stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 25 July , 2024
  • کد خبر : 476875
  • 03 مرداد 1403 - 14:17
1

به‌نظرم دولت جدید تمام عزل و نصب‌ها اخیر را باطل اعلام می‌کند

به‌نظرم دولت جدید تمام عزل و نصب‌ها اخیر را باطل اعلام می‌کند
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: هرچند بدنه اصلی رای مسعود پزشکیان منتسب به جریان اصلاحات است، اما اصولگرایانی بودند که با حمایت خود و تشکیل ستاد حامیان پزشکیان وارد گود شدند. 
رویداد۲۴،یکی از این افراد، عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده چهار دوره گذشته مجلس و البته سخنگوی ستاد اصولگرایان حامی مسعود پزشکیان است.

 

عزت‌الله یوسفیان‌ملا با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است که می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های مصاحبه وی را بخوانید:
* چندی پیش دیدم که روزنامه کیهان تیتر زده بود که اسب زین شده دولت در اختیار مسعود پزشکیان قرار می‌گیرد. از این‌رو باید بگویم اگر رسانه‌ها و افراد، حرفی را می‌زنند باید نمونه و مثال آن را نیز بیان کنند. آن‌ها درباره جمله اسب زین کرده باید چند مثال بزنند. مثلاً از ذخیره ارزی صحبت کنند و آن را به اسب زین کرده تشبیه کنند یا از عدد تورم صحبت کنند که چه عددی بود و به چه عددی تبدیلش کردند یا از نقدینگی صحبت کنند که آن را کم و از بازار جمع‌آوری کردند و تبدیل شد به سرمایه در تولید ملی.

* هوایی حرف‌زدن که فایده‌ای ندارد و خیلی هم کار راحتی است. بعضی از نشریاتی که وضعیت‌شان مشخص است زیاد حرف می‌زنند. باید آدرس دهند و نمونه بیاورند و عدد و رقم بدهند. این حرف که دولت سیزدهم مانند یک اسب زین کرده است، حرف کاملاً بی‌پایه و اساسی است و دیدن این جمله در مطبوعات و رسانه واقعاً خجالت‌آور است. اگر کسی در خیابان این حرف را بزند می‌گویند اطلاعات ندارد، اما وقتی مطبوعات و رسانه‌ای که کلی هزینه می‌کند، نیرو دارد از این مطالب غیرمنطقی می‌نویسد، واقعاً انسان چندشش می‌شود و احساس شرم می‌کند از نوشتن اینگونه مطلب.

* بر طبق اصل ۱۳۲ قانون اساسی، زمانی که رییس جمهور استعفا داد یا فوت شد در آن ۵۰ روزی که سران قوا باید همراه با معاون اول، کار‌های انتخابات ریاست جمهوری را انجام دهند، مجلس نمی‌تواند هیچ وزیری را استیضاح یا برکنار کند. آقای مخبر و آقای پزشکیان براساس قانون گفتند در این مدت زمان باقی‌مانده هیچ عزل و نصبی انجام نشود. زمانی که مجلس حق ندارد در این مدت زمان وزیری را استیضاح و عزل کند، بقیه سازمان‌ها اصلاً نباید عزل و نصبی انجام دهند.

* این محدودیت برای این است که نباید تاخیری جهت روی کار آمدن رییس جمهور جدید انجام شود. اهمیت موضوع و همچنین نگاه قانون اساسی این است که نباید هیچ تغییری در شرایط ایجاد نشود تا رییس جمهور بعدی روی کار بیاید. حال، بعضی‌ها می‌آیند سوءاستفاده می‌کنند و در این روز‌های آخر یکسری‌ها را عزل و نصب می‌کنند و به نظرم زمانی که دولت جدید روی کار بیاید، تمام این عزل و نصب‌ها و ابلاغ‌ها را باطل اعلام می‌کند.

* عده‌ای حرف از این می‌زنند که آیا آقای پزشکیان قدرت اجماع‌سازی دارد یا نه؟ باید بگویم ایشان به اندازه‌ای که قدرت داشته به تنهایی بیاید و در مقابل چهار، پنج نفر رقبای یکدست و برنامه‌ریزی شده بایستد می‌تواند اجماع‌سازی نیز کند. رقبای آقای پزشکیان در مناظرات هم به خوبی مشخص بود که با برنامه‌ریزی آمده بودند. دو نفر مدعی بودند و حمله می‌کردند و دو نفر دیگر با استدلال و منطق به اجرا مباحثه می‌پرداختند و آقای پزشکیان تنها بود و زمانی که او توانست از عهده آن شرایط برآید، امتحانش را پس داد و به راحتی توانست از چپ و راست همه را جمع کند و برنده رقابت شود.

 

* پزشکیان توانایی تشکیل یک کابینه فراجناحی و بر پایه شایسته سالاری را دارد و ایشان در آزمون خودشان، زمانی که در برنامه تلویزیونی گفتند بنده تابع و عضو هیچ جریان، حزب و جناحی نیستم سربلند شد. جالب است که ایشان قبل از رای‌گیری هم چنین چیزی را اعلام کردند و اینگونه نبود که رای بگیرد و بعد بگوید.

* به باور من، برای تشکیل کابینه نه پیری مطلق لازم است نه جوانگرایی. ما در دیوان عالی کشور قاضی داریم که ۶۲ سال سابقه دارد، یعنی زمانی که ۲۰ ساله بود قاضی شد و تا ۸۲ سالگی هنوز هم یک قاضی بود. کسی بود که ۶۲ سال هر روز قوانین مختلف را ورق زده است. یک وزیر جوان چگونه می‌تواند برای چنین فردی لایحه و طرح بنویسد. از این‌رو وزیر باید کسی باشد که بتواند برای چنین فردی قوانین بنویسد.

* در بخش درمان هم همین است. زمانی که شما می‌خواهید به پزشک مراجعه کنید آیا به پزشکی که تازه تخصص گرفته و می‌خواهد وارد یکی از بیمارستان‌ها شود مراجعه می‌کنید یا به پزشک مجرب و باتجربه و سابقه‌دار مراجعه می‌کنید؟ قطعاً پزشکی که سن بیشتری دارد علم بیشتر و تجربه بیشتری دارد و بهتر می‌تواند فرد را درمان کند. جوانان باید برای قسمت‌هایی مانند بخشدار یا استانداری مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا می‌توانند بروند و به صورت میدانی بر پروژه‌ها نظارت کنند، ولی وزیر باید باتجربه باشد. جوان چیزی نمی‌داند که بیاید و وزیر شود. کسی که می‌خواهد وزیر شود باید تمام امور را لمس کرده باشد. جوانگرایی در دولت به ضرر نظام و دولت و کشور است و جوابگوی خواست افرادی مانند کارشناسانی که در پایین دست‌ها سابقه طولانی دارند، نیست. 

* کارشناسی که سال‌ها است در حوزه قانون بازنشستگی کار می‌کند و به این حوزه کاملاً مسلط است نمی‌تواند یک وزیر جوانی که به اندازه یک کارشناس هم به مسائل مسلط نیست را بپذیرد، زیرا آن کارشناس مسلط‎‌تر از وزیر جوان است.

* متاسفانه تمام دولت‌هایی که تا الان روی کار آمدند چنان یکدست بودند که تفاوتی میان آن‌ها نبود. آقای پزشکیان یک طرح جدید آوردند و می‌خواهند از تمام سلایق وارد دولت کنند. هیچ ایرادی ندارد و بسیار هم طرح خوبی است. در تمام دنیا اینگونه عمل می‌کنند و از تمام احزاب در مجلس و دولت‌هایشان حضور دارند، اما نباید افراط شود به گونه‌ای که دولت چندپاره شود و نتوانند باهم کار کنند و با هم کنار بیایند. در واقع این افراد باید با هم نقاط مشترک داشته باشند. اگر هر فردی در دولت بخواهد یک حرف بزند، که دولت دوام نمی‌آورد. اینکه بیایند سلایق مختلف را دخالت بدهند، اما دولت را تکه تکه کنند، چندان کار خوبی نیست. باید سلایق مختلف حضور داشته باشد، اما سلایق مختلفی که می‌توانند باهم به تصمیم برسند و با هم کار کنند. اگر افرادی وارد دولت شوند که مخالف هم باشند، کار پیش نمی‌رود، پس باید سلایقی در دولت باشند که نقاط مشترک دارند.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.