stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
  • کد خبر : 120036
  • 16 اردیبهشت 1399 - 13:40
2

توافق خارطوم و جوبا برای حل مناقشه “ابیی”

خارطوم و جوبا بر لزوم دخالت جدی جهت دستیابی به راه‌حلی جامع که به درگیری‌های دو کشور در منطقه ابیی پایان دهد، تاکید کردند.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری رسمی سودان (سونا)، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و سالواکر میاردت، رئیس جمهور سودان جنوبی در تماس تلفنی به بررسی حوادث اخیر در منطقه ابیی پرداخته و تاکید کردند، لازم است دخالتی جدی و سریع جهت رسیدن به راه‌حلی جامع برای درگیری‌ها در این منطقه طی چند روز آتی انجام شود.

خارطوم روز پنج‌شنبه بدون اشاره به جزئیات از توافق خود با دولت جوبا برای ایجاد راه‌حلی ریشه‌ای درباره منطقه ابیی خبر داد.

پس از اتفاقات رخ داده در این منطقه که به کشته شدن چند تن انجامید، محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای حاکمیتی با توت قلواک، مشاور امنیتی رئیس جمهور سودان تلفنی گفتگو کرد.

منطقه ابیی از ابتدای سال جاری میلادی شاهد حوادث خشونت‌آمیز پراکنده‌ای است که آخرین آنها مربوط به ۱۶ مارس گذشته میان دو گروه اصلی “دینکا نقوک” و المسیره بود که طبق گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت در تاریخ ۱۶ آوریل گذشته، به کشته شدن ۲۲ تن ختم شد.

گوترش سه‌شنبه گذشته به سازمان ملل توصیه کرد، دوره فعالیت نیروهای امنیتی بین‌المللی در منطقه ابیی را شش ماه تمدید کند.

این نیروها که در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد، اجازه دارند با استفاده از قدرت از غیرنظامیان و فعالان حوزه کمک‌های بشردوستانه حمایت کنند.

منطقه نفت‌خیز ابیی به منزله پلی ارتباطی میان شمال و جنوب سودان است که در شمال آن قبایل عربی المسیره و در جنوب آن قبایل آفریقایی دینکا سکونت دارند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.