stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 9 May , 2024
  • کد خبر : 119409
  • 15 اردیبهشت 1399 - 12:35
0

تحریم‌ها و محدودیت‌‏ها؛ فرصتی برای تحقق جهش تولید

تحریم‌ها و محدودیت‌‏ها؛ فرصتی برای تحقق جهش تولید

ایسنا/قزوین عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: در تهدیدها فرصت‌های جدیدی وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کرد چون طبیعت اقتصاد این‌گونه است؛ ما در طول سه سال گذشته به شیوه‌های مختلف اقتصاد خود را حفظ کردیم.

قلم | qalamna.ir :

روح‌الله بیات، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در گفت‎‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جهش تولید مانند آن است که باید خلاف جهت رودخانه شنا و از سد به وجود آمده در اقتصاد عبور کنیم نمی‌گویم این امر غیرممکن است چون ظرفیت‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانیم با قدرت و صلابت بیشتر نسبت به گذشته از موانع به وجود آمده عبور کرد.

وی ادامه داد: برازنده اقتصاد ایران نبود که مردم سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری کنند و بانک آن‌ها را با سود کلان چرخه تولید به کار گیرد تا افرادی که سپرده بسیار بالایی دارند منتفع شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در بخش گردشگری اقدامات خوبی انجام گرفته بود که با شیوع کرونا چاره‌ای جز تعطیلی واحدهای گردشگری نداشتیم؛ کشور به دنبال آن بود که صنعت گردشگری را به عنوان یکی از منابع درآمدی کشور جایگزین نفت کند ولی متأسفانه با شیوع کرونا بخش هتلینگ متضرر شدند که امیدواریم بعد از اتمام کرونا صنعت گردشگری رونق بگیرد.

وی اشاره کرد: اکنون این فرصت وجود دارد که در جهش تولید شهرداران از تسهیلات برای بخش مهمی از بازسازی و احیای شهرها که برای گردشگران جذابیت دارد استفاده کرده و برای فضای کالبدی شهر سرمایه‌گذاری کنند زیرا این امر موجب افزایش حضور گردشگران خواهد شد.

بیات عنوان کرد: با خروج ترامپ از برجام مجبور شدیم برای زنده نگه داشتن اقتصاد به‌دنبال درآمدهای جدیدی حرکت کنیم و خدا را شاکریم که به شکل نسبی موفق شدیم.

وی بیان کرد: همین که مشاهده می‌کنیم شاخص‌های اقتصاد کلان با نوسانات ۱۰ روز اخیر به هم نخورده است نشان از آن دارد که ما وارد فضای جدیدی شدیم و در این فضا باید خود را ارتقا دهیم؛ کشورهایی که تا به امروز اقتصاد خود را از نفت جدا نکرده‌اند دچار مشکلات زیادی خواهند شد چراکه به آنان شوک اقتصادی وارد شده و ممکن است چند ماه تا چند سال مجبور باشند اثرات این شوک را تحمل کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در تهدیدها فرصت‌های جدیدی وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کرد چون طبیعت اقتصاد این‌گونه است؛ ما در طول سه سال گذشته به شیوه‌های مختلف اقتصاد خود را حفظ کردیم؛ آمریکا تلاش داشت تا اقتصاد ایران فرو بپاشد ولی این اتفاق نیفتاد اگرچه در این مسیر بسیار اذیت شدیم ولی ما سالیان سال آرزوی این را داشتیم که اقتصاد خود را از حالت دولتی خارج کنیم که به واسطه تحریم‌ها اقتصاد از نفت شد.

تحریم تبدیل به فرصت خصوصی‌سازی و تقویت بازار سرمایه شد

وی با اشاره به رویکرد جدید دولت مبنی بر عرضه سهام شرکت‌های دولتی افزود: مزایای فروش شرکت‌های دولتی و عرضه آن در بورس به مردم باز می‌گردد و اقتصاد ما مردمی شده و رشد پیدا خواهد کرد؛ در حقیقت تهدید تحریم به فرصت خصوصی‌سازی و تقویت بازار سرمایه منجر شد تا اتکا به بانک برای تأمین مالی کمتر شود.

بیات یادآور شد: سال ۵۹ رژیم بعث به ما حمله کرد بودجه را به مجلس برده و پس از ترمیم، متمم بودجه نگارش شد؛ در وضعیت کرونا بایستی این وضعیت را در بودجه مصوب قبلی ما ایجاد شود که چگونه پیش خواهیم رفت؟ در زمان تدوین بودجه کرونا شیوع پیدا نکرده بود و اکنون به‌دلیل شیوع کرونا بودجه باید تغییر کند چون در سال جهش تولید کارهای بزرگی را پیش رو داریم.

وی اضافه کرد: در بودجه ۹۹ باید مشخص شود که با توجه به شیوع کرونا چطور وضعیت معیشت بودجه را توسعه دهیم؛ دولت با حذف قواعد زائد می‌تواند موجب رونق و جهش تولید شود که در پی آن شرکت‌ها قادر به پرداخت مالیات و حتی ارزآوری خواهند بود که در نتیجه عواید آن به دولت بازمی‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان گفت: خداوند از طریق بارش‌های در سال زراعی جاری به نعمت‌ ما عطا کرده حجت را بر ما کرده است، ما سالیان سال دنبال آب برای کشاورزی بودیم و اکنون به واسطه رحمت الهی حتی مناطق کویری کشور نیز سیراب شده که این امر می‌تواند رونق کشاورزی و در نتیجه جهش تولید را موجب شود به شرط آنکه مدیران در پرداخت تسهیلات تعلل نکنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.