چندی است که علل التهابات و رشد قیمت خودرو در بازار توسط مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاددانها و کارشناسان صنعت خودرو بررسی میشود. در این زمینه که معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، معتقد است، با توجه به نیاز واقعی بازار خودرو، بخشی از تقاضاهای فعلی در بازار و برای ثبتنام طرحهای فروش، تقاضایی کاذب است که شرکتهای خودروسازی را هم با نیاز حبابی شکل، مواجه کرده است؛ آلبرت بغزیان- عضو شورای رقابت- نیز در رابطه با چرایی افزایش قیمت خودرو در بازار و اینکه با چه راهکار و سیاستهای می توان بازار خودرو را آرام کرد، تصریح کرد: وقتی یک بازار با افزایش کاذب در تقاضا مواجه می شود با فروش محدود خودرو نمیتوان آن را تنظیم کرد، بدین جهت باید راهکارها و سیاستهایی را در پیش گرفت که تقاضای کاذب از بازار خودرو حذف شود.
وی افزود: در حال حاضر مشکل اصلی بازار خودرو استفاده از فاصله قیمتی کارخانه تا بازار است؛ وقتی فاصله قیمتی زیادی وجود داشته باشد تقاضا برای سرمایه گذاری در این کالای مصرفی که اکنون سرمایه ای شده است، افزایش پیدا می کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه شرایط موجود باعث شده تقاضای واقعی در بازار مشخص و پیدا نباشد، خاطرنشان کرد: این روزها افرادی به دنبال خرید خودرو هستند که وضعیت ایجاد شده را یک فرصت برای کسب سود میدانند.
وی با بیان اینکه طرحهای مختلف فروش با وجود افزایش کاذب تقاضا نمیتواند در بلند مدت اثرگذاری داشته باشد، گفت: از این رو توصیه میشود که سه راهکار را در بازار دنبال کنند. این راهکارها افزایش نظارت بر بازار آزاد خودرو، فروش سختگیرانه خودرو و افزایش تولید خودرو میتواند باشد.
این عضو شورای رقابت اظهار کرد: طرح های فروش خودرو توانست تا حدودی دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند. زمان ثبت نام در این طرح ها شاهد ثبات و یا حتی کاهش قیمت خودرو بودیم؛ ولی همه بر این امر باور هستند که چنین سیاستی طولانی مدت جواب مناسب را نمیدهد.
به اعتقاد بغزیان، در مقطع فعلی که قیمت خودرو با توجه به قیمت ارز در حال افزایش است، تمام مجموعههای سیاستگذار خودرو بایستی کنار هم قرار گیرند تا بتوان ضمن حل مشکلات صنعت خودرو به افزایش تولید دست یافت. البته همکاری بیشتر قطعهسازان با خودروسازان هم یک ضرورت است.
قیمت دلار کاهش پیدا کند، قیمت خودرو هم در بازار افت میکند
در راستای بررسی علل التهابات بازار و قیمت خودرو، امیرحسن کاکایی -عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت- نیز با بیان اینکه نگرانی های تورمی خریداران خودرو و افزایش قیمت ارز دو عامل مهمی است که باعث شده قیمت خودرو در بازار آزاد با رشد روبرو شود، گفت: قیمت ارز بر نرخ تمامی کالاهای سرمایهای اثر گذاشته است. هر کالایی که زمانی در زمره کالاهای مصرفی بود اکنون به لیست کالاهای سرمایه ای خریداران اضافه شده است.
وی افزود: خودرو از سایر بخشهای اقتصادی جدا نیست؛ لذا طبیعی است که قیمت ارز در نوسان قیمت خودرو بسیار اثرگذار است و شاید بتوان گفت علت اصلی افزایش قیمت خودرو در مقطع فعلی، قیمت ارز است.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: قیمت تمام شده کالاهای سرمایه ای در حال افزایش است؛ لذا باید در سیاستهای پولی و مالی به نحوی حرکت کرد که قیمت ارز به ثبات برسد.
تا زمانی که اختلاف بازار و کارخانه زیاد است؛ بازار خودرو هم جذاب است
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه نگرانی تورمی مردم باعث شده قیمت خودرو در بازار سیر صعودی به خود بگیرد، اظهار کرد: از آنجایی که قیمت تمام کالاها رو به افزایش است مردم برای حفظ ارزش نقدینگی خود سراغ بازار پرسود خودرو میروند. بنابراین تا زمانی که فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد باشد این بازار برای خریداران و واسطه ها جذاب است.
کاکایی یادآور شد: در دوسال گذشته اگر روند قیمت کالاها را در بازار بررسی کنیم مشاهده می شود که قیمت متوسط در هر مقطع متناسب با قیمت موثر دلار یا یورو بوده است و به طور قطع این رویه ادامه خواهد داشت.
کاکایی با اشاره اینکه در برخی مقاطع زمانی هیجانات وارد بازار خودرو شده است، خاطرنشان کرد: حذف قیمت از سایت های اینترنتی، فروش فوقالعاده خودرو و لحاظ کردن بندهایی که محدودیت برای خرید خودرو از شرکت های خودروسازی ایجاد می کرد، باعث شد تا بازار با رکود روبرو شود و این اتفاق ها سبب شد که فروشنده ای در بازار خودرو نباشد.
وی افزود: با اتفاقاتی که ذکر شد، قیمت خودرو پایین نیامد و هم اکنون هم تنش موجود ظاهری است؛ اگر آن گونه که مقام های ارشد پولی و مالی عنوان کردند قیمت دلار کاهش پیدا کند، قیمت خودرو هم در بازار تا حدودی افت خواهد کرد. اگر هفته آینده قیمت دلار پایین نیاید، صعود قیمت ها در تمام بازارهای سرمایه از جمله خودرو ادامه خواهد یافت، البته همین وضعیت در مورد مسکن و بورس هم مشاهده خواهد شد.
انتهای پیام