stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 383185
  • 31 تیر 1400 - 15:56
4
با دستور رییس جمهور ؛

فاز نخست پروژه بزرگ خط انتقال نفت گوره به جاسک به بهره برداری رسید

فاز نخست پروژه بزرگ خط انتقال نفت گوره به جاسک به بهره برداری رسید
هرمزگان -با دستور رییس جمهور ،فاز اول پروژه بزرگ خط انتقال نفت گوره – جاسک به طول یک‌هزار کیلومتر با تکیه بر توان داخلی در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان و پایانه صادراتی نفت از جاسک افتتاح شدکه با بهره برداری از این طرح نخستین امکان دریافت و بارگیری محموله و صادرات نفت از منطقه استراتژیک دریای عمان در تاریخ صنعت نفت ایران فراهم شد.
قلم | qalamna.ir :

استاندار هرمزگان با اشاره به عملیات انجام شده به منظور بهره برداری از فاز نخست این طرح ملی، گفت: برای نخستین بار در کشور، یک‌هزارکیلومتر لوله‌ی مقاوم در برابر خوردگی توسط مهندسان داخلی تولید شد که سنگ معدن، تختال ورق و حتی پوشش آن کاملا تولید داخل است.

فریدون همتی عنوان کرد: اجرای هزار کیلومتر خط لوله، احداث یک واحد تلمبه خانه و دو ایستگاه توپک رانی، احداث دو پست برق و ۲۳۰ کیلومتر خط انتقال برق، ساخت داخلی ۸۰ دستگاه شیرآلات بین راهی چند ده‌تُنی برای نخستین بار در کشور، ساخت پمپ های بسیار عظیم ۲.۵مگاواتی سازگار با سرویس ترش برای نخستین بار در کشور، احداث پایانه صادراتی و گوی شناور برای بارگیری نفت خام از سواحل مکران، از جمله ظرفیت های ایجاد شده برای تحقق این طرح راهبردی است.

وی، مجموع سرمایه گذاری طرح انتقال نفت گوره – جاسک در فاز نخست را ۵۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبارات دولتی این طرح سه‌هزار و ۴۵۳میلیارد تومان و یک میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح، ۲۱۷میلیون یورو است.

استاندار هرمزگان بیان داشت: با بهره برداری از این طرح، برای ۱۰هزارنفر اشتغال ایجاد می شود.

وزیر نفت  نیز در  این آیین با بیان اینکه این خط لوله، ایرانی‌ترین و سریع‌ترین خط لوله‌ای است که تاکنون در کشور ساخته شده گفت: این طرح تا به امروز ۸۲ درصد در مرحله بارگیری پیشرفت فیزیکی داشته و استراتژیک‌ترین طرحی بوده که در این دولت به بهره‌برداری رسیده است.

بیژن نامدار زنگنه بیان‌داشت: ۲۵۰ شرکت بزرگ و کوچک داخلی در این طرح مشارکت و افزون بر ۱۰ هزار نفر در آن کار کردند.

وی افزود: اکنون نفت خام پس از طی یک‌هزار کیلومتر مسیر بدون هیچ مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و به دلیل آماده نبودن مخازن ذخیره به طور مستقیم از لوله کشتی بارگیری می شود.

وزیر نفت  گفت: اکنون بهره برداری از خط و تلمبه خانه‌ها و همه تجهیزات مسیر به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت سپرده شده که دارای بالاترین تجربه حرفه ای در امر بهره برداری از خطوط لوله است.

زنگنه ادامه داد: همچنین قراردادهایی که شرکت نفت و گاز پارس با پیمانکاران و تامین کنندگان به امضا رسانده ۳۰۰ میلیون دلار است که ۲۰۰ میلیون دلار آن پرداخته شده است.

وی اظهار داشت: اکنون عملیات بارگیری و صادرات نفت در جاسک توسط شرکت نفت و گاز پارس انجام می‌شود که در ماه‌های آینده به‌طور کامل به شرکت پایانه‌های نفتی واگذار خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل خواهد رسید که از امروز تا مهرماه ظرفیت آن ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود، در مهر تا آبان به ۴۰۰ هزار بشکه، از آبان تا دی‌ماه با وارد مدار شدن تلمبه‌خانه‌ها و یک مخزن ذخیره در جاسک به ۵۰۰ هزار بشکه، از دی ماه به ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه و از ابتدای اسفندماه به یک میلیون بشکه ظرفیت خواهد رسید.

وزیر نفت تاکید کرد : در همه بخش‌های خط لوله گوره به جاسک و همه تاسیسات مرتبط، تمامی الزامات و استانداردهای ملی و بین المللی از جمله استاندارد IPS و API رعایت شده است.

زنگنه خاطرنشان‌کرد: بخش اصلی ورق مورد نیاز این طرح که یک ورق مقاوم به نفت و گاز ترش است برای اولین بار در ایران ساخته شد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد: این طرح به عنوان مهمترین طرح پایه‌ای، زمینه‌ساز توسعه اقتصادی منطقه مکران باشد.

وی گفت: امروز اجازه ساخت پالایشگاه ۹۰۰ هزار بشکه‌ای در منطقه داده شده که می توانند صنایع پایین دستی خود را نیز داشته باشند، همچنین ۲۰ میلیون مخزن با سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیون دلاری توسط بخش خصوصی به روش بی‌او.تی در حال احداث است.

وزیر نفت همچنین از تصمیم‌گیری برای ساخت یک هنرستان صنعتی به منظور پرورش نیروهای ماهر در منطقه خبر داد.

زنگنه تصریح‌کرد: اکنون یک پایانی صادراتی داریم که نفت را از دریای عمان صادر می‌کند که ضمن افزایش ظرفیت صادراتی ایران، منجر به تنوع و انعطاف در پایانه‌های نفتی شده و کاهش ریسک‌های صادراتی و امنیتی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: صادرات از جاسک منجر به کوتاه شدن مسیر رفت و برگشت مشتریان نفت کشور به اندازه یک‌هزار مایل دریایی می‌شود، همچنین هزینه هر بشکه نفت از ۶۰ سنت (در صورتی که با نفت‌کش حمل می‌شد) با بهره‌برداری از این خط لوله به ۴۰ سنت در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

وزیر نفت یادآور شد: تملک اراضی به طول یک‌هزار کیلومتر با عرض نزدیک به ۲۰۰ متر در طول مسیر انجام شده است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.