تا اساسا این انتخابات با حداقل مشارکت برگزار شود تا بعد از اینکه خواب پریشان آنها تعبیر شد، اقدامات خود را شبیه جنگ ترکیبی سال ۱۴۰۱، در سایه عدم حضور مردم در انتخابات شروع کنند.
میراحمدی ادامه داد: ستون دوم، ایجاد اخلال در روند برگزاری انتخابات برای اولین بار بود تا انتخابات و برگزاری آن را ناامن کنند. ما این نوع از اخلال را در برگزاری انتخاباتهای گذشته نداشتیم و خاص این دوره بود.
وی در تشریح منظور از اخلال در انتخابات و تهدید در برگزاری آن، گفت: به دلیل اینکه برای اولین بار و طبق قانون مصوب مجلس، برگزاری انتخابات الکترونیکی دنبال میشد، احراز هویت همه رأیدهندهها باید بهصورت برخط و الکترونیکی انجام میشد. به همین منظور باید همه خطوط اینترنتی و مخابراتی در اقصی نقاط کشور برقرار باشد تا هیچگونه اخلالی به وجود نیاید؛ چراکه اخلال در خدمات اینترنتی و مخابراتی موجب اخلال در برگزاری انتخابات میشد. زیرا امکان احراز هویت وجود نداشت و اگر احراز هویت انجام نمیشد، نمیتوانستیم انتخابات را در آن شعبه برگزار کنیم.
میراحمدی نوع دیگری از تهدیدات در حوزه اخلال در روند برگزاری انتخابات را حمله به رأیدهندهها و صندوقهای رأی عنوان کرد و اظهار داشت: داعش دستورالعملهایی را صادر کرده بود؛ ما پیش از انتخابات این را اعلام نکردیم تا برای مردم دلهره و نگرانی ایجاد نشود. داعش انتخابات ایران را به عنوان هدف خودش اعلام کرد و گفت به رأیدهندهها و صندوقهای رأی حمله خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: اینجا بود که دستگاههای امنیتی ما و سربازان گمنام امام زمان (عج) به طور شبانهروزی و با یک اقدام جهادی، تمام کلونیها و افرادی که میتوانستند ظرفیت این موضوع را در داخل ایران داشته باشند، از قبل از مرزها تا عمق کشور را زیر پوشش اطلاعاتی خود بردند. چندین تیم دستگیر شد و چندین نفر هم در درگیریها معدوم و کشته شدند. بحمدلله این تهدید جریانهای تروریستی برای حمله به رأیدهندگان و صندوقهای رأی، خنثی شد.
معاون امنیتی و انتطامی وزیر کشور تصریح کرد: مراقبتها از مرز تا عمق کشور به شدت افزایش پیدا کرد و با اشراف اطلاعاتی، دستگیری عوامل مظنون و یا بعضی تیمهای نظامی، این توطئه جریانهای تروریستی هم خنثی شد و هیچ اتفاقی هم در هیچ نقطهای نیفتاد.
میراحمدی تاکید کرد: مهم این بود اگر این گروهها قادر بودند در یک شعبه انتخابیه یک اقدام تروریستی انجام دهند، این اقدام تروریستی را به سرعت در فضای مجازی منتشر میکردند و رایدهندگان را نگران از داشتن امنیت میکردند؛ اما به فضل الهی این هم خنثی شد.
وی با اشاره به حملات سایبری دشمنان برای ایجاد اخلال در مراحل الکترونیکی انتخابات، گفت: اقدامی که دشمنان قصد داشتند انجام دهند این بود که به زیرساختهای نرمافزاری برگزاری انتخابات، حملات سایبری کنند و آنها را از کارآمدی خارج کنند.
این اقدام را هم انجام دادند و حملات سنگین سایبری را به زیرساختهای برگزاری انتخابات صورت دادند. اما چون از قبل دستگاههای مسئول در وزارت کشور و بخشهای مربوطه، عزیزان وزارت اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، سپاه و پلیس فتا پیشبینیهای لازم را انجام داده و آمادگیهای لازم را ایجاد کرده بودند، این حملات سایبری هم با شکست کامل مواجه شد.
رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات خاطرنشان کرد: بنابراین در یک جنگ امنیتی، اطلاعاتی و فناوری، این انتخابات را برگزار کردیم، اما در این جنگ به لطف پروردگار و سایه تلاشها و مجاهدتهای نیروهای مسلح، دستگاههای امنیتی و دستگاههای قضایی، بینظیرترین انتخابات از نظر امنیتی را برگزار کردیم.
میراحمدی با بیان اینکه این انتخابات از جنبههای دیگر هم قابلیت تحلیل و بررسی دارد، گفت: یک مساله موضوع مشارکت است که مشارکت نزدیک به ۴۱ درصد که دشمنان برآورد داشتند که تک رقمی خواهد بود و رسانههای معلومالحال آنها دائما زیرنویس میکردند که انتخابات یک انتخابات تکرقمی است. وقتی که آمار شرکتکنندگان ۲۵ میلیون نفر اعلام شد، واقعا برای دشمنان ملت مرگآور بود؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، هم یک حماسه بود، هم یک جهاد.
سید مجید میراحمدی با اشاره تمهیدات ستاد امنیت انتخابات برای تامین امنیت انتخابات اظهار داشت: ستاد امنیت انتخابات، فعالیت خود را از اردیبهشت امسال (۱۴۰۲) آغاز کرد. اعضای این ستاد دستگاههای امنیتی، انتظامی، نیروهای مسلح و دستگاه قضایی هستند که با رصد و پیشبینی تهدیدات و آسیبهایی را که در انتخابات با آن مواجه خواهیم شد، برآورد کردند و با مشورتهای مفصل، تهدیدات و آسیبهای انتخابات را احصا کرده و بر اساس آن «اطلس امنیت انتخابات» تهیه شد.
رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات اضافه کرد: ما در برآوردهای خودمان با دو دسته از تهدیدات مواجه بودیم که یک دسته از آن ناشی از رقابتهای بسیار نزدیک و شدید در بعضی از شهرها، خصوصاً شهرهایی که مبنای رقابت در آنها طایفهای و قومی است، بود. معمولا در این شهرها اینطور بوده که در انتخاباتهای گذشته چه قبل از انتخابات، چه حین آن و چه در زمان اعلام نتایج، شهرهایی که در اطلس انتخابات به عنوان شهرهای قرمز انتخاباتی از آنها یاد میکنیم، منجر به تنش، درگیری و آشوب میشد.
وی با تأکید بر اینکه جنس این نوع ناآرامیها امنیتی نبوده و نیست، ادامه داد: بیشتر اعتراضها در این شهرها مربوط به نتیجه انتخابات یا ناراحتی و عصبانیت ناشی از شکست نامزدهای یک قوم و یا طایفه است. در دورههای گذشته با فراز و نشیبهایی مواجه بودیم که بعضا منجر به کشته شدن افرادی از دو طرف، به آتش کشیده شدن و تخریب اماکن دولتی و آشوبهای خیابانی میشد. البته بعدا در این بستر، جریانهای معاند و ضدانقلاب هم بر این موج ناآرامی و آشوب در بعضی از این شهرستانها سوار میشدند.
میراحمدی تصریح کرد: براساس برآوردهایی که صورت گرفته بود، وضعیت ۲۷ شهرستان بهگونهای اعلام شد که ظرفیت بروز چنین ناآرامیهایی را به دلیل رقابتهای طایفهای و قومی و رقابتهای بسیار نزدیک نامزدها وجود داشت.
میراحمدی با اشاره به وسعت عمل هیاتهای اجرایی و شورای نگهبان در تأیید صلاحیتها در این دوره از انتخابات، یادآور شد: در طول ۱۱ دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد این میزان تایید صلاحیت نبودیم؛ رقابتها خصوصاً در سطح شهرستانها، بسیار فشرده و بین اقوام و طوایف بسیار شدید بود؛ بنابراین نگرانیها برای بروز این گونه ناآرامیها میتوانست بیشتر از دورانهای گذشته باشد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: برای این دسته از تهدیدات و آسیبهای داخلی برنامهریزی مفصلی کردیم. اولا با استاندار ۸ استان که در آنها پیشبینی میشد درگیر چنین مسائلی شوند، جلساتی را برگزار کردیم و برآوردهای خود را ارائه کردیم. اعلام کردیم که در سنوات گذشته چنین تجربههایی وجود داشته و نیروهای امنیتی و انتظامی وارد میشدند و وضعیت را آرام میکردند. اما معمولا خسارتهای و کشتههایی تا مرحله آرامسازی به همراه داشت.
میراحمدی ادامه داد: در این دوره براساس اطلس امنیت انتخابات تهیه شده، کاملا شفاف، صریح و روشن، به استانداران اعلام کردیم که چه شهری از استان شما دچار چنین التهاباتی خواهد شد. اینکه ما بعد از وقوع حادثه وارد عمل شویم و اوضاع را کنترل کنیم، چندان موفقیتآمیر نیست. موفقیت در این است الان که میدانیم ممکن است این رخدادهای نامبارک شکل بگیرد، همه ظرفیتها را بهکار بگیریم و از وقوع این حوادث پیشگیری کنیم؛ لذا وزارت کشور به استاندارن اعلام کرد که پذیرفته نخواهد بود اگر ناآرامی در استانهای اعلام شده، شکل بگیرد.
رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات اضافه کرد: اعضای شورای تأمین و در رأس آن، استانداران و فرمانداران شهرستانهای ذیربط وارد عمل شدند و یک سری اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از این رخدادها آغاز کردند. فراجا از قبل برای این شهرها پیشبینیهای خود را انجام داد و نیروهایش را از تهران و دیگر استانهای همجوار اعزام کرد. دستگاههای اطلاعاتی هم اشراف خودشان را بهطور قابل ملاحظهای افزایش دادند.
وی گفت: به دلیل اشراف اطلاعاتی، توانمندیهای عملیاتی و اقدامات پیشگیرانه، به فضل الهی به جز یک شهر، در هیچ کدام از شهرها با ناآرامی و مساله خاصی مواجه نشدیم. مختصری در پلدختر قبل از شروع انتخابات وزیر کشور در استان حاضر شد تصمیماتی را برای جلوگیری از رخدادهای تلخی که پیشبینی میشد، اتخاذ کرد. این تصمیمات در آرامسازی و پیشگیری از درگیریهای داخل شهر و بین نامزدها بسیار موثر بود.
میراحمدی خاطرنشان کرد: بنابراین در این بخش اعضای شورای تأمین استانها و وشهرستانها یک کارنامه درخشان و بینظیری را از خود به جا گذاشتند و میتوان گفت ما از بُعد امنیتی کممسالهترین و بهترین شرایط را در طول انتخاباتهای گدشته پشت سر گذاشتیم.
معاون وزیر کشور افزود: یک بُعد دیگر از تهدیدات علیه انتخابات در این دوره ظهور و بروز پیدا کرد که ما مشابه آن را در انتخاباتهای گدشته نداشتیم؛ آن هم این بود که دشمنان ما یک اقدام دو ستونی را علیه انتخابات به طور همزمان پیگیری میکردند. یک ستون آن، تحریم انتخابات بود؛ چه در داخل و چه در خارج. تحریم انتخابات را تبدیل به یک کمپین کردند تا اساسا این انتخابات با حداقل مشارکت برگزار شود تا بعد از اینکه خواب پریشان آنها تعبیر شد، اقدامات خود را شبیه جنگ ترکیبی سال ۱۴۰۱، در سایه عدم حضور مردم در انتخابات شروع کنند.
میراحمدی ادامه داد: ستون دوم، ایجاد اخلال در روند برگزاری انتخابات برای اولین بار بود تا انتخابات و برگزاری آن را ناامن کنند. ما این نوع از اخلال را در برگزاری انتخاباتهای گذشته نداشتیم و خاص این دوره بود.
وی در تشریح منظور از اخلال در انتخابات و تهدید در برگزاری آن، گفت: به دلیل اینکه برای اولین بار و طبق قانون مصوب مجلس، برگزاری انتخابات الکترونیکی دنبال میشد، احراز هویت همه رأیدهندهها باید بهصورت برخط و الکترونیکی انجام میشد. به همین منظور باید همه خطوط اینترنتی و مخابراتی در اقصی نقاط کشور برقرار باشد تا هیچگونه اخلالی به وجود نیاید؛ چراکه اخلال در خدمات اینترنتی و مخابراتی موجب اخلال در برگزاری انتخابات میشد. زیرا امکان احراز هویت وجود نداشت و اگر احراز هویت انجام نمیشد، نمیتوانستیم انتخابات را در آن شعبه برگزار کنیم.
میراحمدی نوع دیگری از تهدیدات در حوزه اخلال در روند برگزاری انتخابات را حمله به رأیدهندهها و صندوقهای رأی عنوان کرد و اظهار داشت: داعش دستورالعملهایی را صادر کرده بود؛ ما پیش از انتخابات این را اعلام نکردیم تا برای مردم دلهره و نگرانی ایجاد نشود. داعش انتخابات ایران را به عنوان هدف خودش اعلام کرد و گفت به رأیدهندهها و صندوقهای رأی حمله خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: اینجا بود که دستگاههای امنیتی ما و سربازان گمنام امام زمان (عج) به طور شبانهروزی و با یک اقدام جهادی، تمام کلونیها و افرادی که میتوانستند ظرفیت این موضوع را در داخل ایران داشته باشند، از قبل از مرزها تا عمق کشور را زیر پوشش اطلاعاتی خود بردند. چندین تیم دستگیر شد و چندین نفر هم در درگیریها معدوم و کشته شدند. بحمدلله این تهدید جریانهای تروریستی برای حمله به رأیدهندگان و صندوقهای رأی، خنثی شد.
معاون امنیتی و انتطامی وزیر کشور تصریح کرد: مراقبتها از مرز تا عمق کشور به شدت افزایش پیدا کرد و با اشراف اطلاعاتی، دستگیری عوامل مظنون و یا بعضی تیمهای نظامی، این توطئه جریانهای تروریستی هم خنثی شد و هیچ اتفاقی هم در هیچ نقطهای نیفتاد.
میراحمدی تاکید کرد: مهم این بود اگر این گروهها قادر بودند در یک شعبه انتخابیه یک اقدام تروریستی انجام دهند، این اقدام تروریستی را به سرعت در فضای مجازی منتشر میکردند و رایدهندگان را نگران از داشتن امنیت میکردند؛ اما به فضل الهی این هم خنثی شد.
وی با اشاره به حملات سایبری دشمنان برای ایجاد اخلال در مراحل الکترونیکی انتخابات، گفت: اقدامی که دشمنان قصد داشتند انجام دهند این بود که به زیرساختهای نرمافزاری برگزاری انتخابات، حملات سایبری کنند و آنها را از کارآمدی خارج کنند.
این اقدام را هم انجام دادند و حملات سنگین سایبری را به زیرساختهای برگزاری انتخابات صورت دادند. اما چون از قبل دستگاههای مسئول در وزارت کشور و بخشهای مربوطه، عزیزان وزارت اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، سپاه و پلیس فتا پیشبینیهای لازم را انجام داده و آمادگیهای لازم را ایجاد کرده بودند، این حملات سایبری هم با شکست کامل مواجه شد.
رییس کمیته امنیت ستاد انتخابات خاطرنشان کرد: بنابراین در یک جنگ امنیتی، اطلاعاتی و فناوری، این انتخابات را برگزار کردیم، اما در این جنگ به لطف پروردگار و سایه تلاشها و مجاهدتهای نیروهای مسلح، دستگاههای امنیتی و دستگاههای قضایی، بینظیرترین انتخابات از نظر امنیتی را برگزار کردیم.
میراحمدی با بیان اینکه این انتخابات از جنبههای دیگر هم قابلیت تحلیل و بررسی دارد، گفت: یک مساله موضوع مشارکت است که مشارکت نزدیک به ۴۱ درصد که دشمنان برآورد داشتند که تک رقمی خواهد بود و رسانههای معلومالحال آنها دائما زیرنویس میکردند که انتخابات یک انتخابات تکرقمی است. وقتی که آمار شرکتکنندگان ۲۵ میلیون نفر اعلام شد، واقعا برای دشمنان ملت مرگآور بود؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، هم یک حماسه بود، هم یک جهاد.