stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 123700
  • 27 اردیبهشت 1399 - 9:31
0
گزارش:

جهش تولید در انتظار تلاش مسؤلین/ تعیین و تکلیف رئیس سازمان صنعت برای استاندار کرمانشاه

جهش تولید در انتظار تلاش مسؤلین/ تعیین و تکلیف رئیس سازمان صنعت برای استاندار کرمانشاه
رهبر معظم انقلاب با تأکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، خطاب به دست‌اندرکاران تاکید کردند: «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به ‌وجود‌‌ آید.»
قلم | qalamna.ir :

خبرگزاری قلم، اگر جنگ اقتصادی را میدان اصلی مبارزه با دشمن و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نیز راهکار پیروزی در این جنگ بدانیم، باید «رونق تولید ملی» را مسئله و اولویت اصلیِ پیشرفت اقتصاد ایران و راه‌حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم محسوب کنیم، مسئله‌ای که عملیاتی شدن آن مستلزم رفع موانع و عیوب است.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی، بر مسئله‌ رونق تولید ملی تأکید داشتند و گفتند: «بنده معتقدم که علاج مشکلات کشور، کلید حلّ معضلات کشور عبارت است از ترویج تولید داخلی در بخشهای مختلف.» ۱۳۹۸/۰۸/۲۸

مقام معظم رهبری در بخش اقتصادی بیانیه‌ گام دوم انقلاب نیز با آسیب‌ شناسی عملکرد اقتصادی انقلاب اسلامی در چهار دهه‌ گذشته به درستی علت اصلی مشکلات موجود از جمله، بیکاری جوانان، فقر درآمدی در طبقه‌ ضعیف و… را وجود «عیوب ساختاری» در اقتصاد ایران دانسته اند، عیوبی که اگر اصلاح شوند، سهم سایر عوامل نظیر تحریم را تا حدِ بی‌تأثیری کاهش خواهند داد.

ایشان با برشمردن برخی از این عیوب نظیر «وابستگی اقتصاد به نفت»، «نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی»، «استفاده‌ اندک از ظرفیت نیروی انسانی کشور»، «عدم ثبات سیاست‌های اجرائی اقتصاد»، «عدم رعایت اولویت‌ها» و… تلاش کردند لوازمِ شکوفایی اقتصاد کشور را برشمارند، لوازمی که اگر فراهم شوند، یقیناً یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن «رونق تولید ملی» خواهد بود.

با آغاز سال ٩٩، حضرت آیت الله خامنه ای، در پیامی به ‌مناسبت آغاز سال جدید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کردند.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، خطاب به دست‌اندرکاران تاکید کردند: «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به ‌وجود‌‌ آید.»

رهبر معظم انقلاب، سوم فروردین نیز در سخنرانی تلویزیونی که به‌صورت زنده پخش شد، در تبیین دستور کار سال جدید گفتند: «جهش تولید یکی از ابزارهای قوی‌شدن است.»

اکنون باتوجه به توصیه‌ ها و تأکیدات رهبر انقلاب بر جهش تولید، باید دید مسؤلین امر چه برنامه ای را برای تحقق شعار سال و رفع موانع موجود در سال جدید دارند و از آنجا که صنعت نقش مهمی در جهش تولید دارد، خبرنگار قلم به سراغ دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن رفت تا مشکلات موجود تولید کنندگان را بررسی کند که در ادامه می‌خوانید.

مشکل کنونی واحدهای تولیدی بحث نقدینگی است/ در این وضعیت کرونا، پرداخت حق بیمه و تأمین اجتماعی کمرشکن است/ سرمایه در گردش را دو یا سه ساله پرداخت کنند

فرهاد مرزی در گفت و گو با خبرنگار قلم اظهار داشت: واحدهای صنعتی مشکلات زیادی دارند و شیوع ویروس کرونا باعث بیشتر شدن مشکلات واحدها شده، از جمله پرداخت حقوق باوجود تعطیلی واحدها و عدم درآمد، افزایش قیمت خرید مواد اولیه و… که اینها باعث شده سرمایه واحدهای صنعتی به یک سوم و حتی یک چهارم برسد، اما مشکل حاد کنونی بحث نقدینگی است.

دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه افزود: درخواست ما این است که به واحدهای صنعتی سرمایه در گردش دو یا سه ساله پرداخت کنند نه یکسال، چراکه فاصله پرداخت این سرمایه در گردش تا خرید مواد اولیه، تولید، فروش و بازگشت سرمایه بیشتر از یکسال طول می‌کشد.

وی بیان کرد: وقتی سرمایه در گردشی به واحدهای صنعتی پرداخت می‌شود، مسؤلین فقط می‌گویند پرداخت کرده ایم اما نمی‌گویند که چگونه پرداخت شده، این مبلغ در ظاهر با سود ۱۸ درصد است، اما با اضافه کردن ارزش افزوده پیش فاکتور، مالیات، هزینه دفاتر اسناد رسمی، خرید سفته و… دقیقاً به چهل درصد می‌رسد و هیچ تولید کننده ای نمی‌تواند در این شرایط موجود بازار با سود چهل درصد کار کند و این معضل بزرگی است برای تولید کننده.

رئیس کمیسیون کسب و کار خانه صنعت و معدن ایران تصریح کرد: باید آن ۹ درصد ارزش افزوده در پایانه های فروش فروشگاهی از مصرف کنندگان اخذ شود، اما اکنون هم تولیدکنندگان این ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند و هم مصرف کننده.

مرزی در ادامه گفت: کرونا مشکلات زیادی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده و تمامی واحدها، تولیدات خود را دپو کرده اند و این باعث ضرر و زیان است.

این تولید کننده خاطرنشان کرد: در بحث مالیات و تأمین اجتماعی درخواست ما این است که تا پایان کرونا، آن ۳۰ درصد سهم کارفرما را به ده درصد کاهش دهند و ۲۰ درصد باقی‌مانده را پس از کرونا بصورت اقساط از واحدهای تولیدی دریافت کنند.

دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن کرمانشاه درخصوص اقدامات صورت گرفته مسؤلین مربوطه جهت حل این مشکلات گفت: طی جلسه ای با حضور استاندار کرمانشاه، تمامی این مشکلات بصورت مفصل بیان شد و مقرر گردید مشکلاتی که در استان حل می‌شوند را در خود استان، و مشکلاتی که باید در سطح کشوری حل شوند را در سطح کشوری پیگیری کنند اما متأسفانه هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

تعیین و تکلیف رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت برای استاندار کرمانشاه

قلم: پیرو تشکیل جلسه ای در استانداری کرمانشاه و به ریاست مهندس بازوند جهت بررسی مشکلات واحدهای تولیدی که چندی پیش برگزار شد، دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت پس از شنیدن سخنان و مشکلات مدیران واحدهای تولیدی خطاب به آنان گفت: چون این جلسه بدون هماهنگی بنده تشکیل شده، هیچ گونه صحبتی ندارم.

آیا سخنان دارابی نوعی تعیین و تکلیف برای استاندار کرمانشاه که ریاست جلسه را برعهده داشته است نیست؟ که از مهندس بازوند استاندار کرمانشاه انتظار برخورد قاطع با ایشان را داریم.

اما با این تفاصیل و باتوجه به تاکیدات رهبری بر جهش تولید و مشکلات کنونی تولیدکنندگان، امید است که مسؤلین توان بیشتری را در جهت حل این مشکلات بردارند. 

و البته از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انتظار می‌رود که بجای تعیین و تکلیف برای استاندار کرمانشاه، همت خود را در جهت حل مشکلات صنعتگران بیشتر کند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار نازی حاجی علی اکبری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.