اسامی | گرایش سیاسی | سوابق | |
۱ | محمدرضا صباغیان بافقی | اصولگرا | نماینده مجلس |
۲ | عباس مقتداییخوراسگانی | اصولگرا | نماینده مجلس |
۳ | مصطفی کواکبیان | اصلاحطلب | نماینده ادوار مجلس |
۴ | قدرتعلی حشمتیان | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۵ | سعید جلیلی | اصولگرا | عضومجمع تشخیص مصلحت نظام |
۶ | علی لاریجانی | اصولگرا | عضو مجمع تشخیص نظام، رئیس سابق مجلس |
۷ | محمود احمدیبیغش | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۸ | محمد خوشچهره | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۹ | عبدالناصر همتی | اعتدالگرا | رئیس سابق بانک مرکزی |
۱۰ | مسعود پزشکیان | اصلاحطلب | نماینده مجلس دوازدهم |
۱۱ | وحیدحقانیان | مستقل | معاون ویژه دفتر رهبری |
۱۲ | احمد رسولینژاد | اصولگرا | نماینده ادوارمجلس |
۱۳ | حبیب الله دهمرده | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۱۴ | علیرضا زاکانی | اصولگرا | شهردار تهران |
۱۵ | محمدرضامیرتاج الدینی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۱۶ | فداحسین مالکی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۱۷ | زهره الهیان | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۱۸ | مسعود زریبافان | اصولگرا | رئیس بنیاد شهید در دوره احمدی نژاد |
۱۹ | محمدمهدی اسماعیلی | اصولگرا | وزیر ارشاد دولت رئیسی |
۲۰ | سرتیپ حسین افشارزاده | اصولگرا | آجودان رئیس دولت نهم ودهم |
۲۱ | حسینعلی قاسمزاده | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۲۲ | محمود احمدینژاد | مستقل | رئیسجمهور سابق |
۲۳ | محمودصادقی | اصلاحطلب | نماینده ادوار مجلس |
۲۴ | سیدمحمد مقیمی | اصولگرا | رئیس دانشگاه تهران |
۲۵ | صادق خلیلیان | اصولگرا | وزیر کشاورزی احمدی نژاد |
۲۶ | محمدحسن قدیریابیانه | اصولگرا | سفیر سابق ایران در مکزیک |
۲۷ | سرتیپ ایرج شاهوردی | اصولگرا | فرمانده سابق حفاظت اطلاعات ارتش |
۲۷ | حسن محمدیاری | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۲۸ | سیدمجتبی محفوظی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۲۹ | علی صوفی | اصلاحطلب | وزیر سابق تعاون |
۳۰ | غلامحسین رضوانی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۳۱ | حسین میرزایی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۳۲ | محمدرضا پورابراهیمی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۳۳ | شهریار حیدری | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۳۴ | محمد شریعتمداری | اعتدالگرا | وزیر پیشین کار |
۳۵ | جلیل جعفری | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۳۶ | سیدغنی نظری | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۳۷ | الیاس نادران | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۳۸ | حسن کامران | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۳۹ | حسن سبحانی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۴۰ | احمداکبری | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس خبرگان |
۴۱ | سیده حمیدهزرآبادی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۴۲ | سیدقاسم جاسمی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۴۳ | محمد ناظمیاردکانی | اصولگرا | وزیر تعاون در دولت نهم |
۴۴ | حمیدکریمی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۴۵ | حمید ورناصری | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۴۶ | علی آذری | اصولگرا | نماینده مجلس دوازدهم |
۴۷ | محمدرضا اسکندری | اصولگرا | وزیر اسبق کشاورزی |
۴۸ | وحیدجلالزاده | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۴۹ | اردشیر مطهری | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۵۰ | اسحاق جهانگیری | اصلاحطلب | معاون رئیسجمهور سابق |
۵۱ | محمد وحدتی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۵۲ | حسین گروسی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۵۳ | محمدعلی وکیلی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۵۴ | حسن نوروزی | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۵۵ | محمد رویانیان | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
۵۶ | مهدی شیخ | اصلاحطلب | نماینده ادوار مجلس |
۵۷ | محسن کوهکن | اصولگرا | نماینده ادوار مجلس |
جزئیات بررسی صلاحیت کاندیداها
سخنگوی شورای نگهبان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره روند بررسی تاییدصلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توضیحاتی ارائه کردند.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما پرونده افراد را به صورت مقایسهای بررسی نمیکنیم؛ اگر کسی احراز صلاحیت نمیشود، بدین معنا نیست که آن فرد لزوما دارای مشکلی است. «هادی طحاننظیف» عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، در دانشگاه انقلاب اسلامی، میهمان نشست مسئولان و جانشینان خواهر بسیج دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور بود.
طحان نظیف ابتدا در سخنانی ضمن عرض تسلیت مجدد به مناسبت شهادت ابراهیم رئیسی و همراهانش اظهار داشت: امروز سالگرد سخنرانی امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ است که به شکلگیری قیام ۱۵ خرداد انجامید و طلیعه نهضت اسلامی شد. سخنگوی شورای نگهبان قیام ۱۵ خرداد را مهم دانست و یکی از دلایل آن را با توجه به فرمایشات امام، حضور مردم در صحنه اعلام کرد که در نهایت پس از ۱۵ سال منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. طحاننظیف خاطرنشان کرد: ۱۵ خرداد سالروز به میدان آمدن غیرت دینی مردم در برابر حاکمان غیردینی بود.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: امام به ما آموخت که با استکبار مبارزه کنیم. استکبار طغیان در برابر حق و نشاندن منیّتها در برابر حقایق است. استکبار، چون در مقابل حق ایستاده میداند که محکوم به شکست است و به همین دلیل برای بقای خودش، دیگران را به استضعاف میکشاند. او در توضیح واژه مستضعفین گفت: مستضعفین، ضعفا نیستند بلکه کسانی هستند که ضعیف شدهاند و این ضعیف شدن اول در ذهن آنها شکل گرفته است؛ مستکبران برای ضعیف کردن دیگران ادبیاتی همچون جهان اول و سوم و جوامع عقبافتاده و پیشرفته رایج میکنند.
سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: امام نماد ایستادگی در برابر استکبار بود. امام برای ایستادگی در برابر استکبار، ابتدا در برابر استضعاف ایستاد و در ملت این باور را متجلی ساخت که میتوان در برابر قدرتهای پوشالیِ استکباری ایستاد. این استاد دانشگاه افزود: امام نماد ایستادگی مقابل استکبار است. امام برای مبارزه با استکبار، ابتدا با استضعاف جنگید، چون باورش این بود که اگر مردم به خودباوری برسند و بدانند که قدرتهای استکباری پوشالیاند، استکبار خودبهخود از بین رفته است. ۱۵ خرداد تبلور این خودباوری در مردم ایران بود. آغاز راهی بود که امروز جبهه جهانی مقاومت قدمهای آخر آن را برمیدارد.
سخنگوی شورای نگهبان این نکته را هم بیان داشت که امام مختصات طرف درست تاریخ را نشان داد و تبیین کرد و در آن مختصات ایستاد و آزادگان جهان را به حرکت به سمت آن مختصات فراخواند. جبهه گسترده و جهانی مقاومت که امروز موجودیت جهان سلطه را به چالش کشیده است حاصل این ایستادگی امام است. امام فقط مبارزه نکرد، امام ابتدا به نفی ارزشهای جهان سلطه و سپس به ارائه الگوهای مطلوب پرداخت، مهمترین الگویی هم که ارائه کرد الگوی حکومت دینی. الگوی مردمسالاری دینی. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نقشه راه این الگوست. حقیقتا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اثبات کرده است ظرفیت زمینه سازی برای حرکت کشور به سوی پیشرفت را دارد. طحاننظیف در همین رابطه اشاره کرد: قانون اساسی با رای مردم تعیین شد. تمام مسئولان کشور نیز با رای و انتخاب مردم سر کار میآیند. نقش مردم تزئینی نیست و در انتخاباتها نتایجی رقم میخورد که نتایج آن قابل پیش بینی نیست. این به آن معناست که رقابت واقعی صورت میگیرد. این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان این بخش از صحبتهایش اعلام کرد: در انتخابات گذشته (انتخابات مجلس دوازدهم) بیش از ۵۰ هزار نفر وارد رقابت شدند و به ازای هر کرسی بیش از ۵۰ نفر کاندیدا بودند. در انتخابات پیشرو نیز آنچه نظر، رای و اراده مردم است، برای کشور رقم خواهد خورد.
اجرای مصوبه شرایط ثبتنامی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان بسیجی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ یک هزار و ۶۳۶ نفر برای انتخابات ریاستجمهوری ثبتنام کردند. در انتخابات ریاست جمهوری نیز در هر دوره شاهد رشد ثبتنامیها نسبت به دوره گذشته بودیم که برخی شرایط ابتدایی را نداشتند. او افزود: در سال ۱۳۹۵، سیاستهای کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد. در بند ۵۱۰ آن سیاستها آمده است که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری باید توسط شورای نگهبان انجام بگیرد. از اینرو، شورای نگهبان در سال ۱۳۹۶، مصوبهای در این خصوص به تصویب رساند تا معیارها و شاخصهای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن تشخیص داده شود. این مصوبه هم در فرآیند ثبتنام داوطلبان و هم بررسی صلاحیتها در شورای نگهبان مبنای عمل بود.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: این مصوبه در سال ۱۴۰۰، عینیتر و کمیتر شد. اگرچه دولت وقت آن مصوبه را در زمان ثبتنام اجرایی نکرد، اما شورای نگهبان پرونده آن افرادی را مورد بررسی قرار داد که دارای شرایط ابتدایی بودند. ضمن اینکه تعداد افراد ثبتنامی نیز به حدود ۶۰۰ نفر کاهش یافت. او در خصوص انتخابات پیشرو هم گفت: در جلساتی که با وزارت کشور داشتیم تاکید کردیم که این مصوبه باید مبنای عمل قرار گیرد که اکنون در حال اجراست و تا حدی ثبتنامها منطقیتر شده است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی عنوان کرد: برخی شرایط کیفی هستند، اما تلاش شده شاخصها و ملاکهایی مشخص شود. تشخیص این موضوع با اعضای شورای نگهبان است و برای تاییدصلاحیت هر کاندیدا، باید حداقل هفت رای وجود داشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی بیان داشت: ما در شورای نگهبان به عنوان یک نهاد فقهی و حقوقی، مبنای خود را قانون میدانیم. حتما باید مبنا را قانون قرار داد. او با اشاره به سوال دانشجو مبنی بر اینکه «آبروی افراد مهمتر است یا نظام؟»، گفت: بارها گفتهام که قانون مجوز انتشار دلایل ردصلاحیتها به صورت عمومی را به شورای نگهبان نداده است. البته پس از بحثهای فراوان در اصلاح قانون انتخابات مجلس بندی افزوده شد که اگر فردی ادعای خلاف واقعی مطرح کرد، شورای نگهبان میتواند به دفاع از خود بپردازد که البته این موضوع مربوط به انتخابات مجلس است. ما خودمان هم میدانیم که نسبت به این موضوع آسیب میبینیم، اما باید قانون مبنا قرار بگیرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری عنوان کرد: صلاحیت افراد در هر دوره و انتخاباتی را بررسی میکنیم. ملاکها ثابت است، اما ممکن است شرایط نسبت به افراد تغییر یافته باشد؛ یا اینکه ابهامی در گذشته وجود داشته که آن ابهام نیز برطرف شده باشد. ضمن اینکه برخی از اعضای شورای نگهبان نیز تغییر کرده باشند.
مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری برای شورای نگهبان مهم است
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری گفت: موضوع مشارکت حتماً برای شورای نگهبان مهم است و شورای نگهبان همواره تلاش خود را در زمینه مشارکت انجام داده است. در همین انتخابات گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر برای انتخابات مجلس تأیید صلاحیت شدند که به ازای هر کرسی بیشاز ۵۰ نفر امکان رقابت داشتند. طحاننظیف ادامه داد: در انتخابات ریاستجمهوری هم همواره بههمین شکل بوده و انشاءالله در انتخابات پیشرو هم بههمین شکل خواهد بود. انشاءالله از گروههای مختلف حضور خواهند داشت و با انتخاب مردم همانطور که در گذشته به قدرت رسیدند، در انتخابات پیشرو نیز اینگونه خواهد بود. وی البته تاکید کرد: در مسئله مشارکت باید به همه عوامل توجه کرد و همه عوامل را مدنظر داشت. قطعاً شورای نگهبان به سهم خودش توجه دارد منتهی باید به همه عوامل از جمله عمل به وعدههای مسئولان و حل مسائل کشور و مردم مخصوصاً مسائل اقتصادی و معیشتی توجه شود.
بررسی صلاحیتها کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت مقایسهای انجام نمیشود
طحاننظیف همچنین گفت: ما پرونده افراد را به صورت مقایسهای بررسی نمیکنیم. پروندهها به صورت مجزا بررسی میشود.
او تاکید کرد: اگر کسی احراز صلاحیت نمیشود، بدین معنا نیست که آن فرد لزوما دارای مشکلی است. سطح ریاست جمهوری، عالی و مسئولیت خطیری است. طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، رئیسجمهور عالیترین مقام پس از رهبری است. یک نفر ممکن است وزیر، نماینده یا استاندار خوبی باشد، اما بدان معنا نیست که بتواند رئیسجمهور خوبی بشود و به خوبی بتواند کشور را اداره کند. شاید آن فرد در وزارتخانه یا مسئولیت دیگر نیز موفق نباشد. دولتهای مختلف با انتخاب مردم از صندوق رای به قدرت رسیدند. مجالس مختلف نیز از صندوقهای رای به قدرت رسیدند. دولتهای مختلف و مجالس مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید. برخی خیلی با هم متفاوت هستند و حتی در برخی موضوعات دیدگاههای متضاد داشتهاند. این بدان معناست که دولتها و مجالس براساس ارای مردم به قدرت رسیدند؛ در نظام سیاسی ما مردم انتخابکننده هستند. انشالله در انتخابات پیشرو نیز سلایق مختلف حضور خواهند داشت و مردم با رایشان رئیسجمهور آینده را انتخاب خواهند کرد.
نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر اعلام خواهد شد
قائم مقام دبیر شورای نگهبان نیز گفت: در موعد مقرر نتایج بررسی صلاحیتها اعلام خواهد شد و سپس مراحل تبلیغات انتخاباتی و برگزاری انتخابات را خواهیم داشت.
سیامک رهپیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان عصر امروز و در جریان برگزاری چهارمین روز نامنویسی از داوطلبان نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور، گفت: با وجود اینکه فرصت محدودی برای آماده سازی اقدامات وجود داشت، با هماهنگی بسیار خوبی که بین دستگاههای مختلف به ویژه وزارت کشور و شورای نگهبان به عنوان دو دستگاه اصلی در اجرا و نظارت بر انتخابات به وجود آمد، خیلی سریع و با هماهنگی و با تدابیر مفیدی که اندیشیده شد، مقدمات کار فراهم شد و هم از جهت سازوکارهای قانونی و رویهها و هم از جهت امکانات سختافزاری و نرمافزاری دوستان خیلی تلاش کردند.
وی افزود: در بازدیدی که امروز از ستاد انتخابات کشور داشتیم به لطف خداوند فضای خیلی مناسبی فراهم بود و از جهت نیروی انسانی نیروهای آماده و آموزش دیدهای حضور دارند. همچنین بر اساس توضیحاتی که از سوی مسئولان ستاد انتخابات کشور ارائه شد، در کل هیچ مشکلی در فرایند ثبت نامها وجود نداشته است. ما از راههای دیگر از جمله مراجعه کنندگان و دستگاههای دیگر گزارشهایی دریافت کرده بودیم و بر اساس این گزارشها، اقدامات با سرعت و نظم قابل توجهی در حال انجام است و انشاءالله این کار تا پایان فرایند ثبت نام که فردا خواهد بود ادامه پیدا میکند. بعد از پایان مهلت قانونی ثبتنام از داوطلبان نامزدی انتخابات، پرونده داوطلبان در شورای نگهبان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در موعد مقرر نتایج بررسی صلاحیتها اعلام خواهد شد و در ادامه نیز مراحل تبلیغات انتخاباتی و برگزاری انتخابات را خواهیم داشت. انشاءالله انتخابات پیش رو نتیجه بسیار مفید و مؤثری برای کشور داشته باشد.
رهپیک درباره رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیتها، گفت: ملاک در ثبتنامها و بررسی صلاحیتها، قانون است و آنچه در قانون اساسی، قوانین عادی و آئیننامههای مربوطه آمده است، در این فرآیند مورد توجه قرار میگیرد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا ممکن است صلاحیت کسانی که در دورههایی احراز صلاحیت نشدند، در این دوره احراز شود»، تاکید کرد: زمانی که فاصله میان دورههای مختلف انتخاباتی ایجاد میشود، ممکن است اطلاعات جدیدی درباره افراد وجود داشته باشد و هیچ قضاوتی نمیشود کرد. در هر دوره باید وضعیت داوطلبان بررسی شود و از قبل نمیتوان گفت که چه اتفاقی خواهد افتاد. قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره ادعای برخی از داوطلبان نامزدی در خصوص رایزنی با شورای نگهبان برای نامنویسی در انتخابات، گفت: کسی با شورای نگهبان به عنوان نهاد شورای نگهبان و تمام اعضای این شورا رایزنی نکرده است و ممکن است مقصود این افراد این باشد که احیاناً یکی از اعضا را در جایی دیدند یا با او تلفنی صحبت کرده باشند. رهپیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مناظرات تلویزیونی کاندیداها چگونه خواهد بود، بیان کرد: تنظیم و کیفیت مناظرات بر عهده صداوسیما است؛ در روزهای آینده مسئولان صداوسیما اطلاع رسانی خواهند کرد.