بعد از آنکه از ۱۲ مهرماه انجام رجیستری گوشی باید در مبادی ورودی و به صورت حضوری انجام میشد، تشکیل صفهای طولانی و معطلی فراوان موجب اعتراضات زیادی از سوی مسافران شد. در عین حال که گمرک ایران نیز به دلیل ازدحام جمعیت با مشکلاتی در این رابطه مواجه شده بود که در مجموع در شرایط کرونایی موجود امکان رعایت کامل پروتکل های بهداشتی فراهم نبوده و عاملی برای شیوع بیماری کووید-۱۹ شده بود.
براین اساس در ۱۸ آذرماه مهرداد جمال ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – در نامهای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا با ارائه گزارشی از شرایط موجود درخواست کرد که جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و همچنین در راستای رضایتمندی مسافران ورودی و نظام مند کردن فرایند رجیستری، اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل، به صورت غیرحضوری و پس از انجام استعلامات سیستمی از واحد گذرنامه و در مکانی غیر از مبادی ورودی گمرک انجام شود تا ضمن جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از اجرای طرح، از تجمع و شیوع بیماری کووید-۱۹ با قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.
با توجه به مکاتبه صورت گرفته و همچنین اعلام قبلی ستاد مقابله با کرونا برای هشدار نسبت به وضعیت شکل گرفته در مبادی ورودی و عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی، مقرر شد که از اول دیماه رجیستری به صورت غیرحضوری انجام شود که براین اساس ثبت اطلاعات و مشخصات گوشی تلفن همراه در بدو ورود انجام میشود.
آخرین وضعیت رجیستری غیر حضوری
این در حالی است که پیگیری وضعیت جریان مبادی ورودی بعد از شروع رجیستری با این اعلام معاون فنی گمرک ایران همراه بود که از بامداد یکشنبه(اول دی ماه) رجیستری غیر حضوری اجرایی شده و در کمتر از یک دقیقه نسبت به ثبت اطلاعات اولیه مسافران اقدام و صف های طولانی حذف شده است.
ارونقی در ادامه با اشاره به بخشنانه ابلاغی اخیر به ناظرین،مدیران کل و مدیران حوزه نظارات و گمرکات اجرایی ددر رابطه با انجام رجیستری غیر حضوری در مبادی ورودی توضیحاتی ارائه کرد.
وظیفه گمرک چیست؟
وی گفت: گمرکات مسافری ضمن رویت گوشی تلفن همراه مسافرین ورودی مکلف هستند با استفاده از دستگاه بارکدخوان نسبت به ورود اطلاعات مربوط به کد ملی/کدفراگیر مسافر، شماره گذرنامه مسافر ، شماره /شماره های IMEI گوشی تلفن همراه اقدام کنند و درصورت امکان شماره تلفن همراه به نام فرد متقاضی (در هنگام ورود مسافر ارائه سیمکارت بنام مسافر الزامی نیست) در سامانه merchant ثبت شود.
نیاز به سیم کارت نیست
وی با اشاره به اینکه ثبت اطلاعات صرفا توسط دستگاه بارکدخوان و از روی بارکدهای مندرج در گوشی یا گذرنامه مسافر وارد سامانه شده و هیچگونه درخواست مکتوب دیگری از مسافر ورودی بصورت مکتوب اخذ نمی شود، افزود: بدیهی است با شماره گیری کد دستوری *#۰۶# حتی بدون زدن کلید تماس هم می توان کد IMEI گوشی را دریافت و مطابقت داد. این در حالی است که انجام این فرآیند، نیاز به الزام به قراردادن سیمکارت در گوشی نداشته و باید گمرکات ورودی از الزام مسافرین جهت خرید و ارائه سیمکارت برای رجیستری کردن گوشی در مبادی ورودی جدا خودداری کنند.
ارونقی تاکید کرد که ورود اطلاعات با نظارت مستمر بر روند انجام امور، انجام شده و گمرکات ملکف شده اند ترتیبی اتخاذ کنند تا ضمن رعایت کلیۀ پروتکل های بهداشتی در راستای قطع زنجیره شیوع کرونا، هیچگونه ایستایی از جانب گمرک برای مسافرین ورودی ایجاد نشود.
پس از خروج امکان درخواست نیست
وی یادآور شد که دستورالعمل ابلاغی در معرض دید مسافرین ورودی قرار گرفته و اطلاع رسانی مطلوب انجام خواهد شد، چرا که پس از خروج مسافر از سالن، گمرک از پذیرش هرگونه درخواست جهت ورود اطلاعات گوشی تلفن همراه مسافر خودداری خواهد کرد.
تکلیف مسافرین ورودی پس از ثبت اطلاعات فوق ، جهت رجیستری گوشی تلفن همراه
این مقام مسئول در گمرک ایران در ادامه با اشاره به تکالیف مسافران در رجیستری گوشی توضیح داد: پس از درج اطلاعات اولیه گوشی تلفن همراه مسافر توسط گمرک، مسافرین ورودی قادر خواهند بود، سایر اطلاعات تکمیلی و پرداخت حقوق ورودی مربوطه را بصورت غیرحضوری و بدون مراجعه به گمرکات اجرایی یا دفاترستادی گمرک ایران، از طریق آدرس http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister بر روی بستر اینترنت مطابق راهنمای رجیستری پیوست ( ظرف یکماه از تاریخ ورود خود به کشور )، انجام دهند. همچنین در صورت عدم وجود اطلاعات ارزش برای گوشی تلفن همراه مراتب می بایست از طریق میز خدمت الکترونیکی – دفتر ارزش به آدرس help.irica.ir اقدام شود.
شرایط مسافرین ورودی ۱۲تیر تا۳۰ آذرماه
وی در خصوص آن دسته از مسافرین ورودی دارای گوشی تلفن همراه که در بازه زمانی ۱۲ تیرماه تا ۳۰ آذرماه سال جاری وارد کشور شده و موفق به انجام فرآیند ثبت و رجیستری گوشی همراه خود در سالن مسافری نشده اند، نیز گفت که امکان ثبت اطلاعات از طریق آدرس اینترنتی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister از ۱۰ دی ماه فراهم خواهد شد که لازم است مسافرین حائز شرایط، ظرف یک ماه از تاریخ فراهم شدن این امکان، نسبت به انجام تشریفات رجیستری گوشی تلفن همراه خود بصورت غیرحضوری اقدام کنند.
وی تاکید کرد که باید توجه داشت امکان ثبت گوشی تلفن همراه موضوع این بند، از طریق گمرکات اجرایی (سامانه merchant) همچنان امکان پذیر است.
پیگیری مشکلات مرتبط با فرآیند رجیستری تلفن همراه
وی در ادامه به شرایط تعیین شده برای پیگیری مشکلات نیز اشاره کرد و گفت: در صورت بروز هرگونه مشکل، امکان پیگیری مراتب از طریق میز خدمت الکترونیک به آدرس help.irica.ir و شماره تلفن مرکز تماس ۴۳۸۹۱-۰۲۱ فراهم است.
همچنین گمرکات اجرایی کشور درصورت بروز هرگونه مشکل فنی در انجام فرآیند باید مراتب را از دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران پیگیری و رفع مشکل کنند.
انتهای پیام