stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 122967
  • 24 اردیبهشت 1399 - 11:48
0
منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

حداقل به ۵ میلیارد دلار برای جبران آسیب‌ها نیاز داریم

حداقل به ۵ میلیارد دلار برای جبران آسیب‌ها نیاز داریم
منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: حداقل به ۵ میلیارد دلار برای جبران آسیب‌ها نیاز داریم و برای همه جهات به ۲۰ میلیارد دلار نیاز است.
قلم | qalamna.ir :

مهدی طغیانی عصر امروز در نشست علمی با موضوع پیامد‌های ناشی از کرونا در حوزه اقتصاد اظهار داشت: اقتصاد ایران در سال گذشته روندی را ادامه داد که در سال ۹۷ شروع کرده بود، در سال ۹۷ با شوک جدید تحریم مواجه شدیم که روی انتظارات فعالین اقتصادی اثر گذاشت.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: رفته رفته عمده اثرات تحریم‌ها را در ۶ ماه اول سال ۹۷ داشتیم، چند برابر شدن نرخ ارز و ورود ارز گران به چرخه تولید و خارج شدن محصولات با قیمت بالاتر بر اقتصاد تأثیر‌ گذاشت؛ در سال ۹۷ به طور متوسط نزدیک به ۳۰ درصد و بعد از بالاتر از ۴۰ درصد تورم ناشی از شوک تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را داشتیم.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شد که در سال ۹۹ اثرات تحریم‌ها به پایان برسد و نرخ منفی رشد اقتصادی به نرخ صفر تبدیل شود یعنی بخش‌های اقتصاد اثر کمبود فروش نفت را خنثی کنند که اقتصاد ما از اسفند درگیر آثار بیماری کرونا شد.

طغیانی ادامه داد: همچنان کارگاه‌های تولیدی زیر ظرفیت متوسط سال ۹۸ هستند و امیدواری وجود دارد که حداقل به متوسط سال ۹۸ برسیم؛ نرخ رشد اقتصادی صفر که پیش‌بینی می‌شد احتمالا محقق نمی‌شود مگر این‌که در حوزه تولید شعار مقام معظم رهبری که جهش تولید بود محقق شود.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بخش‌های اقتصادی خدمات آسیب مستقیم دیدند، گفت: حدود ۱۰۰ هزار نفر درخواست بیمه بیکاری در استان اصفهان داشته‌ایم، به دلیل روابط بین بخش‌ها، تولید که متوقف می‌شود سایر بخش‌ها نیز متضرر می‌شوند؛ شاید کرونا به صورت مستقیم به برخی حوزه‌ها ضرر نرساند اما زنجیره تولید دچار آسیب می‌شود.

وی با بیان این‌که اصفهان ۸ درصد تولید کشور را دارد، تصریح کرد: درآمد مالیاتی دولت از اصفهان در سال گذشته حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است اما در فروردین ماه امسال اصفهان ۱۸۰ میلیارد تومان واریز مالیات داشته است؛ شاید در کشور یک‌پنجم درآمد مالیاتی نسبت به سال گذشته وجود داشته و در کنار سایر مشکلات، دولت تنها حقوق و مزایای پرسنل خودش را می‌تواند پرداخت کند.

طغیانی افزود: اقتصاد اصفهان نیمی وابسته به صنعت است و شاید در این حوزه کم‌ترین آسیب را دیده باشد اما در حوزه‌های خدماتی این آسیب‌ها بسیار زیاد بوده است، کشاورزی نیز در بخش تقاضا دچار آسیب شده است تا زمانی که بیماری و عواقب آن در اقتصاد وجود دارد، نمی‌توان در مورد بازگشت اقتصاد به روند عادی اظهار نظر کرد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فعال اقتصادی برای ماه‌های آینده‌اش برنامه‌ریزی می‌کند و وقتی اخبار در مورد آینده بیماری ضد و نقیض است، نمی‌تواند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد، اکنون نسبت به فروردین وضع بهتری داریم و تولید شروع شده است و واحد‌های تولیدی کار خود را شروع کرده‌اند، ۱۵ تا ۲۰ درصد متوسط ورود حوزه‌های تولید در شرایط حاضر است.

وی یادآور شد: بازار‌های صادراتی اصفهان نیز ضربه خورده است و باعث شده تقاضای داخلی و خارجی نیز آسیب ببیند، باید رفته رفته بازارها‌ی صادراتی را فعال کنیم؛ آزادسازی سهام عدالت می‌تواند بخشی از نیاز مردم در دهک‌های پایین درآمدی را پوشش دهد و این پوشش شاید بخشی از مشکل تقاضای کل را برطرف کند.

طغیانی با اشاره به این‌که امیدواریم این حرکت بتواند در ماه‌های آینده جبران شود، عنوان داشت: برآورد بود که حداقل حدود ۵۵۰ هزار میلیارد تومان آسیب ناشی از کرونا باشد که واقع‌بینانه اگر بیماری خرداد ماه پایان یابد و اقتصاد به روند خودش برگردد ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است و اگر در اردیبهشت به پایان می‌رسید ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بود.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در کل نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی دولت است که نسبت به سایر کشور‌ها بسیار ناچیز است، غیر از شوک تحریم، شوک دومی به کشور وارد شده و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان این‌که شاید دولت در بدترین شرایط ۳۰ ساله بعد از جنگ از نظر بودجه‌ای است، گفت: اقتصاد ایران بانک‌محور است و ۹۵ درصد تأمین مالی از سوی بانک‌هاست که خوب نیست، زیرا بانک‌ها کاری به موفقیت طرح‌های توسعه‌ای ندارند؛ این وضعیت برای اقتصادهایی که می‌خواهند رشد داشته باشند، مناسب نیست و باید بازار سرمایه در اقتصاد ایران فعال شود.

طغیانی خاطر‌نشان کرد: بورس جزئی از بازار سرمایه است، به تأمین مالی از بازار سرمایه هیچوقت اهمیت داده نشده است و سهم پایین بازار سرمایه در تأمین مالی از مشکلات ما بوده است، دولت سیگنال‌هایی برای ورود سرمایه مردم به بازار بورس داد، تقاضای زیادی وارد بازار بورس شد و عرضه نیز عقب‌نشینی کرد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت خوب این است که سرمایه وارد بازار سرمایه شود و واحدهای تولیدی از طریق اوراق مالی افق روشنی را پیش روی خود ببینند اما سیل تقاضا وارد بازار شد و پاسخ‌گو نبودن عرضه باعث شد قیمت سهام روز به روز بالا رود و برخی نمادها تا ۱۶ برابر ارزش پیدا کردند.

وی با اشاره به این‌که در بحث مدیریت نقدینگی دچار مشکل هستیم، خاطر‌نشان کرد: حدود ۸ میلیون تومان ارزش سهام عدالت است، ایده دولت بود که قدری از عطش تقاضا با ورود سهام عدالت به بازار و بخش از طریق سهام دولت کم شود.

طغیانی ادامه داد: در بازاری که خیلی از نمادها حباب پیدا می‌کنند، زمانی به پایین خواهد آمد و افرادی که به نیت سودهای زیاد وارد شده‌اند، می‌خواهند خارج شوند و دانش کافی را ندارند و ریزش شدیدی در بازار اتفاق می‌افتد البته این شرایط قابل تدبیر است تا بازار به ثبات برسد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی شوک‌ها به اقتصاد برای برخی حوزه‌ها نیز فرصت بوده است و باید این واحدهای تولیدی را نگه داریم، در تهدید کرونا نیز فرصت‌هایی برای برخی شرکت‌ها ایجاد شد اما در کل آسیب‌ها بیشتر بوده است و باید فرصت‌های ایجاد شده را حفظ کنیم؛ هر کشوری بتواند زودتر خود را تطبیق دهد، می‌تواند قوی‌تر به بازار‌های جهانی بازگردد و باید شبانه‌روزی تلاش کنیم تا با کشور‌های همسایه وارد تعاملات شویم.

وی یادآورد شد: حداقل به ۵ میلیارد دلار برای جبران آسیب‌ها نیاز داریم و برای همه جهات به ۲۰ میلیارد دلار نیاز است؛ بدترین اتفاق در شرایط حاضر ایجاد بدهی جدید است و فشار بر شرکت‌های تولیدی در سال جهش تولید است که در نهایت به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌شود.

طغیانی با اشاره به این‌که یکی از منابع برای کسری‌ها منابع مالیاتی است، گفت: برخی درآمدها مانند سوداگری معاف از مالیات هستند و ناامیدی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند؛ به بهانه حمایت از تولید ساختار‌هایی ایجاد شده که منبع سوداگری در بازارهای اصلی شده است، در اصفهان ۶۰۰ شرکت کاغذی پیدا شده که برای فرار مالیات بوده‌ است و سازمان امور مالیاتی ساز و کار لازم برای پیدا کردن این شرکت‌ها را ندارد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت نیز باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند، باید با پیدا شدن منابع درآمدی جدید در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شود؛ تقریبا ۵۰ درصد درآمد ارزی نفت خام بوده است و ۲۵ درصد فرآورده‌های نفت خام و مواد پتروشیمی بوده است، دولت به دلیل تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت درآمد قبلی ندارد و اگر بخواهد تخصیص‌های ارزی را مانند گذشته دنبال کند، کم می‌آورد.

وی یادآور شد: باید فقط واجبات ارزی تأمین شود و تقاضای خروج سرمایه از کشور به کلی از چرخه خارج شود، ارز به غیر از تقاضای مصرفی، تقاضای سرمایه‌گذاری است که سبب خروج سرمایه می‌شود و در ۱۰ سال اخیر حدود ۱۸۰ میلیارد دلار خروج سرمایه داشته‌ایم.

طغیانی در پایان گفت: برای حل شدن افزایش قیمت ارز باید تقاضاهای سوداگری ارز حذف شود، باید تلاش کنیم ارزی که در کشور داریم را به اقتصاد کشور بازگردانیم که این اتفاق شدنی است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.