ایسنا به نقل از یودبیلونیوز، این حقیقت غیرقابل انکار است که پاندمی”کووید-۱۹” از جهات مختلف، تاثیرات منفی زیادی بر زندگی همه ما گذاشته است و همه ما خواهان بازگشت زندگی به روزهای معمولی و عادی قبل از کروناویروس هستیم.
ولی میتوان گفت نظام آموزش عالی ترکیه در چندین جهت، تاثیر مثبتی از این بیماری گرفته است.
دلیل ایجاد این تغییر مثبت هم تغییر ناگهانی الگوی آموزش سنتی به مدل آنلاین است.
گرچه که چند دانشگاه ترکیه پیش از این نیز از الگوی آموزش از راه دور را استفاده میکردند، ولی این شیوه در نظام آموزش عالی این کشور فراگیر نبود.
پاندمی کووید-۱۹ دانشگاههای ترکیه را مجبور کرد که زیرساختهای فنی خود را بهبود بخشند و به دانشجویان به صورت آنلاین تدریس کنند.
همچنین این موقعیت جدید بسیاری از افراد حوزه آموزش عالی ترکیه را قادر ساخت چگونگی استفاده از فناوری برای برقراری ارتباط با دانشجویان خود را فرا گیرند.
از این پس ممکن است این فضای جدید منجر به تغییر استراتژی اشتغال در ترکیه شود. به این ترتیب که موسسات آموزش عالی ممکن است افرادی را استخدام کنند که نسبت به فناوریهای روز دنیا بیشتر آشنا هستندتا به این ترتیب اساتیدی در دانشگاهها استخدام شوند که بتوانند علاوه بر تدریس در کلاس، به صورت مجازی هم آموزش دهند تا همیشه برای پاسخگویی به دانشجویان در دسترس باشند و دائما مطالب جدیدی را در اختیار دانشجویان قرار دهند.
دلیل بعدی این است که تدریس آنلاین در دانشگاه های ترکیه که ناشی از بیماری کووید-۱۹ است، سیستم آموزشی این کشور را از الگوی آموزش استاد محور، به دانشجو محور تبدیل کرده است.هدفی که دانشگاههای ترکیه چند سال برای رسیدن به آن تلاش کردند.
در شیوه استاد محور، تدریس به شیوه یک طرفه است و اصولا دانشجویان ساکت هستند ولی در تدریس آنلاین،دانشجویان در روند برگزاری کلاس بیشتر فعالیت میکنند.
این در حالی است که برخی از دانشجویان ترکیه از این وضعیت جدید شکایت میکنند ولی این شیوه به طور غیرمستقیم منجر به خلاقیت آنها میشود و توانایی تفکر انتقادی-تحلیلی آنها را توسعه میدهد.
گزارشها حاکی از آن است که ترکیها معتقدند شاید آموزش آنلاین سبب جذب دانشجویان خارجی شود. چراکه این افراد میتوانند بدون داشتن حضور فیزیکی در کلاس، در دانشگاههای این کشور ثبتنام کنند.
انتهای پیام