نوذر امامی چهارشنبه ۳۰ مهر در حاشیه جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری این شورا گفت: برنامههای مقطعی و اقدامات ضربتی نمیتواند مشکلات ناشی از حاشیهنشینی در کلانشهرها را حل کند.
وی گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز بر این نکته تاکید دارد که با الحاق یک روستا به شهر، مالکان زمینهای بین روستای الحاقشده و شیراز نیز درخواستهای مشابهی خواهند داشت؛ این موضوع بهویژه در مورد درخواست روستاهای الحاق شده همچون انجیره، دوکوهک، گویم و… نیز دیده میشود.
امامی عنوان کرد: عمده درخواستهای الحاق از سوی روستاییان یا مالکان زمینهای روستایی با عنوانهایی نظیر کنترل ساختوساز و دریافت خدمات صورت میگیرد؛ اما شواهد نشان میدهد ایجاد ارزش افزوده زمین و املاک و بورسبازی زمین و مسکن هدف نهایی است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز با بیان اینکه در این بین روستاییان و خرده مالکان روستا سهم چندانی از الحاق و ارزش افزوده ندارند، گفت: بر این اساس سوال اصلی این است که نقش عملیاتی دستگاههای متولی روستا همچون بنیاد مسکن، دهیاری، بخشداری، فرمانداری و… در خدماترسانی به روستا و کنترل ساخت و ساز در محدوده و حریم روستاها چیست.
امامی ادامه داد: جز این، باید به هزینه الحاق روستا به شهر و سایر مناطق درونشهری نیز توجه کرد که بسیار بالاست و ممکن است به ازای هر فرد حداقل سالیانه دو میلیون تومان به صورت متوسط هزینه برای مدیریت شهری در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از این سکونتگاهها در طی سالیان گذشته شکلگرفته و شهرداری عملا سهم خدمات و درآمدی از آنها نداشته است، اظهار کرد: بر همین اساس، با الحاق هر روستا به شهر عملاً بقیه مردم شهر شیراز باید هزینههای روستا را تأمین کنند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر شیراز یکی از راه حلهای برونرفت از وضعیت موجود را آمایش سرزمینی و جلوگیری از مهاجرت بیرویه و همچنین جلوگیری از ادامه دستاندازی به زمینهای اطراف روستا برشمرد که باید بهصورت حاکمیتی و ملی درباره آنها اقدام لازم انجام گیرد.
انتهای پیام