stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 15 May , 2024
  • کد خبر : 135237
  • 24 خرداد 1399 - 11:37
2
تحلیلگر اقتصادی:

پس از کرونا اقتصاد بر اساس زیرساخت‌های ارتباطی و اقتصادی شکل خواهد گرفت

پس از کرونا اقتصاد بر اساس زیرساخت‌های ارتباطی و اقتصادی شکل خواهد گرفت
تحلیلگر اقتصادی گفت: ایران پس از کرونا از نظر اقتصادی متفاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود زیرا اقتصاد بر اساس زیرساخت‌های ارتباطی و اقتصادی شکل خواهد گرفت و مسئولان کشور باید به این مهم توجه کنند.
قلم | qalamna.ir :

محمدرضا حیدری، افزود: در زمینه تاب‌آوری اقتصادی باید آمادگی برای هرگونه شوک موارد مشابه در کشور جدی گرفته شود و موضوعاتی نظیر پدافند غیرعامل، دولت الکترونیک، اقتصاد بر مبنای دیجیتال، سرمایه‌گذاری ضروری و لازم در سلامت و بهداشت، آموزش‌های همگانی و حفظ محیط زیست نیازمند بازنگری جدی است و قوای سه گانه باید این موارد را بیش از قبل مورد توجه قرار دهند.

وی درباره تمهیداتی برای زیست بهتر در ایران پس از کرونا تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در آموزش بهداشت و موازین پیشگیرانه، حفظ سرمایه‌های طبیعی، بالا بردن سهم اقتصاد دیجیتال، استفاده بیشتر از آموزش‌های الکترونیک، کمک به رونق مشاغلی که سهم فناوری اطلاعات در آنها بالاست، نوآوری‌های اقتصادی و توجه به رویکردهای مبتنی بر شرکت‌های دانش‌بنیان تمهیداتی است که می‌توان در این خصوص پیشنهاد کرد.

به گفته وی ایران پس از کرونا از نظر اقتصادی متفاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود زیرا اقتصاد بر اساس زیرساخت‌های ارتباطی و اقتصادی شکل خواهد گرفت و مسئولان کشور باید به این مهم توجه کنند.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: با بررسی تبعات شیوع ویروس کرونا در سطح ملی می‌بینیم که مقوله‌های مورد توجه فعلی با آنچه در گذشته به آن بها داده می‌شد تا حد زیادی تغییر کرده برای مثال به آموزش‌های مجازی، مشاغل و کسب درآمد مبتنی بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، خرید و فروشهای آنلاین در گذشته کمتر توجه می‌شد اما تغییرات در نوع و اهمیت مشاغل تا حد زیادی به چشم می‌آید

حیدری با بیان اینکه توجه بیشتر به عصر دیجیتال و محورهای سلامت سبب شده که در این حوزه‌ها ورود جدی صورت پذیرد و بیش از قبل به آن بها داده شود، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی تا حدی موارد مرتبط با تغییرات اقتصاد استان را رصد کرده و به صورت آماری ارائه کرده و باید برای بحران‌های شبیه به کووید-۱۹ یا ادامه چنین شرایطی از آنها استفاده کرد تا کمتر به ضرر و زیان در آینده منجر شود.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، پایداری تغییرات آموزشی، بهداشتی، درمانی و سلامت و ارتقای زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: تغییرات در آینده وابسته به رفتار ویروس و نحوه انتشار یا ماندگاری آن دارد اما باید به این موضوع توجه کرد که ما باید اقتصاد خود را بیش از قبل مبتنی بر فضای مجازی و به صورت دیجیتال کنیم به ویژه مشاغلی همچون فروش‌آنلاین خواهد توانست تا حدی بر بخشی از مشکلات همگیری هر نوع ویروسی غلبه کند.

حیدری با بیان اینکه از سوی دیگر این گونه به نظر می‌رسد که تغییرات و تبعات حوزه حمل و نقل تا کمتر از یک سال آینده ادامه خواهد داشت، افزود: در حوزه فرهنگی به ویژه در گردشگری نیز شاهد تغییراتی تا حدود یکی ۲ سال آینده خواهیم بود.

عضو هیات علمی و استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: به دلیل جهان‌شمولی کرونا بی‌شک باید آن را یک پدیده‌ بحران‌زا تلقی کرد پس از جنگ جهانی دوم که یک موضوع جهانی به شمار می‌رفت تاکنون چنین موضوع فراگیری وجود نداشته و به ویژه اینکه همهگیری کرونا تاثیر قابل توجهی بر امنیت، غذا، فرهنگ، مراودات اجتماعی و مباحث سیاسی در سطح کره خاکی داشته و تمامی این ابعاد را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی اظهارداشت: به دلیل شیوع این ویروس، نظریه جهانی سازی و جهانی شدن تغییر کرده و مباحثی همچون تجارت آزاد، دیدگاه‌های راهبردی در حوزه سلامت و امنیت بیشتر به صورت ملی گرایی و منطقه گرایی درآمده است.

این پژوهشگر اقتصاد اضافه کرد: از سوی دیگر نگاه جهانی مبتنی بر اقتصاد و محیط زیست تا حدی متحول شده و انسان کنونی بیشتر اینگونه می‌اندیشد که در آینده نباید برای داشتن رشد اقتصادی به هر شکل به محیط زیست ضربه بزند و با تخریب آن فقط به فکر ارتقای اقتصادی به هر شکل ممکن باشد، در آینده پیش رو فناوری‌های دوستدار محیط زیست، حوزه سلامت، معاشرت‌های اجتماعی و معنویت اهمیتی روزافزون خواهند یافت

حیدری خاطرنشان کرد: جهان پس از کرونا از نظر اقتصادی متفاوت از جهان پیش از کرونا خواهد بود چرا که پارادایم‌ها تغییر کرده و نگاه‌ها بیشتر بر حفظ محیط زیست و استفاده عاقلانه از موهبت‌های الهی معطوف شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که همه‌گیری کرونا چه تغییرات اقتصادی در استان ایجاد کرده است؟ اظهارداشت: تغییرات اقتصادی در استان اصفهان به دلیل همه‌گیری کرونا بیشتر تابع شرایط ملی بوده و حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد آن استانی و ساختار منحصر به فرد است، اصفهان‌ در حوزه خدمات و اقتصاد مبتنی بر آن سهم بالایی در کشور دارد و مواردی مانند گردشگری، هتلداری، خدمات رفاهی، اقامت، غذا و حمل و نقل از جمله موارد با اهمیت در این استان به شمار می‌رود که با شیوع ویروس کرونا با چالش روبه رو شد.

این استاد اقتصاد بیان کرد: استان اصفهان از جمله شاهراه‌های اصلی در کشور محسوب می‌شود و سهم بالایی نیز در تجارت دارد بنابراین تغییرات اقتصادی در این منطقه مهم کشور به دلیل شیوع کرونا مشهود بود.

به گفته وی کاهش درآمدزایی بر بستر صنایع دستی و گردشگری در مقایسه با دیگر مباحث اقتصادی تغییرات اقتصادی در اصفهان بیش از سایر موارد دیده می‌شود.

آمارهای وزارت بهداشت تاکنون نشانگر ابتلای ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر به ویروس کرونا است که در همین مدت هشت هزارو ۵۰۶ نفر در ایران به دلیل این بیماری فوت کرده‌اند.

دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۵۰ عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
این دانشگاه بعنوان یکی از دانشگاه های منتخب ایران در طرح تبدیل به یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی انتخاب شده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.