stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۵ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 15 August , 2024
  • کد خبر : 477837
  • 23 مرداد 1403 - 17:53
0

انتخاب «السنوار»؛ تشدید اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی

انتخاب «السنوار»؛ تشدید اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل منطقه و فلسطین گفت که انتخاب «السنوار» به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، نشان داد که جریان مقاومت به مبارزه ادامه خواهد داد و انتخاب فردی که سمبل مقاومت، جهاد و میدان است شرایط را برای اسرائیل سخت‌تر کرده است.

قلم | qalamna.ir :

دعوای لفظی اخیر میان نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر سر موافقت و یا مخالفت با توافق آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا، واکنش گسترده رسانه‌ها و شخصیت‌های رسانه‌ای صهیونیستی را به همراه داشته است و ضمن انتقاد از این رفتار در بحبوحه جنگ، این اختلافات را یک «جنگ داخلی» ارزیابی کرده‌اند.

رسانه‌های صهیونیستی در این باره گزارش دادند: جنگ ما فقط با حماس نیست بلکه در داخل خود اسرائیل نیز این جنگ در جریان است و روز گذشته نتانیاهو و وزیر جنگ اتهامات متقابلی را رد و بدل کردند و مردم رفتار آنها را دیدند. این به استواری جامعه آسیب بزرگی وارد می‌کند، آن هم در زمانی که همه نیاز به انسجام و بسیج دارند، اما به نظر می رسد که گالانت و نتانیاهو به چنین چیزی متقاعد نشده‌اند.

«یوسی یهوشع» تحلیلگر روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گفت که شاهد پرده جدیدی از تشدید اختلافات میان نتانیاهو و وزیر جنگ بودیم؛ اختلافاتی که تا حد زیادی خطرناک است و اسرائیلی‌ها ناظر بر آن بودند.

انتخاب «السنوار»؛ تشدید اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی
تشدید اختلافات میان نتانیاهو و گالانت

«عمیت سگال» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی صهیونیست نیز درباره جنگ لفظی میان نتانیاهو و گالانت گفت: شکل روابط میان آنها تهدیدی برای امنیت اسرائیل است، به‌ویژه در سایه خطر یک حمله خارجی احتمالی. گالانت معتقد است که نتانیاهو در حال گمراه کردن افکار عمومی بوده و این در حالی است که نتانیاهو معتقد است گالانت جاسوس آمریکا است.

«ایتال بلومنتال» مفسر نظامی شبکه صهیونیستی «کان» نیز در این‌باره اظهار کرد: برخورد پر سر و صدا میان نتانیاهو و گالانت در چنین برهه دراماتیک و سرنوشت‌سازی غیرمنطقی و تحریک‌آمیز است.

«یوآو گالانت» روز دوشنبه هفته جاری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم را به باد انتقاد گرفت و گفت: «آن‌هایی که بر طبل جنگ می‌کوبند، در اتاق‌های بسته شجاعت نشان نمی‌دهند. اسرائیل دلیل تاخیر در دستیابی به توافق آتش‌بس است و سخن گفتن از پیروزی مطلق در جنگ گزافه‌گویی و بی‌معنی است.»

دفتر نتانیاهو اما بلافاصله به اظهارات گالانت واکنش نشان داد و گفت وقتی گالانت اظهاراتی علیه اسرائیل ایراد می‌کند، به فرصت‌های دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرای غزه لطمه می‌زند.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی مدعی شده گالانت باید از حماس و «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتقاد کند که از اعزام هیئت مذاکره‌کننده خودداری می‌کند و تنها مانع پیش روی توافق تبادل اسرا «بوده و هست».

دفتر نتانیاهو با این ادعا که رژیم صهیونیستی تنها یک گزینه پیش رو دارد و آن هم «پیروزی کامل، نابودی حماس و آزادی اسراست»، گفته دستورات نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای همه از جمله گالانت الزام‌آور است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت هم نوشت نتانیاهو می‌داند که در بحبوحه جنگ غزه، امکان برکناری گالانت وجود ندارد.

«مهدی شکیبایی»، کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با ایسنا درباره اختلافات نتانیاهو و گالانت و تشدید تنش‌های داخلی در سرزمین های اشغالی گفت: اختلافاتی در حاکمیت سیاسی رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۱ رخ داده است، اعتراضات در ۱۱ الی ۱۲ شهر اتفاق افتاد، به نظر ریشه اعتراضات اقتصادی بود اما در واقع اختلاف بر سر مسائل سیاسی و حاکمیتی بود. بیش از نیم میلیون تن معترض به خیابان‌ها آمدند که اتفاقا در دوره نخس‌وزیری نتانیاهو بود و به جای رسیدگی به اعتراضات، او سعی کرد به روش‌هایی دیگر معترضان را با تشکیل کمیته‌ای برای حل مسائل راضی کند.

وی با بیان بیان اینکه شاهد ثبات و پایداری در رژیم صهیونیستی در حکومت‌داری نیستیم و ۲ پدیده ناپایداری سیاسی و جنگ در نوار غزه به این بی ثباتی دامن زده است، گفت: این ۲ پدیده بعد از ۲۰۱۱ گسترش یافته است، یعنی بی‌ثباتی سیاسی در رژیم صهیونیستی عمیق شده و رژیم با تدارک جنگ در کرانه باختری و نوار غزه یا علیه سوریه و لبنان فرار رو به جلو داشته و سعی کرده است بحران خود را به بیرون منتقل کند و افکار عمومی را از شکاف عمیقی که در درون خود دارد، دور کند.

این کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: شروع عملیات طوفان الاقصی این شکاف را عمیق‌تر کرد، چون نتانیاهو معتقد بود مسائل سیاسی را باید کمرنگ بدانیم و به آن اهمیت ندهیم و در عوض باید به مساله امنیت و تمامیت ارضی توجه کنیم. او این طور تبلیغ می‌کرد که در این روند او فرد قدرتمندی است، اما با عملیات طوفان الاقصی این نقطه مانور نتانیاهو هم از بین رفت.

وی با بیان اینکه امروز معترضان می‌گویند انسجام سیاسی و امنیت را فراهم کنید در حالی که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از شهرک نشینان به مکانی دیگر منتقل و آواره شده‌اند، گفت: در ۱۰ ماه گذشته نتانیاهو نتوانسته کاری کند که این افراد به خانه‌هایشان بازگردند و مجموعه کارهای اقتصادی در این اراضی نیز تعطیل شده است. از این رو می‌توان ادعا کرد که طوفان الاقصی فضای اعتراضات داخلی را تشدید کرده است و هر قدمی که رژیم برمی‌دارد از جمله ترور اسماعیل هنیه، حمله به کنسولگری ایران در دمشق، حمله به لبنان و سوریه، برای ماجراجویی است که می تواند به قیمت موجودیت رژیم صهیونیستی تمام شود. معترضان معتقدند هر چه دامنه جنگ گسترده و زمان آن طولانی شود نه تنها امنیت ایجاد نمی‌شود بلکه بیشتر آن را به خطر می‌اندازد؛ حرفی که گالانت و دیگر مقامات مخالف نتانیاهو مطرح می‌کنند.

شکیبایی خاطرنشان کرد که ماجراجویی‌های نتانیاهو دلایل شخصی دارد و می‌خواهد به هر شکل خود را در راس حکومت حفظ کند. اگر به آتش‌بس تن دهد، یعنی هدفش از شروع جنگ با حماس محقق نشده است و اگر جنگ متوقف شود بدون شک نتانیاهو بازنده این جنگ است از این رو بخش عمده‌ این تلاش‌ها برای حفظ بقای سیاسی نتانیاهو است و امروز این مساله را مخالفانش در سرزمین‌های اشغالی به خوبی می‌دانند. 

انتخاب «السنوار»؛ تشدید اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی
یحیی السنوار  رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس

این کارشناس مسائل فلسطین درباره تاثیر ترور اسماعیل هنیه بر مخالفت‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی اظهار کرد: از ابتدای اشغال فلسطین ابزار ترور از ارکان اصلی رژیم صهیونیستی بوده است. اما ترور هنیه در کشاکش جنگ و از سویی انتخاب یحیی سنوار که سمبل مقاومت، جهاد و میدان است شرایط را برای اسرائیل سخت‌تر کرده است. اسماعیل هنیه فردی سیاسی و نماد مذاکرات و دیپلماسی بود، اما سنوار نماد مقاومت و مبارزه است. تا قبل از انتخاب سنوار، نتانیاهو با گسترش جنگ می‌خواست که مانع از مذاکرات و آتش بس شود اما انتخاب سنوار به ما می‌گوید که حماس خسته نیست و آمدن رهبر نظامی یعنی جنگ ادامه دارد و ما این را می‌دانیم که مخالفت‌ها با ادامه جنگ در سرزمین‌های اشغالی به شدت گسترش یافته است و اسرا آزاد نشدند. انتخاب سنوار یعنی طرف فلسطینی هم الان به مذاکره چندان امیدی نبسته است و تنها گزینه را هم‌چنان مقاومت می‌داند.

وی گفت، شاید ادامه جنگ مطلوب نتانیاهو باشد اما خطر اصلی این است که مخالفان نتانیاهو ادامه جنگ را برای امنیت اسرائیل خطرناک می‌دانند. جنگ در اطراف فلسطین به نفع کلیت اسرائیل است، مثل بحران در سوریه، عراق، مصر و اردن. اما بحران داخلی در درون اسرائیل کشنده است. 

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.