stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 134409
  • 21 خرداد 1399 - 12:36
2

کف دارایی‌های صندوق کارکنان شهرداری تهران بالاتر از بدهی‌هایش قرار گرفت

کف دارایی‌های صندوق کارکنان شهرداری تهران بالاتر از بدهی‌هایش قرار گرفت

مدیر عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران از شفافیت صورت‌های مالی این صندوق خبر داد و افزود: کف دارایی‌های صندوق بالاتر از بدهی‌های آن قرار گرفته است.

قلم | qalamna.ir :

محمد قائمی امیری روز چهارشنبه در یک نشست خبری در تشریح آخرین وضعیت صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با اشاره به آغاز به کار این صندوق در سال ۱۳۸۷ با مصوبه شورای شهر تهران، گفت: سه درصد از حقوق پرسنل به همراه سه درصد سهم سازمان مربوطه هر یک از پرسنل به حساب صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران واریز می‌شود و با این منابع ورودی در صندوق کارهای اقتصادی انجام و ذخیره‌ای برای آتیه کارکنان ذخیره می‌شود و زمانی که فرد بازنشسته و یا قطع همکاری و یا فوت کند ۶ درصد به صورت اضافه سود پرسنل برای‌شان واریز می‌شود. در حقیقت صندوق با منابع ورودی کارهای اقتصادی انجام می ‌دهد و سود آن برای اعضا ذخیره و نهایتا به آنها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه صندوق ۶۵ هزار عضو دارد گفت:صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران به صورت هولدینگ عمل کرده و هفت شرکت کنترلی داشته که در دوره فعلی پنج شرکت فعالیتشان متوقف شده است که این شرکت‌ها شامل شرکت‌های تجاری ، بورس، کارگزاری و ساختمانی بوده و  خدماتی ارایه می‌کردند، همچنین پنج شرکت نیمه کنترلی نیز داریم  که بین ۵ تا ۲۰ درصد سهام ‌آنها متعلق به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران است. علاوه بر این بیش از ۵ درصد سهام شرکت بانک شهر نیز در اختیار این صندوق است.

مدیر عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در تشریح وضعیت دارایی‌های این صندوق در سال ۱۳۹۶ گفت: در پایان این سال ۱۱۰۰ میلیارد تومان دارایی‌های صندوق بوده و از سوی دیگر ۱۲۳۳ میلیارد تومان بدهی وجود داشت که این ارقام براساس صورت‌های مالی اعلام می‌شود به این ترتیب در پایان سال ۹۶، ۱۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم.ضمن آنکه ۸۵ تا ۹۰ درصد دارایی‌ها در این سال در زمینه املاک بوده که نشان می‌دهد سبد دارایی‌های به صورت نامتوازان توزیع شده بوده است.

به گفته وی، ۷۰ درصد دارایی‌ها به نقل از سازمان بازرسی کل کشور در یک پروژه قرار داشت که همراه با مشکلات و مخاطرات زیادی بود؛ پروژه تجاری در کیش که سازمان بازرسی کل کشور به نحوه انعقاد قرارداد آن ورود می‌کند. همچنین پروژه دیگر در سال ۹۵ خریداری شد که مبلغ آن ۱۲۰ میلیارد تومان بود اما در کارشناسی‌های بعدی ما کمتر از نصف این رقم ارزشگذاری شد به این ترتیب میزان دارایی‌های سال ۹۶ که ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعلام شده به صورت واقعی و دقیق نبوده است.

قائمی امیری این را هم گفت که در سال ۱۳۹۶ سازمان بازرسی کل کشور به موضوع صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران ورود پیدا کرده و گزارشی را به شهردار تهران و خود صندوق ابلاغ می‌کند و در آن به صورت جدی درخواست می‌شود که در مورد دارایی‌های صندوق ارزیابی دقیق انجام شود.

مدیر عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران  تاکید کرد: تا سال ۱۳۹۶، ۴۸۲ میلیارد تومان پولی بوده که متعلق به اعضا بود و ۳۹۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی در حال واخواست بود، لذا لازم بود دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود پیدا کنند و مبلغ اعضا پرداخت شود و در همین راستا ما فعالیت شرکت‌های کنترلی خود را به غیر از یک شرکت، که همگی زیانده بودند را متوقف کردیم. همچنین چالش‌های صندوق احصا شد.

وی در این باره اضافه کرد که پرسنل صندوق، رسمی شهرداری تهران نیستند و به صورت قراردادی بودند که در پایان قراردادها بیش از ۵۰ درصد پرسنل را به دلیل سنگینی بدنه و لزوم چابک سازی تعدیل کردیم.

قائمی امیری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور از ابتدای راه اندازی صندوق تا سال ۱۳۹۶ را مورد بررسی قرار داده بود افزود: عمده موارد که حدود ۲۹ مورد بود، مربوط به پایان سال ۹۲ تا اوایل سال ۱۳۹۶ بود که به عنوان موارد تخلف عنوان شده است لذا تکلیف می‌شود توسط هیات امنا معامله و کار اقتصادی جدیدی توسط صندوق آغاز نشود و تثبیت دارایی‌ها برای صندوق به عنوان تکلیف در دستورکار قرار گیرد. در پایان سال ۹۶ حدود ۸۰۰۰ سپرده در صف دریافت بودند لذا با توجه به مشکلات موجود نمی‌توانستیم سپرده‌ها را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ تا ۹۵ سه سال صورت‌های مالی صندوق توسط حسابرس مردود شده بود و سه سال بود که مجمع برگزار نشده بود. در طول دو ماه سه مجمع را برگزار کردیم و آبان ماه سال ۹۶ هیات امنای صندوق تغییر کردند. کمیته صیانت تشکیل شد و تمام پروژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم برای برگشت سرمایه‌ها تبیین شد. بعد از دو سال دارایی‌ها شناسایی شد و ۷۷ پرونده حقوقی در حال پیگیری است. در این مدت مبالغ زیادی به صندوق برگشت که مهمترین پروژه «سارینای کیش» بود که تفاهم نامه جدیدی انعقاد شد و ۷۰ درصد دارایی‌ها با انعقاد این تفاهم نامه آزاد سازی شد. قرارداد اولیه ما به صورت مشارکتی بود که سرمایه گذاری خود را در تفاهمنامه جدید نصف و خود را از مخاطرات مشارکت خارج کردیم و پروژه به صورت پیش خرید در آمد.

مدیر عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران تاکید کرد: در گام بعدی تعیین تکلیف تسهیلات در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها قسط بندی شد و یکی دیگر توسط فروش شرکت‌های کنترلی تعیین تکلیف شد.

 قائمی امیری در تشریح روند بررسی پرونده توسط سازمان بازرسی کل کشور گفت: این پرونده در شعبه هفت کارکنان دولت مطرح است که بعد حدود دو سال  به مراحل خوبی رسیده است پرونده‌ای که چه علیه مدیران ما و چه با شکایت ما علیه طرف‌های قرارداد صندوق مطرح شده است.

وی ادامه داد: هیات امنا در سال ۹۷ مصوب می‌کنند که ساماندهی دارایی های مالی صندوق ظرف مدت یک سال انجام شود و برای ادامه کار و یا انحلال صندوق تصمیم گیری شود که خوشبختانه پس از یک سال این ساماندهی انجام و انحلال از دستور کار خارج شد.

مدیر عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران افزود: در پایان سال ۹۸ زیان ۱۲۳۳ میلیارد تومانی به ۳۷۰۰ میلیارد تومان سود تبدیل می‌شود لذا هیات امنا تصمیم به ادامه کار صندوق گرفت البته باید این نکته را عنوان کرد که بودجه صندوق در هیات امنا تصویب می‌شود در پایان سال ۹۸ صورت‌های مالی صندوق شفاف شده و هزینه اداری و مالی حدود ۳۷ درصد ظرف مدت دو سال اخیر کاهش پیدا می‌کنند. همچنین سپرده‌های سنگین زیان دهی که بالغ بر ۷۰میلیارد تومان بود، همگی تسویه می‌شوند به این ترتیب نارضایتی اعضا به حداقل ممکن می‌رسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که اگر تجدید ارزیابی دارایی و بدهی‌ها را انجام دهیم در پایان سال ۹۸ دارایی‌ها و بدهی‌ها به نوعی متوازان شد و کفه دارایی‌ها بالاتر از بدهی‌ها قرار گرفت افزود: البته آنچه که ارائه شده هنوز به تایید حسابرس نرسیده اما کفه بدهی‌ها و دارایی‌ها با یکدیگر همخوانی دارد به این ترتیب صندوق به ریل  اصلی خدمت رسانی به پرسنل و پرداخت سپرده‌ها برگشته و صورت‌های مالی شفاف شده است.

وی در تشریح سپرده‌هایی که توسط صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اخذ شده گفت: ما سه نوع سپرده مازاد، زرین و ۶ درصدی داشتیم که درحال حاضر غالب سپرده‌ها ۶ درصد هستند و سپرده‌های زرین تقریبا همگی تسویه شده است.

قبلا بیشتر سرمایه گذاری صندوق در زمینه املاک بود اما در حال حاضر قرار نیست سبد این بخش سنگین تر شود. ضمن آنکه هر عضو صندوق می‌تواند کارنامه و سود اختصاص پیداکرده سپرده خود را از طریق پورتال صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران و پیامک مشاهده کند.

مدیر عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران  تاکید کرد: البته در تمام طول چهار سال زیان دهی صندوق کف سود بانک مرکزی به اعضا داده شده است. مطالبات صندوق در پایان سال ۹۶ از ۲۰ مرکز بوده ولی در دو سال اخیر اکثر مراکز هزینه‌های پرداختی خود را به روز کردند که بزرگترین آنها شرکت مترو بود که معاملات فیمابین ما و مترو بسیار زیاد بود که تقریبا موضوع مطالبات فیمابین حل شده است. البته موسسه همشهری نیز مطالبات خود را پرداخت نکرده بود که ظرف همین ماه قطعا با موسسه همشهری به توافق خواهیم رسید و پرداخت سپرده‌های موسسه کارکنان همشهری نیز به موقع انجام خواهد شد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.