stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 14 May , 2024
  • کد خبر : 148070
  • 29 تیر 1399 - 11:30
2
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری فارس: افزایش دو برابری سرمایه گذاری خارجی در فارس

افزایش دو برابری سرمایه گذاری خارجی در فارس

افزایش دو برابری سرمایه گذاری خارجی در فارس
از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان سال ۹۸ میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در فارس ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار آن در سه سال اخیر محقق شده است.
قلم | qalamna.ir :
جذب بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی سال‌های پس از انقلاب اسلامی هفت سال اخیر را در تقویم این دیار متمایز کرده است.
به گفته مسوولان استان فارس، از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان سال ۹۸ میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این استان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار آن در سه سال اخیر محقق شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این باره گفت: تحریم‌های ظالمانه دشمن نتوانسته روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی را متوقف کند.
ظفر افشون، افزود: این تحریم‌ها در کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و محدود شدن آن‌ها تاثیرگذار بوده، اما اینگونه نیست که هیچگونه سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود و در همین شرایط سخت نیز شاهد هستیم برخی اشخاص حقیقی و حقوقی تبعه خارج روند سرمایه‌گذاری در استان را دنبال می‌کنند.
او ادامه داد: از جمله این سرمایه‌گذاری‌ها می‌توان به احداث نیروگاه خورشیدی ۴۰۰ مگاواتی در شهرستان بوانات و تصفیه خانه کلانشهر شیراز اشاره کرد.
وی تصریح کرد: علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بخش خصوصی داخلی نیز در زمینه اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری اقدامات خوبی انجام داده و یا در دست انجام دارد که از جمله می‌توان به مجتمع ذوب‌آهن پاسارگاد، طرح توسعه سدیم کربنات کاوه فیروزآباد و کارخانه کاغذسازی زاگرس زرقان با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه اشاره کرد.
نیروگاه خورشیدی لارستان که با سرمایه‌گذاری خارجی ساخته شده و ۱۲ تیرماه جاری با دستور از راه دور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید
افزایش دو برابری سرمایه گذاری خارجی در فارس
بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی در فارس در ۷ سال اخیر
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری فارس هم گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان سال ۹۸ میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این استان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار آن در سه سال اخیر به ویژه در سال ۹۶ محقق شده است.
هاله فولادفر افزود: پارسال نیز در فارس ۱۸۱ میلیون دلار ثبت سرمایه‌گذاری خارجی برای ۱۱ طرح سرمایه‌گذاری داشته‌ایم که با توجه به ثبت ۱۰ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۹۵ میلیون دلار در سال ۹۷ عملا جهش بیش از ۲ برابری را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: البته این آمار رسمی ثبت سرمایه‌گذاری خارجی است و علاوه بر این تعدادی از طرح‌ها که منشاء پول آن از خارج از کشور است، اما به دلیل تحریم‌ها در آمار رسمی ذکر نمی‌شود میزان ارز قابل توجهی را به کشور وارد کرده است.
او اظهار داشت: امسال و در سه ماهه نخست نیز سه طرح سرمایه‌گذاری خارجی دیگر را به ارزش افزون بر ۲۹ میلیون دلار به ثبت رسیده و همچنین ۱۱ طرح سرمایه‌گذاری خارجی دیگر هم داریم که به زودی در جلسه سازمان سرمایه‌گذاری تعیین تکلیف و بررسی خواهد شد که اگر این ثبت سرمایه‌گذاری هم اتفاق بیافتد عملکرد ما نسبت به سال گذشته حدود ۲ و نیم تا سه برابر خواهد شد.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری فارس اضافه کرد: طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در استان بیشتر در زمینه‌های صنعتی، خدمات گردشگری و انرژی‌های تجدیدپذیر است و امسال نیز سرمایه‌گذاری اصلی بیشتر به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر باز می‌گردد که در همین راستا عملیات اجرایی بزرگترین مزرعه خورشیدی کشور را امسال در استان فارس آغاز خواهیم کرد.
سرمایه‌گذاری‌های خارجی به شکل خاص دنبال می‌شود
وی، در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه تسهیل روند سرمایه‌گذاری در استان هم گفت: در این زمینه یک سری قوانین حمایتی برای سرمایه‌گذاران خارجی داریم که در کل کشور ثابت است از جمله صدور مجوز اقامت پنج ساله برای سرمایه‌گذارانی که افزون بر ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند، اما در مجموع روند سرمایه‌گذاری خارجی در استان از سوی متولیان امر تا رسیدن به نتیجه به شکل خاص دنبال می‌شود.
فولادفر افزود: طرح‌های سرمایه گذاری خارجی استان به ویژه طرح‌هایی که رقم سرمایه‌گذاری آن‌ها بالا است و به ایجاد اشتغال کمک می‌کند را به شکل ویژه دنبال می‌کنیم و در کنار سرمایه‌گذار همه مراحل اخذ مجوز و انجام عملیات اجرایی سرمایه‌گذاری را دنبال و سعی می‌کنیم که جلسه کمیسیون‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن برگزار شود تا در روند سرمایه‌گذاری کوتاه شود.
وی ادامه داد: میزان اشتغال ثابت و پایداری که در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شده در استان طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸ ایجاد شده حداقل ۳۰۰ نفر است و علاوه بر این در جریان عملیات اجرایی آن تا زمان بهره‌برداری نیز فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد شده و پس از بهره‌برداری نیز برای تعداد قابل توجهی نیز به شکل غیر مستقیم فرصت شغلی فراهم شده است.
فولادفر گفت:در فارس هم سعی شده که روند بهبود فضای کسب و کار به بهترین شکل ممکن دنبال شود که تاکنون نیز موفق بوده است.
او گفت: همچنین امسال هم بعد از استان تهران دومین استانی هستیم که پنجره فیزیکی شروع فرآیند کسب و کار را در روز‌های آتی در اتاق بازرگانی استان کلید خواهیم زد که با آغاز به کار این پنجره فیزیکی، روند ثبت شرکت‌هایی که به طور متوسط ۷۲ روز طول می‌کشید به ۷۲ ساعت کاهش خواهد یافت که قطعا گام بزرگی برای بهبود فضای کسب و کار کشور و استان خواهد بود.
پیش از این، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری چهارشنبه ۲۵ تیرماه در جلسه هیات دولت گفت: کارنامه سال ۹۸ کشور در حوزه اقتصادی نشان می‌دهد که به رغم فشار تحریم‌ها و مشکلات ناشی از بیماری کرونا، رقم تورم کاهش یافته و رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بوده است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه روند امور به تدریج در حال بهبود است، اظهار داشت: رشد صنعتی در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت ماه حدود ۱۰ درصد رشد داشته است و حرکت به سمت رشد اقتصادی آغاز شده و از ۳۱ مرز زمینی که با کشور‌های همسایه داریم که آخر پارسال و اوایل امسال همه آن‌ها بسته بود امروز از این تعداد ۲۱ مرز بازگشایی شده است بنابراین گام به گام در حال غلبه بر مشکلات هستیم.
روحانی خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم در آستانه آخرین سال خود قرار دارد سخت‌ترین سال پایانی همه دولت‌ها، سال پیش روی این دولت است، اما در عین حال با نشاط و روحیه و امید به مسیر خود ادامه می‌دهیم.
هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.