stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 104073
  • 24 فروردین 1399 - 10:38
2

ایهود المرت ائتلاف دولتی بنی گانتس و نتانیاهو را به باد انتقاد گرفت

ایهود المرت ائتلاف دولتی بنی گانتس و نتانیاهو را به باد انتقاد گرفت

ایهود المرت به شدت تلاش‌های کنونی بنی گانتس و بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل را به باد انتقاد گرفت.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از سایت عربی ۲۱، ایهود المرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل در مقاله‌ای بلندبالا در روزنامه عبری زبان معاریو نوشت: ما در مقابل دولتی وابسته به باندهای مجرم هستیم، نه یک دولت وحدت، چراکه بنی گانتس (رئیس ائتلاف آبی – سفید) می‌توانست چشم‌انداز سیاسی جدیدی را برای اسرائیل ارائه دهد. او به جای آنکه از ارزش‌های دموکراسی در مقابل کسانی که آن را تهدید می‌کنند، دفاع کند، ترجیح داد که به همان طرف‌های تهدید کننده به بهانه وضعیت فوق‌العاده بپیوندد.

وی تصریح کرد: بنی گانتس که رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش بود، در اواخر سال ۲۰۱۸ حزب “مصونیت اسرائیل” را شکل داد و به سرعت با جنبش “تیلم” به رهبری موشه یعالون، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش متحد شد، در فوریه ۲۰۱۹ این دو حزب با حزب “آینده‌ای هست” به رهبری یائیر لاپید متحد شدند و اینگونه جنبش “آبی- سفید” شکل گرفت که ژنرال گابی اشکنازی، رئیس پیشن ستاد مشترک به آن پیوست.

المرت تاکید کرد: این گام‌ها یک روند بسیار مهم و مورد احترام را به وجود آورد، با شکل‌گیری آبی-سفید، صفحه جدیدی در سیاست اسرائیل پس از گذشت ۱۳ سال از شکل گیری حزب کادیما در سال ۲۰۰۶ باز شد، حزب کادیما پیروزی فوق‌العاده‌ای را علیه لیکود به رهبری نتانیاهو که بیش از ۱۲ کرسی را به دست نیاورده بود، محقق ساخت، کادیما در آن زمان تهدیدی را برای حکمرانی لیکود ایجاد کرد اما این امیدهایی که بر آبی- سفید بسته شده بود، زیاد دوام نیاورد.

وی گفت: در دوره‌های انتخاباتی آوریل و سپتامبر ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۰، آبی – سفید پیرامون مسائل اصلی که برای مدیریت دولت اهمیت دارد، صحبت نکرد، مسائلی همچون رابطه با فلسطینی‌ها، شکست نظام‌های آموزشی و اجتماعی، بالا رفتن میانگین فقر، ضعف مدیریت درمانی، شکاف‌های اجتماعی، اوضاع ارتباطات، آلودگی، تبعیض علیه عرب‌ها، تمامی مسائل مهمی بودند که بخشی را در برنامه‌های انتخاباتی آبی –سفید در سه دوره آن به خود اختصاص ندادند.

المرت خاطرنشان کرد: بنی گانتس و دوستانش چندین بار تاکید کردند که در یک دولت با نتانیاهو نخواهند بود چراکه بعد از مطرح شدن کیفرخواستی علیه نتانیاهو، به ویژه اتهامات خطرناکی درخصوص دریافت رشوه، او نمی‌تواند دولتی تشکیل دهد. گانتس همچنین تعهد داد قانونی را صادر می‌کند که به موجب آن، هر عضو کنست در صورتی که به اتهام‌های کیفری محکوم شود، شایستگی تصدی پستی در دولت و نیز تشکیل دولت و ریاست آن را نداشته باشد.

المرت اظهار کرد: گانتس در این امر بدون هیچ تردیدی نتانیاهو و گروهش را به تهدید کردن روند سیاسی و تشویش در عملکرد دادستانی کل و پلیس و اعمال فشار بر نظام قضائی متهم کرد، تمامی اینها با هدف نگه داشتن نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر بود، حتی اگر دولت بهای تمامی این رفتارها را بخواهد بپردازد.

وی تصریح کرد: بنی گانتس بعد از آنکه نامه ماموریتش برای تشکیل دولت را دریافت کرد، تعهد داد که به هیچ حمایتی از سوی فهرست مشترک عربی تکیه نکند و در عین حال، به نتانیاهو نپیوندد، آیا گانتس معتقد است که در این تلاش‌هایش پیروز می‌شود، با وجود اینکه او فرصت تاریخی در اختیار داشت که ممکن است تکرار نشود، او می‌توانست دولت اقلیتی را شکل دهد که از حمایت فهرست مشترک برخوردار باشد که این دولت ضمانتی جهت ایجاد یک چشم اندازی سیاسی برای دولت و دست‌یابی به یک دگرگونی سیاسی اجتماعی قومیتی در اسرائیل بود.

المرت ادامه داد: آنچه طی روزهای اخیر رخ داد، تمامی پیش‌بینی‌ها را دگرگون کرد، چراکه گانتس و اشکنازی تصمیم گرفتند که به نتانیاهو و گروهش بپیوندند، گانتس در حال حاضر در مقابل شکستی سخت قرار دارد، من راه گریزی ندارم جز آنکه امور را با نام واقعی‌شان نام گذاری کنم، چراکه یک لحظه گمان کردم که بنی گانتس و دوستانش می‌توانند دولت را مدیریت کنند اما نه با نتانیاهو بلکه به جای او.

او در پایان گفت: ما در مقابل یک دولت وحدت نخواهیم بود، بلکه در مقابل یک گروه مافیایی تحت رهبری نتانیاهو خواهیم بود که بنی گانتس و دوستان ساده‌لوحش که فاقد تجربه سیاسی هستند، در آن حضور دارند؛ کسانی که به عنوان پیمان‌کار خُرد در نزد مجرم بزرگ کار خواهند کرد، ما در مقابل آبی- سفید نیستیم، بلکه در مقابل سیاه تیره هستیم.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.