stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۹ خرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 8 June , 2024
  • کد خبر : 127683
  • 03 خرداد 1399 - 16:37
2

خرید سهام دولتی در بورس

خرید سهام دولتی در بورس

فروردین ماه سال ۹۹ را می‌توان یکی از سبزترین ماه‌های تاریخ بازار سرمایه ایران دانست. به طوری که حدود ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در طی این ماه وارد بازار سرمایه شد و نشان داد که بورس تهران همچنان از جذابیت بالایی برای جذب نقدینگی مردم برخوردار است.

قلم | qalamna.ir :

بنابر اعلام فیندو، رکوردشکنی‌های شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و حمایت همه جانبه مسئولین کشور از بازار سرمایه سبب شد تا نظر بسیاری از مردم به این بازار جلب شده و خواهان ورود به آن باشند. از همین رو، بالاترین مقام اجرایی کشور سعی می‌کند تا با استفاده از ابزارهای مختلف و مدیریت نقدینگی موجود در بازار، در بلند مدت بازار سرمایه ایران را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برساند. یکی از ابزارهای دولت برای انجام این کار، عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس اوراق بهادار تهران است. دولت سعی دارد تا با عرضه باقی‌مانده سهام خود در برخی از شرکت‌های بورسی، ضمن افزایش عمق بازار، گامی مؤثر در جهت خصوصی‌سازی سهام شرکت‌های دولتی بردارد.

سهام دولتی چیست؟

سهام دولتی، سهامی از یک شرکت است که مالکیت عمومی داشته اما در اختیار دولت قرار دارد. برای بیان بهتر این بخش، بهتر است نگاهی به اصل ۴۴ قانون اساسی کشورمان داشته باشیم. براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی ایران به سه پایه‌ی تعاونی، دولتی و خصوصی استوار است. براساس این اصل، بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور مانند صنایع مادر، معادن بزرگ، بانکداری، بیمه و کلیه‌ی صنایع بزرگ کشور به صورت مالکیت عمومی اما در اختیار دولت قرار دارد؛ اما از آن جا که انحصار دولت بر صنایع مادر موجب کاهش رشد و توسعه اقتصادی می‌شود، این اصل در دهه ۸۰ دستخوش تغییراتی شد. بر همین اساس در تیرماه سال ۱۳۸۵ دولت موظف شد تا ۸۰ درصد از سهام بخش‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کند. از همین رو، طی سالیان گذشته، دولت‌های مختلف برای دست‌یابی به اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی، از راه‌های مختلفی اقدام به خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی کرده‌اند که یکی از این راه‌ها، عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه کشور بوده است.

در حال حاضر دولت قصد دارد تا باقی‌مانده سهام خود در ۱۸ شرکت بورسی (به ارزش ۵۴ هزار میلیارد تومان) را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، با تخفیف‌های ۲۰ الی ۲۵ درصدی در دو مرحله به عموم مردم واگذار کند.

در مرحله اول سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری بانکی و مالی، صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی و صندوق سرمایه‌گذاری فلزات و خودرو تجمیع خواهند شد و واحدهای این صندوق‌ها براساس کد ملی به هر یک از افراد اختصاص می‌یابد. همچنین در صورت باقی ماندن، در نوبت دوم به شکل تک سهم و با استفاده از روش ثبت سفارش (بوک بیلدینگ) به هر کد ملی ایرانی واگذار می‌شود. گفتنی است که این عرضه نیز از همان تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت برخوردار است.

شرکت‌هایی که در فهرست واگذاری دولت قرار دارند:

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ((ETF چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که واحدهای آن مانند سهام معمولی در بازار بورس ایران خرید و فروش می‌شود. بر این اساس واحدهای این صندوق از نقدشوندگی بیشتری نسبت به باقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخوردار هستند و سرمایه‌گذاران می‌توانند در زمان بازار، واحدهای صندوق فوق را به راحتی معامله کنند. لازم به ذکر است که سهام باقی‌مانده دولت در شرکت‌های گفته شده، در قالب صندوق‌های قابل معامله به مردم عرضه می‌شوند. ارزش هر واحد این صندوق ۱۰ هزار تومان است و هر فرد می‌تواند نهایتاً ۲ میلیون تومان، واحد بخرد و حداقل ۱ ماه پس از ثبت اطلاعات کل واحدهای سرمایه‌گذاری، به راحتی می‌توان واحدهای صندوق فوق را خرید و فروش کرد.

چگونه سهام دولتی بخریم؟

پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق از تاریخ ۱۳۹۹/۲/۱۴ لغایت ۳۹۹/۲/۳۱ صورت می‌پذیرد. بدین ترتیب که برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‏های بورس و سامانه‏‌های آنلاین انجام خواهد شد و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌‏های غیرحضوری و حضوری بانک‌‏های منتخب انجام خواهد شد.

متقاضیان دارای حساب در هریک از بانک‌‏های منتخب می‏‌توانند از طریق مراجعه به درگاه‌‏های غیرحضوری و حضوری که توسط بانک‌‏های مربوطه اطلاع‌رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره‏‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری مزبور اقدام نمایند. افرادی که با کد ملی اقدام به پذیره‌نویسی می‌کنند، برای معامله واحدهای خریداری شده نیازمند کد بورسی خواهند بود. از همین رو بهتر است که افراد در فاصله ۲ ماهه بین پذیره‌نویسی واحدها و ترخیص آن‌ها، اقدام به دریافت کد بورسی کنند.

استقبال از دو صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بعدی، نیازمند موفقیت صندوق سرمایه‌گذاری بانکی و مالی است. از همین رو به نظر می‌رسد که دولت تمام تلاش خود را در جهت جلب رضایت خریداران صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود به کار گیرد. از همین رو و با توجه به آن چه که در خصوص ریسک پایین صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفته شد، به نظر می‌رسد که شرکت در پذیره‌نویسی پیش رو بتواند عایدی خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند.

· نحوه خرید سهام دولتی در بورس را از اینجا بخوانید.

· کدام روش فروش سهام عدالت بهتر است؛ مستقیم یا غیرمستقیم؟ برای پاسخ به سوالات مرتبط به این لینک مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.