stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 111195
  • 01 اردیبهشت 1399 - 12:34
0
گزارش:

ترمیم آبشار پیران در انتظار رفع موانع

ترمیم آبشار پیران در انتظار رفع موانع
آبشار پیران در روستای ژالکه سرپل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده و از جمله بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود که در زلزله اخیر بخشی از آن تخریب شد.
قلم | qalamna.ir :

قلم، آبشار ریژآو یا آبشار پیران در روستای ژالکه سرپل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده و از جمله بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود، در قسمت بالای این آبشار روستایی با نام ژالکه و در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می‌شود.

ارتفاع این آبشار حدود صد متر و یکی از بلندترین آبشارهای ایران است، منطقه پیران در ۱۰ کیلومتری شمال شرق سرپل ذهاب قرار دارد و آبشار آن پس از باغات روستا و در دره‌ای عریض واقع است، به دلیل ارتفاع بلند و دیوار مانند صخره‌ها صعود از آبشار غیرممکن است.

اختلاف ارتفاع آبشار ریژاو در نقطه بالا و پایین طبقه سوم، براساس اندازه‌گیری GPS نزدیک به ۱۸۰ متر است.

آبشار ریژاو آبشاری سه طبقه است که دو طبقه بالایی آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه‌تر است، طبقه سوم آبشار ریژاو در زیر درختان قرار گرفته و از بالا دیده نمی‌شود.

متاسفانه در زلزله اخیری که در شهرستان سرپل ذهاب رخ داد، بخشی از این آبشار تخریب گردید و پیگیری های خبرنگار قلم حکایت از آن دارد که در مدیریت سابق میراث فرهنگی استان کرمانشاه، این آبشار در لیست اماکن تاریخی تخریب شده در زلزله جهت اخذ بودجه ترمیمی آن قرار نگرفت که این موضوع با انتقاد استاندار کرمانشاه همراه شد، اما با حضور امید قادری بعنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه، وی با حمایت های استاندار کرمانشاه توانست بودجه ترمیم این آبشار را اخذ کند، اما هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

امید قادری در گفت و گو با خبرنگار قلم اظهار داشت: بودجه ترمیم آبشار اخذ شده و ما برای ترمیم آن آمادگی داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: علت تاخیر در ترمیم، اعتراض مردم آن منطقه است که با بیان اینکه زمین های ما خراب می شود عملیات را نمی دهند.

وی بیان کرد: در آخرین پیگیری ها مقرر شده فرماندار شهرستان سرپل ذهاب نسبت به صحبت با مردم این منطقه اقدام و رضایت آنان را کسب کند و سپس ما بتوانیم عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

پیگیری های خبرنگار قلم چهت صحبت با فرماندار شهرستان سرپل ذهاب به نتیجه نرسید و ایشان طی دو روز گذشته پاسخگوی تماس خبرنگار قلم نبودند.

قلم: از آنجا که حوزه گردشگری می تواند ضمن ایجاد اشتغال باعث کسب درآمد شود، انتظار می رود مسئولین استان هرچه سریعتر مشکلات موجود را رفع و عملیات اجرایی ترمیم آبشار پیران را آغاز کنند.

اخبار مرتبط:

برای ایجاد راه دسترسی به آبشار پیران نیازمند همکاری مردم محلی هستیم

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.