stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۰ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 31 July , 2024
  • کد خبر : 171706
  • 08 مهر 1399 - 20:36
2

رشد ۱۰ برابری برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور

رشد ۱۰ برابری برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور

ایسنا/زنجان معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور که در حوزه‌های سلامت و آموزش به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، در دوران شیوع کرونا رشد بسیار سریعی داشتند.

قلم | qalamna.ir :

سورنا ستاری شامگاه امروز (۸ مهرماه) در نشست خبری که در سالن امام‌ علی (ع) استانداری زنجان برگزار شد، با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون اتفاقات بزرگی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور رخ داده است، اظهار کرد: در گذشته و در بسیاری از حوزه‌ها، از جمله دستگاه تولید ماسک، کیت تشخیص بیماری کرونا و تولید داروهای موثر بر این بیماری، شرکتی با توانایی بالا در این زمینه‌ها نداشتیم ولی اکنون در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود تولید داروهای موثر بر بیماری کرونا در کشور، وارداتی در این حوزه از کشورهای دیگر نداریم، افزود: امروز بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در اتاق عمل مانند تجهیزات بی‌هوشی به همت شرکت‌های دانش‌بنیان تولید و برخی از دستگاه‌ها نیز مانند سی.‌تی.‌اسکن را به کشورهای اروپایی و غیره صادر می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه انواع کیت‌های تشخیص بیماری کرونا مانند سرولوژی و PCR در کشور تولید می‌شود و از فروردین‌ماه واردات خاصی در این حوزه نداشتیم، تصریح کرد: با اکوسیستم فعال در کشور توانستیم با وجود تحریم‌ها و مشکلات، نیازهای کشور به دستگاه تولید ماسک و کیت تشخیص کرونا را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان رفع کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با اشاره به اتفاقات خوب در حوزه واکسن طی سال‌های اخیر در کشور، ادامه داد: در حوزه انسانی، شرکت‌هایی وجود دارد که واکسن‌های انسانی تولید می‌کنند و تلاش می‌کنیم امسال برای اولین‌بار در خصوص واکسن‌های آنفلوانزا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که به تازگی وارد این حوزه شده را وارد کنیم.

ستاری با بیان اینکه ۷ مجموعه در حوزه تولید واکسن کرونا در کشور فعال است، اظهار کرد: به زودی چند واکسن در کشور با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

وی در رابطه با بازگشت نخبگان به کشور، افزود: طی سه سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ نفر از ۱۰۰ دانشگاه برتر به کشور بازگشته‌اند که در حال حاضر نسبت به قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور، شاهد روند بهتری از بازگشت نخبگان به کشور هستیم.

این مسئول با اشاره به دو برابر شدن بازگشت نخبگان به کشور طی مردادماه امسال نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: اکنون بیش‌تر نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار هستند و حدود یک‌سوم آنان نیز عضو هیئت علمی دانشگاه‌های کشور هستند که تعداد زیادی از آنان نیز شرکت‌های دانش‌بنیان موفقی را دارند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه داروهای موثر در درمان بیماری کرونا و داروهای مکمل در داخل کشور تولید می‌شود، ادامه داد: داروهای مکمل منشاء گیاهی دارند ولی درمان قطعی بیماری کرونا نیستند و فقط برای برخی از بیماران موثر است.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا سبب رشد سریع بسیاری از استارت‌آپ‌های کشور در زمینه آموزش آنلاین و سلامت شده و کسب و کارهای جدیدی در این دوران خلق شده است، افزود: از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی، تسهیلاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان آسیب‌دیده در نظر گرفته شده است.

این مسئول با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌های پارک علم و فناوری استان، وظیفه ما است که سرمایه‌گذاری کنیم، تصریح کرد: طبق تفاهم با دانشگاه‌های استان سریعا دستور پرداخت داده می‌شود و حمایت‌های معنوی و هماهنگی بین‌ دستگاهی نیز در این زمینه انجام خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ شرکت دانش‌بنیان در تابلوی بورس با ارزش بالای ۲۵۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد و شرکت‌های زیادی نیز به سمت تابلوی بورس حرکت می‌کنند، ادامه داد: گفتنی است ۵۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کند که طی سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند.

ستاری با اشاره به اینکه تصمیمات گرفته شده در بازدید امروز در استان زنجان نیازمند همکاری و همیاری مسئولان استانی است، اظهار کرد: در این سفر تصمیماتی در خصوص اینکه پارک علم و فناوری استان زنجان اراضی را داشته باشد و کمک‌های مالی و غیره، گرفته شد.

وی با اشاره به انتشار سالنامه مهاجرت از ایران، افزود: سالانه در بنیاد ملی نخبگان حدود ۷۰ هزار نفر چک می‌شوند، قابل ذکر است هیچ‌کس از فرار مغزها نفع نمی‌کند و این موضوع در همه کشورها وجود دارد و آمار و ارقام داده شده در این خصوص بزرگ‌نمایی شده توسط کشورهای خارجی است.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه نخبگان تعداد مهاجرت‌کنندگان بسیار کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دلیل اصلی بازگشت نخبگان به کشور بوده و بیش از ۸۰ درصد مهاجرت تاثیر اقتصاد دانش‌بنیان است، گفتنی است اکنون ایران بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های منطقه را در حوزه آی‌.تی، نانو، سلول‌های بنیادی و هوا و فضا دارد که قدرتی برای جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.