stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
  • کد خبر : 151600
  • 08 مرداد 1399 - 8:51
2

سرمایه سرگردان کویر تجارت سودآور می‌شود

سرمایه سرگردان کویر تجارت سودآور می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی شتر یکی از عوامل اشتغالزایی در استان است که ظرفیت آن در سال اخیر کشف شده و تلاش شده از آن برای تولید ثروت بهره‌گیری شود.

قلم | qalamna.ir :

شتر، از حیوانات سوددهی است که در برخی مناطق ایران به صورت سنتی نگهداری می شود. با صنعتی شدن پرورش شتر می توان از این سرمایه سرگردان در کویر ایران به گونه بهتر بهره گرفت.

مناطق بیابانی و نیمه بیابانی که نیمی از مساحت کشور را تشکیل می دهد بستر طبیعی و ارزان قیمتی است برای توسعه صنعت شتر است.

شتر با قناعتش درخوراک و آب در مقابل بیماری ها و از همه مهم تراختلاف دما بسیار مقاوم است و  از حیوانات سوددهی است که در برخی از مناطق ایران بصورت سنتی نگهداری میشود.

خراسان جنوبی، دومین قطب پرورش شتر در کشور و با داشتن هوای گرم و خشک و بیابان‌های وسیع، مکان بسیار خوبی برای پرورش شتر است.

شترداری یک صنعت سودمند است چرا که از گوشت، پوست، پشم و شیر این حیوان می‌توانیم بهره ببریم و مسئولان برای استفاده حداکثری از این صنعت، باید آستین بالا بزنند. باوجود این صنعت پرسود، اما در این سال‌ها آن چنان که باید از این ظرفیت بهره نبرده شده است.

صنعتی که در صورت رونق گرفتن می‌تواند سود سرشاری را عاید بهره‌برداران در این حوزه کند.در سال اخیر به این ظرفیت توجه شده و با اجرای تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منعقد شده خراسان جنوبی به قطب منطقه‌ای شتر یا هاب پرورش شتر تبدیل می‌شود. مهم‌ترین مؤلفه‌های مدنظر در این تفاهم نامه، بالفعل کردن بخشی از ظرفیت‌های بالقوه استان است. اقلیم مناسب استان، تسلط مردم به شغل آباء و اجدادی و انگیزه آن‌ها به ادامه این حرفه از جمله عواملی است که می‌تواند به موفقیت طرح کمک کند.

در طرح هاب منطقه‌ای شتر، زنجیره کاملی از احداث مزارع پرورش شتر تا ایجاد واحدهای تولیدی گوشت، شیر، شیرخشک، روغن، صابون و حتی ریسندگی پشم شتر دیده شده که در صورت تحقق کامل، می‌تواند خراسان جنوبی به عنوان قطب پرورش شتر و تولید محصولات فرآوری شده تبدیل کند. 

شترداران سال‌هاست که در مناطق مرزی خراسان جنوبی مشغول فعالیتند، فعالیتی که در این سال‌ها شاید چندان سودی برایشان نداشته، اما در سال اخیر مورد توجه کارشناسان امر و مسئولان قرار گرفته است. 

شتر، این حیوان نجیب کویر خاصیت‌هایی دارد که در طول این سال‌ها شاید از آن غفلت شده. پای صحبت‌های شترداران که می‌نشینی تنها یک چیز را می‌خواهند و آن توجه به صنعت شترداری و فعالان این حوزه است، آنان از سال‌هایی که هیچ گونه توجهی به کسب و کارشان نشده گلایه دارند، از فواید شتر می‌گویند و روزهایی که با توجه به این صنعت پیش روی استان است.

بهره‌گیری از شتر غیربومی؛ ایراد اصلی طرح 

جواد غریبی، مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح هاب شتر طرح خوبی است که با کمک کارشناسان امر و متخصصان تنظیم شده است.

وی افزود: این طرح ایراداتی دارد که یکی از آن‌ها این است که نوع شتری که در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد، بومی منطقه نیست و وارداتی است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت شهرداری در اشتغالزایی و سودآوری در استان، تصریح کرد: آنچه‌ مهم است، درست اجرا شدن این طرح است.

غریبی ادامه داد: مشکل این است که نوع دامی که در این طرح قرار است روی آن سرمایه‌گذاری شود، بومی و سازگار با منطقه نیست.

وی با اشاره به اینکه این نوع شترها، سازگار با مراتع منطقه نیست و نمی‌تواند از مراتع استان استفاده کند که لازم است برای آن مراتع مصنوعی ایجاد شود، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از همین شتر غیربومی در دراز مدت زنجیره تولید در داخل استان را تکمیل کنیم.

غریبی ادامه داد: در مجموع این طرح، طرح خوبی است و امیدواریم دقیق اجرا شود تا مرزنشینان از اثرات آن مرتفع شوند.

وی با بیان اینکه کلیات این طرح بیشتر برپایه واردات شتر شیری است تا کارخانه فرآوری شیر شتر در استان ایجاد شود، اظهار کرد: اجرای دقیق و کارشناسی شده طرح می‌تواند باعث توسعه استان شود.

اشتغالزایی یک طرح

محمود اشرفی گل، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به پتانسیل دامی در استان، افزود: ۷۰ هزار رأس گاو و گوساله، ۱۳ هزار نفر شتر، یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک در استان پرورش داده می‌شود که سالانه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۱۴ هزار تن شیر تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: میزان تولید گوشت قرمز حاصل از این پرورش ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در سال  و میزان شیر تولیدی از این دام‌ها ۱۱۴ هزار تن است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان از بازار مصرف دور هستند، افزود: میزان شیری که روزانه جمع‌آوری می‌کنیم متناسب با تولید استان نیست.

اشرفی گل ادامه داد: طبق این تفاهم‌نامه، باید هشت هزار نفر شتر شیری توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره) وارد استان شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی سه هزار نفری در این طرح، تصریح کرد: در این راستا کارخانه شیرخشک شتر با اشتغالزایی ۱۰ نفر در استان راه‌اندازی می‌شود که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قول داده تا اردیبهشت سال ۹۹ شیرهای شتر را خریداری کند.

اشرفی گل با اشاره به واردات ۲۵ هزار رأس دام سبک و اشتغالزایی برای دو هزار نفر است، تصریح کرد: مرکز جمع‌آوری شیر با اشتغالزایی ۲۶ نفر در استان نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون ۲۷ تسهیل‌گر توسط ستاد اجرایی امام(ره) در سطح استان انتخاب شدند تا افراد متقاضی را براساس شرایط خاصی شناسایی و برای دام سبک و شتر به جهاد کشاورزی معرفی کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه شتر در کشور مانند توسعه گاو و گوسفند ساده نیست چراکه دوره آبستنی و پرورش آن طولانی است، افزود: درصد نرخ رشد حنعیت شتر کند بوده، اما پتانسیل استان باتوجه به کمبود آب و کویری بودن، برای پرورش شتر مناسب است.

اشرفی گل با اشاره به اینکه دو هزار هکتار زمین در نهبندان و زیرکوه برای کشت خارشتر واگذار شده است، ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه، در بحث زیرساختی و کارخانه بسته‌بندی گوشت شتر با اشتغال برای ۱۰ نفر، کارخانه بسته‌بندی روغن کوهان به صابون و شامپو شتر با اشتغالزایی ۲۰ نفر، کارخانه پارچه‌بافی و ریسندگی با اشتغالزایی ۲۰ نفر و تولید علوفه در اراضی غیردولتی با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سایت قرنطینه دام در دوکوهانه و یزدان شهرستان نهبندان و حیدرآباد شهرستان زیرکوه، تصریح کرد: یک مرکز به نژادی و تولید تکثیر حاشی در دشت بجد احداث می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: باید در ۱۰ نقطه استان انبار علوفه و بازار تخصصی دام در شهرستان نهبندان و زیرکوه ایجاد شود.

اولویت سرمایه‌گذاری با افراد بومی

غلامرضا قوسی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز، اولویت برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های نهضت گلخانه‌ای را با افراد بومی استان عنوان کرد و گفت: در صورت نیاز از ظرفیت سرمایه‌گذاران سایر استان‌ها استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: هاب شتر ظرفیت خوبی برای ایجاد شغل در استان است که این طرح با همکاری بنیاد برکت در خراسان‌جنوبی اجرایی می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از مکان‌یابی ۶.۵ هکتار زمین در حیدرآباد نهبندان برای قرنطیه شتر خبر داد و بیان کرد: ۲۴۰۰ هکتار زمین در این منطقه برای کشت خارشتر جهت تامین علوفه شتر آماده‌سازی و در ۴۰۰ هکتار خارشتر کشت شده است.

قوسی خاطرنشان کرد: همچنین ۲.۵ هکتار زمین در دشت بجد برای بحث اصلاح نژاد شتر در نظر گرفته شده است.

تحقق هاب شتر تا پایان دولت

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان‌جنوبی نیز چندی پیش به تفاهم‌نامه امضاء شده با بنیاد برکت در خصوص اشتغال اشاره و اعلام کرد: تا پایان دولت دوازدهم، استان را به عنوان هاب شتر در کشور معرفی می‌کنیم.

وی گفت: با اجرای این تفاهم‌نامه‌ تا پایان دولت دوازدهم، استان را به عنوان هاب شتر در کشور معرفی می‌کنیم.

استاندار خراسان‌جنوبی افزود: تسهیلات برای پنج شهرستان مستعد پرورش شتر استان لحاظ شده است و با اجرای آن ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بحث واردات دام و شتر مولد برای استان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معتمدیان افزود: در این خصوص تسهیلات ارزان قیمت و قرض‌الحسنه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و در زمینه تامین علوفه نیز زمینه‌های خوبی فراهم شده است.

وی بیان کرد: شهرستان خوسف یکی از شهرستان‌های پایلوت برای جمع آوری محصولات شیر و کشتارگاه شتر در نظر گرفته شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تولید ثروت و افزایش درآمد مردم از مهم‌ترین پیامدهای اجرایی شدن طرح هاب منطقه‌ای شتر در استان است.

معتمدیان با اشاره به اقدامات مطلوب استان از ابتدای شروع طرح تصریح کرد: با زیرساخت‌های مناسبی که از سال گذشته به واسطه هماهنگی دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته، سرعت کار در سال جاری افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: روند اجرا و پیشرفت فیزیکی کار در نهبندان، حکایت از جدیت همه حوزه‌ها در نهایی شدن مفاد تفاهم‌نامه دارد.

ثروت‌آفرینی برای استان

استاندار خراسان جنوبی، مهم‌ترین مؤلفه‌های مدنظر در این تفاهم‌نامه را بالفعل کردن بخشی از ظرفیت‌های بالقوه استان برشمرد و گفت: اقلیم مناسب استان، تسلط مردم به شغل آباء و اجدادی و انگیزه آنها به ادامه این حرفه از جمله عواملی است که می‌تواند به موفقیت طرح کمک کند.

معتمدیان با تأکید بر اینکه تحقیقات علمی نشان داده که از شیر شتر می توان ۷۰ فرآورده تولید کرد، یادآور شد: با استفاده از همین پتانسیل می‌توان ثروت ایجاد کرد و مهم‌ترین دغدغه فعلی که همانا کم درآمد بودن مردم استان است را رفع کرد.

وی، حذف بروکراسی‌های اداری و تسهیل شرایط برای بهره مندی افراد متقاضی از خدمات طرح را از مهمترین تکالیف مدیران دستگاه‌های اجرایی در جریان تحقق طرح هاب شتر عنوان کرد.

وی بیان کرد: تحقق این طرح و همچنین واردات دام اصلاح نژاد شده، غنی سازی ذخیره دام استان را در پی خواهد داشت.

با بارور سازی ظرفیت‌ها در استان می‌توان در راستای اشتغالزایی و تولید ثروت گام برداشت و در نتیجه نام محرومیت را از چهره استان پاک کرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.