stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۱۱ مهر , ۱۴۰۳ Wednesday, 2 October , 2024
  • کد خبر : 238090
  • 21 بهمن 1399 - 10:53
0

آشنایی با انواع بیماری‌های زانو، لگن و ستون فقرات

قلم | qalamna.ir :
در نتیجه بروز اختلال یا نقص در عملکرد هر یک از اندام‌ها می‌تواند سلامتی فرد را با خطرات جدی مواجه کند. از طرف دیگر برخی از اعضای بدن در مقایسه با سایر اعضا اهمیت بیشتری دارند. زیرا کیفیت زندگی به آنها وابسته است. این اعضا عبارتند از لگن، ران و ستون فقرات.

انواع بیماری‌های زانو

یکی از مفاصل پیچیده در بدن زانو است. زانو از چهار قسمت مختلف تشکیل شده است: استخوان، غضروف، رباط و تاندون. گاهی مواقع ضربات، تصادفات یا حتی انجام ورزش عمده‌ترین دلیل آسیب به زانو است. در موارد حاد، باید حتما به جراح زانو برای درمان‌های پزشکی مراجعه شود. مهمترین موارد در انواع بیماری‌های زانو عبارتند از:
آرتروز سایشی یا فرسایشی با نام استئوآرتریت، شایع ترین آرتروز زانو است. در اثر ابتلا به این بیماری، غضروف موجود در مفصل زانو به مرور زمان تحلیل می‌رود. این عارضه غالبا در افراد میانسال و سالمند مشاهده می‌شود. مهمترین عامل در ایجاد آرتروز، وارد آمدن فشار زیاد به مفصل زانو است. از این رو، افراد مبتلا به اضافه وزن مستعد این عارضه هستند.

در اثر ابتلا به روماتیسم مفصلی، التهابات متعددی در مفصل زانو ایجاد می‌شود. این التهابات نیز منجر به تخریب و از بین رفتن غضروف مفصل می‌شود. ابتلا به این عرضه در سنین پایین نیز رخ می‌دهد.
شکستگی کشکک زانو یکی از مواردی است که ممکن است عوارض و آسیب‌های طولانی مدتی در زانو ایجاد کند. تصادف و ضربه‌های شدید مهمترین دلایل شکستگی کشکک هستند. از سوی دیگر، احتمال بروز این عارضه در افراد مبتلا به پوکی استخوان شایع‌تر است.

  • آسیب به رابط

رباط صلیبی در جلوی زانو قرار گرفته است. پایداری زانو توسط این رباط تامین می‌شود. از این رو، اگر آسیبی به این ناحیه وارد شود برای رفع آن باید عمل جراحی انجام شود. احتمال وقوع این حادثه در ورزش‌هایی مانند فوتبال و راگبی بیشتر است.

  • در رفتگی

در این حالت، زانو از وضعیت تراز خود خارج‌ می‌شود. در این عارضه، ممکن است یک یا چند استخوان از مفصل خارج شوند. ورزش‌های سنگین، افتادن یا حتی حوادث جزیی در بروز این عارضه دخیل هستند.

  • پارگی مینیسک

پارگی غضروف زانو در حقیقت همان پارگی مینیسک است. مینسک لایه ای است که بین استخوان ران و ساق پا قرار گرفته است. فعالیت‌های سنگین ورزشی‌ می‌تواند سبب پارگی مینیسک شود.
انواع بیماری‌های ستون فقرات

ستون فقرات از قرارگرفتن ۳۳ مهره روی هم تشکیل شده است. این مهره‌ها از طریق رباط و مفصل به مهره‌های بالا و پایین خود متصل شده‌اند. پایداری ستون مهره‌ها از طریق دو عامل صورت‌ می‌گیرد: عامل اول، مفاصل و رباط‌های این ناحیه، و عامل دوم: عضلات و ماهیچه‌های اطراف ستون مهره‌ها. آسیب‌های جدی به این ناحیه می‌تواند سبب فلج دائمی فرد، عدم باروری یا بیماری‌های دیگر شود.
برای درمان بیماری‌ها و آسیب‌های جدی به کمر و ستون فقرات باید به جراح ستون فقرات مراجعه شود. مهمترین بیماری‌های ستون فقرات عبارتند از:
 

  • بیماری‌های مادرزادی

تورتیکولی، کلیپل فایل و بیماری دنده گردنی مهمترین بیماری‌های مادرزادی ستون مهره‌ها هستند.

  • دژنرسانس دیسک بین مهره ای

عمده ترین دلیل این عارضه، افزایش سن و پیری است. اما در برخی مواقع ممکن است در سنین میانسالی به دلیل کاهش ماده ژلی در این ناحیه دژنرسانس رخ دهد. افراد مبتلا به این عارضه با محدودیت‌های حرکت ناحیه گردن مواجه خواهند شد. در اثر این عارضه درد شدیدی در ناحیه گردن ایجاد و به شانه‌ها و کمر امتداد خواهد یافت.

  • فتق دیسک گردن

غالب افراد مبتلا به این عارضه جوانان هستند. اما شدت این عارضه کمتر از فتق مهره‌های کمر است. در اثر بیماری یا حتی ضربه به ناحیه گردن، ممکن است رباط بین مهره‌ها دچار آسیب یا پارگی شود.

  • آرتریت دژنراتیو

این عارضه سبب کاهش فاصله بین مهره‌ها‌ می‌شود. در اثر این عارضه در اطراف مهره‌ها، استئوفیت تشکیل‌ می‌شود. این امر سبب‌ می‌شود مهره‌ها از جای اصلی خود خارج شوند. از طرف دیگر، وجود استئوفیت‌ها بر اعصاب فشار‌ می‌آورد.

انواع بیماری‌های لگن

لگن، در کنار استخوان ران قرار گرفته است و محل اتصال قسمت بالا تنه به پایین تنه است. درد در ناحیه لگن عمده‌ترین عارضه در افراد بالای ۴۰ سال است. عوامل مختلفی می‌تواند زمینه‌ساز بروز این درد باشد و برای درمان جدی آن باید به جراح لگن مراجعه شود. عمده‌ترین دلایل عبارتند از:

  • آرتروز مفصل لگن

تحلیل مفصل در این ناحیه سبب خشکی، التهاب و درد در ناحیه لگن‌ می‌شود. شدت این درد در برخی مواقع مانند راه رفتن و ایستادن طولانی مدت، بالا رفتن از پله و… بیشتر است.

  • شکستگی لگن

این شکستگی در دو قسمت مختلف گردن ران و مفصل ران اتفاق‌ می‌افتد. ممکن است علائمی مانند درد، کبودی، و تورم شایع ترین علایم این عارضه هستند. معمولا بلافاصله پس از شکستگی این علائم شدت بیشتری پیدا‌ می‌کنند.

این عارضه نیز در اثر پارگی، کشیدگی یا وارد آمدن فشار بالا به تاندون‌های لگن رخ‌ می‌دهد. غالبا در حین ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین ممکن است با این درد مواجه شوید.

بورس در حقیقت کیسه‌هایی مملو از مایع هستند. این کیسه‌ها نقش ضربه گیر را در بدن ایفا‌ می‌کنند. بورس‌ها مانع از وارد آمدن فشار زیاد به تاندون، رباط و مفصل‌ می‌شوند. اما در برخی موارد، به دلایل مختلف ممکن است بورس‌ها دچار تورم شوند. این تورم مانع از عملکرد بورس‌ها شده و در فعالیت تاندون، مفاصل و رباط نیز اختلال ایجاد می‌شود.

  • پوکی استخوان

یکی دیگر از بیماری‌هایی که‌ می‌تواند سبب ایجاد درد در ناحیه لگن شود، پوکی استخوان است.

  • سرطان استخوان

تمام استخوان‌های بدن‌ می‌تواند محل استقرار سلول‌های سرطانی باشند. با این حال، سرطان استخوان لگن کمی نادر است. درد، تورم و حساس شدن استخوان‌های شایعترین علائم بروز سرطان استخوان هستند. البته به یاد داشته باشید احتمال ابتلا به سرطان لگن بسیار کم است.
 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.