علیرضا صلواتی ، درباره آخرین وضعیت قطار سریعالسیر اصفهان_ تهران، اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه تمام پارامترهای توسعهای و پیشرفت منطقه مرکزی کشور دگرگون می شود، چراکه با احداث این قطار، فاصله اصفهان تا تهران به عنوان معین پایتخت، تنها به ۱۰۰ دقیقه میرسد که در این شرایط اصفهان می تواند نیازهای پایتخت را در مواقع بحرانی مرتفع کند.
وی افزود: با توجه به واقع شدن این قطار در مرکزیترین شریان کشور، دسترسی اهواز، شیراز و یزد به شمال و پایتخت تسهیل می شود و با ایجاد با شبکه ریلی بین اصفهان، یزد، شیراز و اهواز در آینده به طور قطع دسترسی های تمام محدودههای جنوب، جنوب غربی و شرقی کشور به پایتخت آسانتر خواهد شد، براین اساس تاکید معاون اول رئیس جمهور، رئیس جمهور و استاندار اصفهان بر اتمام هر چه سریع تر این پروژه است.
تغییر زیرساختهای حمل و نقل کشور با قطار سریع السیر اصفهان_تهران
مجری پروژه قطار سریع السیر تهران_قم_اصفهان با بیان اینکه به طور قطع پروژه قطار سریع السیر اصفهان_تهران به عنوان بزرگترین طرح توسعهای کشور، مشابهی ندارد، تاکید کرد: این طرح ۸ میلیارد دلاری به نوعی روند توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور را تغییر خواهد داد و اگر ایجاد این قطار را مبدا قرار دهیم، مسیر توسعه کشور به دوران پیشاقطار و پسا احداث قطار تقسیم میشود.
وی با تاکید بر اینکه با وجود مزایای بسیار، قطار سریع السیر اصفهان-تهران همواره با چالشهای مختلفی روبهرو است و حتی مشکلاتی را پشت سر گذاشته است، تصریح کرد: کرونا به عنوان آخرین چالش بر روند پیشرفت این طرح تاثیر گذاشته است، چراکه کارشناسان خارجی و داخلی مرتب باید بر سر طرح حضور یابند، با این وجود طی ۶ ماه اخیر با پیگیری وزارت راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور به دنبال رفع مشکلات فنی، ملکی، تاسیساتی، بودجهای، ریالی و ارزی این پروژه … هستیم.
تخصیص ۱۳۲ میلیارد تومان به پروژه قطار سریع السیر اصفهان
صلواتی با بیان اینکه این پروژه نیازمند اعتبار داخلی و خارجی به صورت فاینانس است، یادآور شد: خوشبختانه در سفر نوبخت به اصفهان برای بحث تملک ۲۰ کیلومتر پایانی مسیر قطار به سمت اصفهان، ۱۳۲ میلیارد تومان مصوب شد، تا بتوانیم در سال ۹۹ بحث تملک مسیر قطار را به اتمام برسانیم، از سوی دیگر فایناس این پروژه تایید شده و مرحله به مرحله اعتبار آن با توجه به پیشرفت آن مرحله باز خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه در صورت تخصیص این اعتبار، بخش مهمی از اعتبار تملک پروژه حل خواهد شد، پیش بینی کرد: با وجودی که این پروژه در دولت دوازدهم به اتمام نمیرسد، اما در نظر داریم تا پایان این دولت عملیات ریل گذاری پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان را به اتمام برسانیم و در صورت حل تمام مشکلات فنی، معارضات ملکی و … تا چهار سال آینده یعنی ۱۴۰۳ این طرح به طور کامل به بهره برداری برسد.
پیشرفت ۲۹ درصدی زیرسازی قطار سریع السیر در محور قم-اصفهان
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان، تاکید کرد: در حال حاضر پیشرفت کلی پروژه در محور قم-اصفهان ۲۹ درصد است، یعنی ۲۹ درصد زیرسازیها انجام شده است، البته بعد از ریل گذاری با ورود ناوگان آن پیشرفت پروژه بیشتر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه انجام این پروژه در دوران سخت تحریمها، هنری خاص است و بهرهبرداری از آن موجب تغییر نوع نگاه و امید در مردم میشود، گفت: نیاز ما از تولیدات ذوب آهن بیشتر است و با توجه به اینکه ریل قطار خاص است، امیدواریم در تعامل با ذوب آهن ریل گذاری آن نیز توسط داخل انجام شود.
صلواتی خاطرنشان کرد: پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران مقدمهای برای ایجاد خطوط بعدی قطارها سریع السیر از جمله تهران- تبریز، تهران-مشهد، اصفهان -شیراز و اصفهان- یزد است و باید در ادامه طرح های قطارهای سریع السیر خودکفا شویم.