stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
  • کد خبر : 102828
  • 23 فروردین 1399 - 11:55
3
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خبر داد:

تثبیت بستر ۱۴۰ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود

تثبیت بستر ۱۴۰ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از تثبیت بستر و لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود، نشانه‌گذاری و نصب تابلوهای هشدار سیل در۳۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های پرخطر استان برای جلوگیری از تخریب احتمالی سیل پیش بینی شده خبر داد.
قلم | qalamna.ir :

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: با درس آموزی از سیل فروردین سال گذشته ستادهای مدیریت بحران در تمامی شهرستان‌ها تشکیل و اقداماتی در این راستا صورت پذیرفت.

منصور شیشه فروش تصریح کرد: انجام مطالعات پهنه‌بندی سیلاب در حوضه‌های آبریز کارون، دز، دق سرخ، زاینده‌رود و در مناطق سمیرم با هدف تعیین پهنه‌های سیل‌خیز با دوره بازگشت ۱۰۰ و ۲۰۰ ساله بمنظور تعیین اولویت‌ها در آزادسازی و تعیین کاربری‌ها صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از سه هزار کیلومتر رودخانه‌های استان ۱۹ هزار کیلومتر آن مطالعات ‌تعیین محدوده بستر و حریم رودخانه با دوره بازگشت سیلاب‌های ۲۵ ساله تهیه شد و ۷۰۰ کیلومتر آن در دست مطالعه است.

شیشه فروش اظهارداشت: ابلاغ ممنوعیت برداشت مصالح از رودخانه‌های اصلی استان و شناسایی ۱۹۰ مورد سازه‌های تقاطعی با سطح مقطع نامناسب(پل‌ها) و اعلام به ادارات ذیربط جهت اصلاح و رفع خطر انجام شده است.

وی گفت: ساماندهی و دیوارسازی و تثبیت بستر و لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود، نشانه‌گذاری و نصب تابلوهای هشدار سیل در۳۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های پرخطر استان، حفاظت مستمر از محدوده‌های حریم و بستر تصرفات از دیگر اقدامات انجام شده برای جلوگیری ازتخریب احتمالی سیل پیش بینی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی در مراتع و منابع طبیعی بالا دست حوضه‌های آبریز با استقرار ۷۰ تیم گشت و نظارت از منابع طبیعی صورت گرفته است.

به گفته وی رودخانه‌های فصلی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان، مبارکه، شهرضا، چادگان و دهاقان لایروبی و آزادسازی شده است.

شیشه فروش تقویت تیم‌های امدادی در پایگاه‌های امدادی در پایگاه‌های جمعیت هلال احمر، راهدارخانه‌ها و ستادهای سیل در ۱۰۸ شهر ونیز ۹۰۰ روستا به محوریت دهیاری‌ها، اجرای طرح‌های هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی در ۴۰ شهر و بازسازی و تقویت سیل بندها در ۵۴ شهر و ۱۷۰ روستا از دیگر اقدامات انجام شده در راستای کنترل و پیشگیری از سیل برشمرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی مستمر از وضعیت بارش‌ها و مخاطرات جوی و اعلام به موقع هشدارها و اخطاریه‌های هواشناسی و همچنین اطلاع رسانی به ساکنان در معرض خطر سیل صورت گرفته است.

در اصفهان در طول سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۳، ۲۱۳ مورد سیل با شدت‌های متفاوت در نواحی مختلف این استان رخ داده است، جمع‌آوری آمار سیل‌های استان در یک دوره ۴۰ ساله و خسارت‌های ناشی از این سیلاب‌ها نشان می‌دهد به طور کلی علت بسیاری از سیلاب‌ها در نواحی مرکزی ایران از جمله استان اصفهان،  بارندگی با شدت زیاد است.

هشتگ: , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.