محسن نریمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد ارس در دوره پسا کرونا برای سهل کردن بسترهای نهادی و قانونی برای فعالیت اقتصادی قصد دارد برای پیاده سازی مدیریت یکپارچه ذیل ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه و اجرای بند ۱۱ راهبرد اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد متمرکز شود.
وی افزود: در این راستا تلاش خواهیم کرد با مسئولان درباره فعالیت گمرک ایران در داخل محدوده منطقه آزاد ارس بر اساس قوانین منطقه آزاد مذاکره کنیم و همچنین اختیارات مربوط به اداره قرنطینه به مدیریت کشاورزی سازمان تفویض شود.
وی گفت: منطقه آزاد ارس در حوزه تامین زیرساختهای کلان سرمایه گذاری اعم از انرژی، آب، گاز، ارتباطات و راههای دسترسی در شبکه درون کشوری، تقریبا به حد آمادگی نسبی و قابل قبولی رسیده اما پیش بینی می شود در دوره پسا کرونا به دلایل مختلف فعالان اقتصادی برای ایجاد بنگاههای کوچک و متوسط تولیدی به مناطق آزاد بیشتر از قبل توجه و اقبال نشان دهند تا مسیر صادرات کالا و تامین سود و سرمایه را برای خود آسان تر کنند.
نریمان در رابطه با عوامل افزایش سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی در دوره پسا کرونا نیز توضیح داد: هدف عمده مناطق آزاد جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی است، اما اطلاعات بسیار اندکی در مورد ظرفیتهای چند بعدی ارس در میان کشورهای هدف و همسایه وجود دارد و ما در این راستا در نظر داریم با اقداماتی همچون ایجاد دفاتر جذب سرمایه گذاری در کشورهای هدف، جذب شرکت های مشاوره سرمایه گذاری، تعریف مشوقهای جدید سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی، معرفی ظرفیتهای ارس با استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی بین المللی و نظارت مستمر بر نحوه پیشبرد طرحهای سرمایه گذاری برای رفع مشکلات آنها در سطوح مختلف، بتوانیم راندمان سرمایه گذاری در ارس را بهخصوص در حوزههای هایتک و صادرات محور بهبود بخشیم.
وی بیان کرد: در قانون مناطق آزاد امکانات خوبی برای ایجاد بانکها و موسسات مالی خارجی وجود دارد که این شرایط در سرزمین اصلی نیست، اما به دلایل زیادی که عموما هم منطقی نبود از ظرفیت ها نتوانسته ایم استفاده کنیم؛ ولی قصد داریم تا حد توان مباحثی همچون توسعه خدمات و موسسات مالی را از طریق تاسیس بانک آفشور، بهره برداری از ظرفیت بانک و بیمه سیستم بانکی کشورهای همسایه و بخصوص ارمنستان در منطقه آزاد مغری تحت سیستم تبادلات مالی اتحادیه اوراسیا، جلب همکاری شرکت های بین المللی بیمه، ابزارهای نوین مالی، راه اندازی بورس اوراق بهادار و خدمات عرصه سکوک پی گیری کنیم تا بدین طریق بتوانیم سیستم بانکی – بین المللی ارس را توسعه دهیم.
وی با اشاره به مشکلات و برنامههای منطقه آزاد ارس برای توسعه سیستم لجستیکی – ترانزیتی نیز گفت: موانع موجود در این عرصه دارای سه وجه ضعف زیرساختها به ویژه در حوزه شبکه ترانزیت ریلی – جاده ای، نواقص موجود در هماهنگی های لازم و ضروری برای بهره گیری از امکانات موجود کشور و امکانات کشوهای همجوار و ضعف امکانات روبنایی بخش ترانزیت به ویژه خودروهای باری با استاندارد بین المللی است.
نریمان افزود: منطقه آزاد ارس برای رفع همه این سه حوزه برنامههایی در دست اقدام دارد که در شرایط حاضر باید هرچه بیشتر تلاش کنیم این برنامه ها زودتر به نتیجه برسند. برای همین منظور تلاش میشود در روزهای آینده با تشکیل کارگروهی فعال متشکل از نمایندگان مدیریتهای توسعه تجارت معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس، مدیریت حقوقی سازمان و گمرک جلفا در وحله اول محدوده پل چوبی جلفا را برای بهره گیری در حوزه ترانزیت و صادرات مجدد تعیین تکلیف کنیم.
وی اضافه کرد: راهاندازی هاب لجستیک و ترانزیت زمینی ایران به حوزه اوراسیا را در زون نوردوز با هماهنگی کامل با منطقه آزاد مغری، بخشی از اقدامات ارس در راستای رفع موانع در حوزه هماهنگی و ایجاد وحدت نظر و رویه در درون کشور و خارج از آن است اما برای توسعه زیرساختهای ترانزیتی دو پروژه راه آهن جلفا-نوردوز – اصلاندوز و جلفا – چشمه ثریا داریم که البته برای اجرای آنها توافقهای اولیه با برخی شرکتهای خارجی انجام شده و باید پیگیری نهایی انجام شود.
وی با بیان اینکه با اجرای پروژه فرودگاه ارس امیدوار هستیم بتوانیم از هفت خوان تامین نظر دستگاه های مختلف عبور کنیم، اظهار کرد: مشکل دیگر فرسودگی و نداشتن استاندارد بین المللی ناوگان ترانزیت باری است که برای رفع این مشکل پیشنهاد میکنیم از ظرفیت پلاکهای بین المللی منطقه آزاد ارس برای واردات و استفاده از کامیونهای باری استاندارد حداقل در محدوده استان و خارج از کشور با هماهنگی مسئولان مربوط داخلی و نهادهای خارجی استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ضرورت تحول و بهینه سازی سبک مدیریت و پاسخگویی به مسائل را در دوره پسا کرونا مهم دانست و در خصوص اقدامات این منطقه در دوران کرونا گفت: منطقه آزاد ارس در ابتدای دوره شیوع کرونا در راستای مسئولیت اجتماعی خود و جلوگیری از آسیب رسیدن به سرمایه های انسانی و اجتماعی منطقه، البته با همدلی و یاری فعالان اقتصادی ارس، اقدامات چند جانبهای را برای مقابله با کرونا انجام داد.
وی اظهار کرد: ضد عفونی و گند زدایی از اماکن عمومی، تعطیلی بخش خدمات و گردشگری در ایام نوروز، کنترل ورودیهای منطقه، تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی به لوازم ضروری و مهم تر از همه حمایت از تولید مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی از دیگر اقدامات بود که در این ایام انجام و باعث شد منطقه ارس از موج شیوع کرونا با همکاری مردم، فعالان اقتصادی، مراکز بهداشتی و درمانی، نهادهای مختلف دولتی، حاکمیتی، قضایی، نظامی و انتظامی، فعالان رسانه ای رسمی و غیر رسمی و اهتمام ویژه مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس با کمترین آسیب عبور کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ممکن است شیوع کرونا تا مدت نامشخصی ادامه داشته باشد و ما نباید و نمیتوانیم منتظر پایان کار ویروس کرونا باشیم و ارس به عنوان یک مرکز اقتصادی پویا در نظر دارد این تهدید پر دامنه را به یک فرصت خوب برای تمرین تغییر و تحول در سبک مدیریت، اصلاح سیاست ها، فرآیندهای اداری و روندهای اقتصادی تبدیل کند، زیرا انتظار نداریم اوضاع به روال سابق برگردد چون دیگر روال سابق وجود ندارد و این یک قانون تاریخی خوبی است که بحران ها با وقوع خود، انسان ها را به مسیر جدید و نوینی هدایت میکنند.
وی درباره نحوه فعالیت سازمان منطقه آزاد ارس در دوره پسا کرونا نیز توضیح داد: همانطور که در دوره شیوع کرونا و طرح فاصله گذاری اجتماعی هم تا حدی شاهد بودیم کشور از نظر زیرساختی به مرحلهای رسیده است که بتواند از طریق روشهای مختلفی مثل پنجره واحد، دور کاری و الکترونیکی کردن بسیاری از فرآیندها از حجم مراجعه مردم و صاحبان مشاغل به بخش های اداری و حاکمیتی بکاهد. در عین حال، با اجرای این سیاست سلامت اداری و سرعت انجام امور را نیز ارتقا دهد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: این منطقه نیز در راستای تسهیل و اصلاح فرآیندهای سازمانی با تمرکز بر الکترونیکی کردن فرآیندها در تلاش است ضمن کاهش بروکراسی زاید اداری و افزایش بهره وری، سلامت اداری خود را هم در پسا کرونا بهبود دهد و در این راستا در نظر است سامانه های زیرساختهای اطلاعات مکانی و سیستم پنجره واحد را در ارس فعال کرده و شیوه نامهها و آیین نامههای اداری سازمان را مورد بازنگری قرار دهد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از مهمترین ماموریت های ذاتی ارس بسترسازی برای تسهیل صادرات است در این زمینه هم تلاش می شود فرآیند صدور گواهی مبدا متحد الشکل حوزه اوراسیا را در زون نوردوز با همکاری نهادهای زیربط اجرا کرده و در این حوزه بهینه سازی سامانه جامع گمرکی، حذف عوارض و هزینه های کامیون های حامل کالاهای صادراتی از مرز نوردوز و تسهیل روند واردات کالاهای واسطهای، ماشین آلات و تجیهیزات و مواد اولیه بدون ثبت سفارش با هدف افزایش صادرات مجدد انجام شود.
وی اضافه کرد: در این راستا منطقه آزاد ارس بر مبنای منطق ایجاد زیست بوم دانش بنیان اقتصادی، در تلاش است ارس را به هاب تولید و صادرات محصولات دانش بنیان تبدیل کند و به همین خاطر ضمن تقویت منابع مالی صندوق پژوهش و فناوری به عنوان اولین صندوق حمایت از شرکتهای دانش بنیان در میان مناطق آزاد ایران، جذب شتابدهندههای تخصصی، توسعه تحقیقات و نوآوری و مباحث کارافرینی دانش پایه را در اولویت قرار داده و بخش های مربوطه در سازمان ماموریت یافته اند برای حمایت از واحدهای صنعتی نوپا و دانش بنیان سوله ها و پاساژهای صنعتی را با تمام امکانات برای واگذاری استیجاری به بنگاههای دانش بنیان آماده کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اضافه کرد: در سایر بخشهای اقتصاد صنعتی – کشاورزی ارس در نظر است به سرعت سایت دامپروری، سایت پروتئین، و سایت گلخانه ای ۲۰۰ هکتاری را ایجاد و در سایتهای صنعتی فاز ۲، مشکل کمبود آب را که به دلیل رشد واحدهای صنعتی در طول دو سال گذشته بوجود آمده، به صورت اساسی حل کنیم. همچنین بهسازی معابر سایر سایت های صنعتی در زونهای چهارگانه ارس و احداث سازه بزرگ نمایشگاهی برای واحدهای تولید ارس از دیگر اقدامات این سازمان در دوران پسا کرونا خواهد بود؛ البته این فعالیتها در شرایطی انجام میشود که بسیاری از منابع درآمدی ما محدود شده و سازمان برای تامین هزینههای زیرساختی و عمرانی مجبور است در هزینههای جاری از جمله حقوق و مزایای پرسنل سازمان صرفه جویی کند.
وی در خصوص نحوه حمایت از واحدهای اقتصادی آسیب دیده در پساکرونا، اظهار کرد: اکنون این مشکل اصلی کشور برای مدیریت معیشت مردم و مدیریت تبعات بحران کرونا بر اقتصاد کلان ملی است و پیشنهادهای مختلفی از سوی جریان ها، کارشناسان، مسئولان مرتبط و رسانههای مختلف ارائه می شود که عموما بر دو رهیافت تحریک تقاضا یعنی حمایت از جامعه مصرف کننده و مردم و حمایت از طرف تولید یا عرضه تمرکز دارند که البته برای هر دو این امور یک محدودیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم کمبود منابع مالی در دست دولت است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر موسسات مالی هم توان پوشش این حجم از کار و حمایت را بدون حمایت اساسی دولت ندارند. در این شرایط پیچیده، برخی راهکاری هایی مانند استقراض خارجی، برداشت از صندوق توسعه ملی و جلب حمایت نهادهای خارج از دایره دولت را مطرح می کنند.
نریمان افزود: این منطقه در کنار توصیه به بنگاههای اقتصادی برای راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه در دوران پسا کرونا و پیگیری ارتقای بهره وری در تمام فرآیندهای مربوط به تولید و حتی بازاریابی در نظر دارد در آینده نزدیک کارگروه عملیاتی تسهیل و رفع موانع تولید و تحقق جهش تولید را تشکیل داده و فعال کند.
وی تشریح کرد: این کارگروه تلاش خواهد کرد تا با تشکیل شورای عالی بانک های منطقه و انجام مذاکره برای تامین تسهیلات کم بهره برای واحدهای تولید برای سرمایه در گردش و پوشش هزینه های جاری، حمایت ویژه از واحدهای تولید دارای برنامه مدون و مشخص عملیاتی در زمینه تحقق دانش بنیان جهش تولید، حمایت از واحدهای آسیب دیده از کرونا، حمایت از تولیدات کشاورزی بزرگ مقیاس و صادرات گرا، راه اندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت و تسریع فرآیندهای مربوط به این حوزه، پیگیری تامین ارز دولتی برای وارد کردن مواد اولیه تولید، تعامل با اتاق بازرگانی برای مدیریت فضاهای موجود در بازارهای مصرف منطقه، تسهیل اجرای قوانین مالیاتی و در نهایت نوسازی ماشین آلات و تکنولوژی تولید بنگاه های تولید را با همکاری فعالان اقتصادی منطقه به صورت جهادی پیگیری کند.
وی در بخش دیگر سخنانش گفت: به نظر میرسد مناطق آزاد با داشتن یک مزیّت عمده نسبت به سرزمین اصلی میتواند شرایطی که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای بنگاههای اقتصادی تولیدی در مناطق آزاد به وجود آمده را به گونه دیگری مدیریت کند که با استفاده از قرابت جغرافیایی و ارتباط راحت تر با بازارهای مصرف منطقه ای در صورت فعال بودن سیستم حامی صادرات، حامی این واحدها باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس همچنین درباره تدابیر این منطقه برای بهره گیری از ظرفیت رسانهها در راستای انعکاس تمامی فعالیت ها و برنامههای پیش رو در دوران پسا کرونا نیز گفت: درست است امروز تبلیغات و رسانه در دنیا بسیاری از ناواقعیتها را به واقعیت تبدیل میکند و از این حربه دشمنان ما بهخوبی استفاده می کنند و حتی گاهی موفق می شوند نظر مردم نزدیک ترین همسایگان ایران را به وضعیت ایران بدبین کنند و ما این موضوع را به کرّات در مواجهه با گروههای رسانهای، دانشگاهی و فعالان اقتصادی که از کشورهای هدف و همسایه برای بازدید از ارس می آمدند مشاهده کردیم. اما در مقابل این حجم از دشمنی ها و جنگ روایت ها ما به دلیل نداشتن ابزار و امکانات و مسلط نبودن به آخرین شیوه های تبلیغات و رسانه نتوانسته ایم بخوبی عمل کنیم و معلوم است که با این غول هفت سر نمی توان با این ابزارهای موجود مقابله درست و موثری کرد.
وی اظهار کرد: اما در عین حال نباید ناامید شویم از این رو در عصر پساکرونا که اتفاقا یکی از برکات کرونا می تواند این باشد که کشورها به همسایه های خود بیش از قبل توجه کنند ما برنامه داریم برای انعکاس ظرفیتهای سرمایه گذاری صنعتی، کشاورزی، تجاری، گردشگری و دانشگاهی ارس همکاری های خود را با رسانه های کشورهای هدف و همسایه با هماهنگی سفارت خانه های کشورمان در این ممالک تقویت کنیم چرا که دیپلماسی عمومی و رسانه ای یکی از وجود اساسی ما برای حضور موثر در کشورهای همسایه و هدف خواهد بود.
وی در خصوص تمهیدات منطقه آزاد ارس برای جبران خسارت هتل ها، مراکز اقامتی و مجموعههای خدماتی و بازارها نیز گفت: به دلیل اقدامات مناسب انجام شده در سال گذشته در زمینههای مختلف مدیریت حوزه گردشگری و توسعه وجوه مختلف آن از طرف سازمان منطقه آزاد ارس از جمله، شرکت در نمایشگاههای گردشگری فیتور اسپانیا و نمایشگاه بزرگ گردشگری تهران به همراه فعالان حوزه گردشگری ارس، استقبال از ظرفیت استارت آپهای گردشگری، پیوستن به شبکه شهرهای خلاق و توسعه صنایع خلاق، تاسیس اولین شتاب دهنده صادرات صنایع خلاق، راه اندازی شتاب دهنده صادراتی حوزه گردشگری و صنایع دستی شرایط مناسبی پیش رو داریم.
نریمان بیان کرد: اما در عین حال نباید ناامید شویم از این رو در عصر پساکرونا که اتفاقا یکی از برکات کرونا میتواند این باشد که کشورها به همسایه های خود بیش از قبل توجه کنند ما برنامه داریم برای انعکاس ظرفیتهای سرمایه گذاری صنعتی، کشاورزی، تجاری، گردشگری و دانشگاهی ارس همکاری های خود را با رسانه های کشورهای هدف و همسایه با هماهنگی سفارت خانه های کشورمان در این ممالک تقویت کنیم چرا که دیپلماسی عمومی و رسانه ای یکی از وجود اساسی ما برای حضور موثر در کشورهای همسایه و هدف خواهد بود.
وی تاکید کرد: اما با توجه به این که احتمالا در ماههای خرداد و سه ماه تابستان شرایط برای شیوع ویروس مناسب نباشد، در صدد هستیم با اجرای برنامه های هنری – تفریحی متعدد و سایر اقدامات مقتضی با جلب گردشگران داخلی و خارجی بخشی از هزینه های و صدمات بخش گردشگری ارس را جبران کنیم.
وی تشریح کرد: اما به صورت اصولی برای توسعه و رونق بخش مهم گردشگری ارس در نظر داریم اقداماتی از قبیل افزایش بازدید پذیری ظرفیتهای گردشگری ارس در سطح بین الملل از طریق ارتقای وبسایت های چند زبانه، تکنولوژی واقعیت مجازی و حضور و نمایش امکانات گردشگری ارس در نمایشگاه های بین المللی مهم، تهیه بسته های گردشگریهای ترکیبی و مشترک با کشورهای همسایه با هدف بازارهای ثالث، تمرکز بیشتر بر حوزه بوم گردی و ژئوتوریسم، استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی در ارتقای امکانات اماکن تاریخی و طبیعی، تعریف بن سفر با همکاری دبیرخانه و وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، توجه به استانداردهای بین المللی رایج در بخش توریسم در مراکز خدماتی و حمایت از صنایع دستی و صنایع خلاق برای جذابیت بخش و بهینه سازی بخش گردشگری را با جدیت دنبال کنیم.
انتهای پیام