stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
  • کد خبر : 137683
  • 29 خرداد 1399 - 12:55
1

مسؤول عالی‌رتبه ترکیه: با جایگزینی عقیله صالح به جای حفتر مخالفیم/ سفر هیئت ترکیه به لیبی

مسؤول عالی‌رتبه ترکیه: با جایگزینی عقیله صالح به جای حفتر مخالفیم/ سفر هیئت ترکیه به لیبی

یک مسؤول عالی‌رتبه دولت ترکیه تاکید کرد که کشورش با عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق (در شرق) به عنوان جایگزین خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش “ملی” لیبی در مذاکرات سیاسی در این کشور موافقت نکرده است.

قلم | qalamna.ir :

این مسؤول ترکیه‌ای که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگویی ویژه با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اظهار کرد: ترکیه با صالح به عنوان جایگزین حفتر در مذاکرات سیاسی در لیبی موافقت نکرد.

فایز سراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی میزبان هیئتی عالی‌رتبه از ترکیه شامل مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه، برات آلبایراک وزیر دارایی و هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ترکیه بود. این دیدار در ساختمان پارلمان طرابلس انجام شد و در آن تحولات لیبی و توافق‌نامه‌های امنیتی و دریایی امضا شده میان دو طرف بررسی شدند.

چاووش‌اوغلو پس از بازگشت از این سفر در جمع خبرنگاران گفت: در این دیدار راه‌های رسیدن به یک آتش‌بس پایدار و راه حلی سیاسی در لیبی بررسی شدند، همچنین با دولت وفاق ملی درباره همکاری‌ها در زمینه انرژی گفت‌وگو کردیم و سفر بسیار مفیدی بود.

ترکیه با حمایت خود از دولت وفاق ملی نقش بزرگی در پایان دادن به حمله نظامی نیروهای وابسته به حفتر به طرابلس ایفا کرد و دولت وفاق پس از گذشت بیش از یک سال از این حمله کنترل خود را بر تمام مناطق طرابلس و نیز شهر ترهونه اعمال کرد.

مصر نیز آتش‌بس در لیبی را خواستار شده و طرحی را به شورای رهبری لیبی پیشنهاد کرده که در آن بر وحدت و تمامیت ارضی لیبی و حفظ استقلال آن تاکید شد و از همه طرف‌ها در این کشور خواسته شد از هشتم ژوئن به آتش‌بس پایبند باشند.

برخی کشورها از جمله روسیه از این طرح استقبال کردند اما وزیر خارجه ترکیه این پیشنهاد را رد کرده و آن را تلاشی برای نجات حفتر پس از شکست‌هایی دانست که در طرابلس متحمل شده است.

اتحادیه اروپا و وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا پیشتر از گروه‌های لیبیایی و طرف‌های بین‌المللی خواسته بودند تمامی عملیات‌های نظامی را متوقف کنند، آنها تاکید کردند راه حل بحران لیبی باید شامل یک توافق سیاسی همه جانبه و خروج تمامی نیروهای خارجی از این کشور باشد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.