stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۴ شهریور , ۱۴۰۳ Wednesday, 4 September , 2024
  • کد خبر : 478813
  • 14 شهریور 1403 - 14:18
2

دوستان از سایه به آفتاب بیایند؛ پاکی و زلالی پزشکیان ملموس است

دوستان از سایه به آفتاب بیایند؛ پاکی و زلالی پزشکیان ملموس است
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: وفاق ملی، شعار اصلی رئیس دولت چهاردهم است که بنابر نظر بسیاری رییس جمهور تاکنون در عمل به این شعار عمل کرده و توانسته همراهی سایر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی را داشته باشد. اما کدام گروه‌های سیاسی هنوز پیام وفاق ملی پزشکیان را درک نکرده و خود را با اکثریت همراه نکردند؟ 

خبرآنلاین،سید حسین نقوی حسینی از جمله چهره‌های اصولگراست که سابقه حضور در مجلس را دارد. او در پاسخ به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید گروه‌های تندرو به لیدری جلیلی هنوز نتوانسته‌اند پیام وفاق ملی دولت چهاردهم را درک کنند و نشانه‌ای از اینکه در آینده درک کنند هم در رفتار و مواضع آنها مشاهده نمی‌کند.

وجه تشابه جریان انحرافی با اصولگرایان تندرو نکته‌ای است که نقوی حسینی به آن اشاره می‌کند و یادآور می‌شود همین افراد به جریان انحرافی پروبال دادند و در آن جریان بازیگری کردند.در ادامه گفتگوی خبرآنلاین با سید حسین نقوی حسینی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

***
*اظهارات و حرکات طیف تندروی اصولگرایان حاکی از تغییر منش آنها نسبت به گذشته است، آیا شما هم چنین برداشتی از رفتارهای اصولگرایان دارید؟
دولت پزشکیان با راهبرد وفاق ملی تشکیل شد، استقبال مجلس اصولگرا از دولت پزشکیان حاکی از این است که همه جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا پیام وفاق ملی را دریافت کرده‌اند و خودشان را ملزم می‌بینند که در چارچوب وفاق ملی به دولت کمک و از آن حمایت کنند. شخصیت خود پزشکیان هر چه از دولت او می‌گذرد شفاف‌تر می‌شود را همه درک می‌کنند. صداقت، پاکی، زلالی، سلامت، بی‌ریا بودن و هویت او برای مردم ملموس شده و می‌دانند که او شخصیت با صفا ‌و سلامتی دارد و دولتی هم که معرفی کرده با پرهیز از تاثیرگذاری جریان‌ها و گرایشات سیاسی تلاش کرده با کارگروه‌های خودش افراد دارای تجربه، صلاحیت و توانمندی لازم را برای اداره وزارت‌خانه‌ها معرفی کند، به همین دلیل مورد استقبال بسیار خوب مجلس قرار گرفت و کل کابینه او با آرای بسیار بالا رای آورد.

اصولگرایان این پیام را به اقلیت تندرو رساندند که در مسیر درستی نیستند
در مجلس اقلیتی حضور دارند که آن اقلیت هم دیدگاه‌ها و نظرات دیگری دارند اما به نظر من حتی اصولگرایان مجلس در رای اعتماد این پیام را به این اقلیت داد که مسیری که شما می‌روید، مسیر درستی نیست و باید به جریان اصولگرایی برگردید و به حمایت از دولت وفاق ملی ملحق شوید، تا بتوان قدمی برداشت چراکه شرایط کشور مساعد نیست و موقعیت ما در خاورمیانه و بین‌الملل خوب نیست لذا برای ارتقای این موقعیت همه باید تلاش و حمایت کنند. به نظر بنده همین رای اعتماد مجلس پیام خوبی برای اقلیت تندرو بود، پیامی مبنی بر اینکه با تندروی نمی‌توان کاری کرد.

نقد منصفانه با تخریب و مقابله خیلی تفاوت دارد
پزشکیان همیشه در این زمینه جمله‌ای دارد که می‌گوید دعواهای سیاسی چیزی جز خسارت و ضرر به منافع ملی کشور و وجهه نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد و دودش هم در چشم مردم می‌رود. بنابراین به نظرم رای اعتماد به دولت این پیام را به اقلیت تندرو  رساند که خود را با دولت وفاق ملی هماهنگ کنند البته نه به این معنا که وظایف نمایندگی خودشان را انجام ندهند چراکه مجلس ناظر است و باید نقد خود را انجام دهد و اگر اشکالی مشاهد کرد، هشدار بدهد و اگر هشدارها کافی نبود از بقیه ابزارهای نظارتی خودش استفاده کند اما نقد منصفانه با تخریب و مقابله خیلی تفاوت دارد.

اقلیت تندرو یا باید به این وفاق ملی بپیوندند و یا در انزوای کامل قرار خواهند گرفت
عراقچی وزیر امور خارجه فردی است که از سربازی به سرداری رسیده، همه مراحل کارشناسی و تخصصی را طی کرده و انتخاب عراقچی یکی از بهترین انتخاب‌های پزشکیان بود، کمااینکه رییس ستاد مشترک ارتش، فرماندهان عالی رتبه نظامی و فرماندهی سپاه قدس همگی با او دیدار کردند و اعلام هماهنگی و همکاری کردند و گفتند اقدامات در عرصه بین‌المللی با هماهنگی صورت می‌گیرد. ما در گذشته این حرکت‌ها را نداشتیم و همه این موارد نشان‌دهنده شکل‌گیری وفاق ملی است. بنابراین اقلیت یا باید به این وفاق ملی بپیوندند و یا در انزوای کامل قرار خواهند گرفت و خود آنها ضرر خواهند کرد.

تندروها پیام وفاق ملی پزشکیان را دریافت نکردند 
*بنابراین تندروها هنوز پیام وفاق ملی را دریافت نکردند…
ما هنوز آثاری از دریافت این پیام در آثار و موضع‌گیری‌های تندروها مشاهده نکردیم،  امیدواریم که در آینده این نشانه‌ها را مشاهده کنیم و آنها هم به این جریان بزرگ وفاق ملی که در نظام در حال شکل‌گیری است، بپیوندند. در مجموع بنده در موضع‌گیری‌ها ‌ و اظهارنظرها نشانه‌ای مشاهده نکردم که تندروها به وفاق ملی پیوسته باشند.

تندروها حتی از شیخوخیت اصولگرایان هم تبعیت نمی‌کنند
*نقش عقلای اصولگرا در هدایت تندروها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه کنش‌های سیاسی ۷،۸ ماه گذشته این اقلیت اصولگرا نشان‌دهنده این است که حتی از شیخوخیت اصولگرایان هم تبعیت ندارند و مسیر خودشان را می‌روند چنانچه در انتخابات مجلس شاهد این مقابله بودیم، علاوه بر این زمان رای اعتماد مجلس به کابینه هم شاهد این مقابله  بودیم، وقتی اکثریت قاطع مجلس را اصولگرایان تشکیل می‌دهند و از آن طرف هر وزیر حدود ۲۴۰، ۲۵۰،۲۷۰ رای اعتماد از مجلس می‌گیرد یعنی اینکه این اقلیت از جریان اصولگرایی تبعیت نکرده و هنوز در مقابل قرار دارد، لذا واکنش و رفتارهای مثبتی در راستای پذیرش شیخوخیت اصولگرایی از طرف تندروها را مشاهده نمی‌کنیم حتی با این شیخوخیت مقابله می‌کنند.

تندروها مسیر مستقلی از اصولگرایان پیش گرفتند
*منظور شما از مقابله تندروها با شیخوخیت اصولگرایی اقدام خاصی است؟
برای نمونه قضیه پاجوش‌ها و اظهارنظرهایی که در مورد آن صورت گرفت و حتی در قضیه رای اعتماد فراکسیون اصولگرایان مجلس با اکثریت قاطع به وزرا رای دادند اما این اقلیت رای ندادند و اعلام هم کردند که رای نمی‌دهیم. بنابراین نشان می‌دهد که تبعیت نمی‌کنند و مسیر مستقلی را طی می‌کنند.

همه قوا و نهاد رهبری باهم هماهنگ هستند و فقط تندروها ساز ناهماهنگی می‌زنند
*چشم‌انداز شما درباره تندروها به چه صورت است؟
وقتی آقای ذوالنوری در مجلس از دولت حمایت می‌کند، از وزرا حمایت می‌کند و حتی به عنوان موافق یکی از وزرای پیشنهادی دولت صحبت می‌کند، نشان‌دهنده این است که او با این موضع‌گیری برای اقلیت تندرو پیام دارد به این معنی که باید به این وفاق ملی بپیوندند و مجموعه دولت را حمایت کنند. نظر بنده این است که ما در تاریخ انقلاب اسلامی تاکنون شاهد چنین وفاقی میان قوای سه‌گانه و رهبری نبودیم و انصافا چنین همگرایی و وفاقی نداشتیم. در برخی مقاطع شاهد این بودیم که قوه مقننه و قوه مجریه و نهاد رهبری وفاق داشتند اما قوه قضاییه ساز دیگری می‌زد و یا در مواقع دیگر قوه مقننه یا قوه مجریه ساز دیگری می‌زده اما الان این وفاق واقعا وجود دارد و واقعی هم هست یعنی دولت، قوه مقننه و قوه قضاییه و نهاد رهبری کاملا هماهنگ و همراه حرکت می‌کنند و در این آهنگ هماهنگی که نواخته می‌شود اقلیتی ساز ناهماهنگی می‌زنند که این کاملا مشخص است، مسیر درستی نیست.

تندروها محصول جریان مشایی و جریان انحرافی هستند
*به نظر شما تندروها به جریان انحرافی شباهت پیدا کردند و یا اینکه اینها ویژگی‌های منحصر به فرد دارند و از هم جدا هستند؟
جریان انحرافی که یک آدم نیست، مشاییون هم فقط مشایی نبود؛ اغلب همین جریان معتقد به خالص‌سازی که در فضای اقلیت حرکت می‌کنند محصول جریان مشایی و جریان انحرافی هستند، چگونه است که آن فرد بد است اما جریانش خوب است؟ اغلب این آقایان که ادعای سردمداری و کنش‌گری سیاسی و دارای جایگاه سیاسی هستند، در دوران جریان انحرافی و قدرت مشایی جایگاه گرفتند، تبدیل به شخصیت شدند، مطرح شدند و ظهور و بروز پیدا کردند، همین‌ها می‌گویند جریان انحرافی فلانی و یا جریان مشایی فلان، اینها مگر یک نفر هستند؟ وگرنه مشایی تنهایی که بد نیست، جریانش حاکم و فعال است. اینها از ابتدا شباهت داشتند، همین افراد در آن جریان بودند.
 
مشایی همین افرادی که وزیر و استاندار دوره احمدی‌نژاد بودند را انتخاب می‌کرد 
*منظور شما همین تندروهای داخل و خارج از مجلس است؟
همین افراد تقویت‌کننده آن جریان بودند و اصلا بازیگر آن جریان‌ها بودند. بنابراین اینها نمی‌توانند بگویند که ما نبودیم و فرد دیگری بود. مشایی مگر یک نفر بود؟ مشایی رییس دفتر رییس جمهور وقت بوده، وزیر، فرماندار، استاندار و رییس سازمان تعیین کرده که همه اینها الان موجود هستند.

*به نظر می‌رسد لیدر جریان تندرو در مجلس برعهده جلیلی است، به نظر شما جریان نزدیک به جلیلی به سمت رویارویی با دولت چهاردهم می‌رود؟
امیدوارم این دوستان پیام وفاق ملی را دریافت کنند و بپیوندند اما شواهد این را نشان نمی‌دهد، برای نمونه جلیلی مجددا به صراحت اعلام کرد که در دولت در سایه خواهد ماند، نقد هم خواهد کرد،جلوی جریانات هم می‌ایستیم و به وظیفه خود عمل خواهیم کرد. بنابراین همچنان اصرار دارند در همین منش حرکت کنند و نوع موضع‌گیری، نطق و اعلام نظر کسانی که در مجلس دارند هم در همین فضا است یعنی در آنها تغییر آنچنانی  و پیوستن به وفاق را در آنها مشاهده نمی‌کنیم حتی یک نفر از دوستان پیشنهاد دارند که جلیلی با هر دیدگاه ‌نظری دارد حزب تشکیل بدهد و در قالب حزب فعالیت کند چراکه دولت در سایه معنا ندارد. اما هنوز شاهد این نیستیم که دوستان از سایه به آفتاب بیایند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.