دانشگاه دریانوردی و علومدریایی چابهار را پیشتر به عنوان یک دانشکده که وظیفه آموزش علوم و فنوندریایی را به دانشجویاناش داشت میشناختند اما چند سالی است که در این دانشگاه علاوه بر رشتههای تخصصی دریانوردی حالا علوم و رشتههای پایه، علوم انسانی و مهندسی نیز تدریس میشود.
نکته مهم درباره این دانشگاه رتبه آن است که سایتهای معتبر رتبهبندی در جمهوری اسلامی ایران، به این دانشگاه بین ۱۲۴ دانشگاه دولتی رتبهای در حدود ۷۵ تا ۱۰۰ اختصاص میدهند اما مهمتر از رتبه پایین این دانشگاه که به طور کلی از برآیند مقالات، فعالیتهای دانشگاه و… به دست میآید رتبه فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی این دانشگاه است که آیاسسی در مورد چابهار این رتبه را در پایین ترین حد ممکن بین دانشگاههای دولتی نشان میدهد و نمره بسیار پایینی به این دانشگاه از این نظر میدهد.
بااین وجود چیزی که در مورد این دانشگاه باید به آن توجه داشت حضورش در منطقه محروم است و باید گفت این دانشگاه با وجود حضور در منطقه محروم همچنان از نظر رشتههای تخصصی خود سرآمد از نظر کشوری و حتی منطقهای است اگرچه دانشجویان این دانشگاه از مدیریت پیشین که در جذب سهمیههای بورس تحصیلی به دانشگاه عاجز بود به شدت منتقد بودند.
حالا سرپرست جدید این دانشگاه برنامههای جدیدی را در اینباره در نظر گرفته است و آن طور که خودش میگوید قصد دارد زمینه جذب سهمیههای بورس تحصیلی برای دانشجویان را فراهم کند تا به این شکل دانشجو خیالش از بابت آینده شغلی خود راحت باشد اگرچه به دلایلی مانند حذف یک سری رشتههای مهم دریایی برای جذب سهمیههای بورس تحصیلی، این موضوع سخت و حتی ناممکن نمود میکند.
سرپرست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درباره برنامههای خود برای سال جدید و مدیریت این مجتمع، در گفت وگو با ایسنا گفت: فعالیتهای دانشگاهها عمدتاً ماهیت راهبردی دارند، یعنی افقهای بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت برای آنها در نظر گرفته میشود فلذا در خصوص برنامههای کوتاه مدت مثلاً برای سال تحصیلی آینده که زمینه سوال شما است، برنامه اجرایی و تخصیص منابع انسانی، مالی و پشتیبانی در طول سال تحصیلی قبل برای آن برنامهریزی شدهاست.
منصور کیانی مقدم در ادامه افزود: مجموعه دانشگاه بر اساس خرد جمعی و شورایی که اکثر تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای دانشگاه برپایه آن انجام میشود، تنها باید در جهت تقویت زمینهها برای تحقق اهداف کوتاهمدت و آنهم براساس سند راهبردی دانشگاه سمتدهی شود و تواما سعی خواهیم کرد برای تحقق اهداف میانمدت و بلندمدت برنامهها را مرور کنیم و الزامات اجرایی آنان را نیز تدارک ببینیم.
وی ادامه داد: بر اساس سند چشم انداز دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در افق ۱۴۰۴، این مرکز علمی، دانشگاهی خواهد بود پیشرو و برخوردار از جایگاهی ممتاز در تولید و نشر علم بویژه همراستا با فناوری و کارآفرینی در حوزه علوموفنوندریایی و سایر علوم مورد نیاز همگام با توسعه منطقه؛ بر اساس برنامههای این سند، دانشگاه بایستی به یک مرجع ممتاز پاسخگو به نیازهای علمی، آموزشی و پژوهشی منطقه جنوب شرق کشور تبدیل شود و ارائه کننده راهحل برای مسائل مرتبط در عرصههای ملی، منطقهای و حتی بینالمللی باشد.
کیانی مقدم در ادامه گفت: بر همین اساس قدمهای استوار و محکم این دانشگاه در توسعه منطقه، این مرکز را به یکی از قطبهای علمی-پژوهشی سرآمد در این حوزه در سطح کشور تبدیل خواهد کرد.
وی با برشمردن اهداف کلان دانشگاه ادامه داد: توجه جدی و همه جانبه به آموزش، پژوهش و پرورش خلاقیتها و توجه ویژه به مقوله فناوری، کارآفرینی و پاسخگویی در حوزه علوم و فنون دریایی و سایر علوم و تخصصهای مورد نیاز همگام با توسعه صنعتی و اقتصادی در این منطقه از کشور با التزام به آموزههای دینی و مکارم اخلاقی، اهتمام ویژه در انجام پژوهشهای بنیادین، کاربردی و توسعهای مورد نیاز حوزه علوم و فنون دریا و سایر علوم مورد نیاز منطقه جنوب شرق ایران، تلاش برای جذب اعضای هیأت علمی برجسته، تلاش برای جذب دانشجویان خارجی، توسعه گروههای آموزشی و پژوهشی، دانشکدهها و پژوهشکدهها در حوزه علوم و فنون دریایی و … از مهمترین اهداف مجموعه دانشگاه است.
کیانی مقدم از ایجاد تحول در نظام آموزشی دانشگاه نیز خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا با گذر از محتواهای آموزشی حافظه محور به محتواهای مسئله محور و خلاقیت پرور و همچنین اهتمام ویژه به ارتقا کیفی دورههای آموزشی، با تکیه بر دو بعد روزآمدیعلمی و مهارتآموزی و تحول دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و گشایشگر مشکلات به این مهم دست یابیم؛ همچنین در وهله بعدی اصلاح کمی و کیفی و تقویت هرم اعضای هیات علمی، متناسب با مأموریتهای آموزشی و پژوهشی با تأکید ویژه بر پژوهشهای فنآورانه و کارآفرین و ارتقاء هرم اعضاء هیاتعلمی تماموقت از طریق فراهم ساختن امکانات پژوهشی مناسب و اصلاح نسبت استاد به دانشجو از طریق جذب و استخدام اعضای هیات علمی برجسته و سطح بالا را در دستور کار قرار دادهایم.
وی در ادامه بیان کرد: هدفمندسازی و تجاریسازی فعالیتهای پژوهشی-فنآورانه متناسب با اهداف و راهبردهای دانشگاه و جامعه، توسعه و ارتقاء کیفی پژوهشها شامل تحقیقات بنیادی، کاربردی و فنآورانه با توجه به نیازهای اساسی منطقه و کشور در این حوزه، پاسخگویی به نیازهای آموزشی و پژوهشی منطقه، ایجاد تحول در نظام اداری دانشگاه در جهت پیشبرد اهدف کلان این مجموعه، تماما در دستور کار قرار گرفتهاست.
سرپرست دانشگاه دریانوردی و علومدریایی چابهار خاطرنشان کرد: ایجاد تحول در نظاممالی و گسترش و توسعه منابعمالی جدید از راههای تنوعبخشی به منابعمالی دانشگاه و افزایش سهم منابعمالی غیردولتی، استفاده از سرمایههای افراد خیر، افزایش درآمد از محل فعالیتهای پژوهشی و آموزشی، تاسیس و مشارکت در شرکتهای دانشبنیان، تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی و ارتقا بهرهوری فعالیتهای دانشگاهی نیز بهطور جدی از سوی مجموعه پیگیری و اجرایی خواهدشد.
انتهای پیام