stat counter
تاریخ : شنبه, ۱۴ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 5 October , 2024
  • کد خبر : 158754
  • 29 مرداد 1399 - 15:30
6
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبرداد؛

خیزش کرونا در فصل سرما / افزایش تعداد بیماران کرونایی طی یک ماه گذشته

خیزش کرونا در فصل سرما / افزایش تعداد بیماران کرونایی طی یک ماه گذشته
قلم/اصفهان_معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: برآورد این است که از شهریورماه و همزمان با آغاز فصل سرما، بازگشایی مدارس و مراسم‌های مختلف پیش‌رو احتمال خیز شدید بیماری را داشته و تخت‌های بیمارستانی عادی و ویژه باید افزایش یابد.
قلم | qalamna.ir :

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۳۴۷ هزار و ۸۳۵ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند و ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر جان خود را از دست دادند.

بهروز کلیدری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در سالن کنفرانس معاونت درمان افزود: میانگین روزانه از هزار و ۵۰۰ بیمار مشکوک حدود ۵۰۰ نفر کرونا مثبت هستند، یعنی روزانه حدود پانصد بیمار جدید در داخل استان کشف که حدود ۱۵۰ نفر بستری می‌شوند.

وی با بیان اینکه سیر صعودی تعداد بیماران و بیماران بستری به وضوح در استان دیده می‌شود، افزود: برآورد ما این است که این روند با سرعت ادامه دارد تا ببینیم دورهمی‌های شهریورماه چه وضعیتی برای ما به وجود خواهد آورد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در زمان حاضر تعداد بیماران بستری در داخل بیمارستان‌ها حدود ۹۳۵ بیمار است که از این تعداد نزدیک ۲۰۰ نفر در آی سی یو و صد نفر تحت حمایت تنفس مصنوعی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: دست کم ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های شهر اصفهان بستری هستند و به تدریج افزایش بستری را در شهر اصفهان و در شهرهای بزرگ استان مانند خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شهرضا و فلاورجان داریم همچنین در شهرستان‌های کوچکتر شرایط قابل قبول است اما به نسبت جمعیت عدد زیادی است.

کلیدری ادامه داد: اکنون در پایان ششمین ماه که درگیر بیماری کرونا در کشور و استان هستیم که فشار فراوانی به سیستم بهداشت و درمان و کل حوزه سلامت وارد کرد.

وی تصریح کرد: تاکنون نزدیک به ۲۶ هزار و ۷۹۷ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری و خدمات دریافت کردند، متاسفانه طی این مدت حدود ۹۷۱ بیمار که تست قطعی کرونا مثبت داشتند را از دست دادیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ مرگ شامل مشکوک و قطعی داشتیم، گفت: ۹۷۱ نفر کرونا مثبت و هزار و ۵۳۰ نفر تست منفی داشتند که احتمالا تعدادی مبتلا به کرونا بودند.

وی ادامه داد: حدود ۲.۹۱ درصد از بیماران کرونا مثبت بستری شده در استان اصفهان فوت کردند اما اگر بیماران مشکوک و قطعی را در نظر بگیریم حدود ۹ درصد از بیماران فوت شدند.

کلیدری بیان کرد: به لحاظ آماری هیچ یک از اعداد قابل قبول نیست اما خوشبختانه در رتبه جهانی جایگاه قابل قبولی داریم زیرا تمام مراکز طی این مدت تمام قد به فعالیت‌های خود ادامه دادند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از یکهزار نفر در حوزه سلامت طی این مدت به کرونا مبتلا شدند و متاسفانه پنج نفر شامل ۲ پزشک و سه نفر غیر پزشک را از دست دادیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت بیماری در داخل استان تصریح کرد: در موج اول که در اسفند و فروردین تجربه کردیم که موج نسبت سنگینی بود و در یک مقطع به هزار و ۳۰۰ بیمار موجود در بیمارستان‌ها رسیدیم.

وی اضافه کرد: در اردیبهشت ماه شیوع کرونا در استان کاهش یافت اما از نیمه خرداد خیز دوم بیماری را در استان تجربه کردیم و به تدریج بیماران افزایش پیدا کردند.

کلیدری اظهار کرد: متاسفانه طی چند هفته گذشته تعداد بیماران بستری شده طی ۲۴ ساعت در سطح استان افزایش پیدا کردند به گونه‌ای که بین صد تا ۱۵۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

وی اظهار داشت: طی یک ماهه گذشته تعداد بیماران مثبت کشف شده در استان افزایش داشته و بضاعت داریم که روزانه ۲ هزار نفر را در داخل استان تست کرونا بگیریم.

وی با اشاره به بیمارستان‌های درگیر بیماران کرونایی افزود: طی ۲ ماه ابتدای شیوع بیماری کرونا تمام بیمارستان‌ها درگیر شدند سپس دوره نسبی تنفس را در اردیبهشت تا مردادماه تجربه کردیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اما با سیر جدید و برنامه بلند مدت داخل استان برای اینکه بتوانیم تنفس قابل قبولی در کادر بهداشت و درمان ایجاد کنیم چرخش در بیمارستان‌های ریفرال (خورشی و امین و الزهرا) در استان و به ویژه در مرکز ایجاد خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: سناریویی در استان تبیین کردیم که تا جای ممکن تخت‌های بیمارستانی را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم تا از خدمات محروم نشوند از این رو تخت‌ها در شهرستان‌های مختلف توزیع می‌شوند.

کلیدری بیان کرد: بیمارستان عیسی بن مریم با صد تخت به چرخه پذیرش بیماران کرونایی باز می‌گردد و اگر روند به همین صورت پیش برود حدود ۷۵۰ تخت بیمارستان الزهرا به این بیماران اختصاص خواهد یافت.

وی گفت: اعلام کردیم که ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌ها باید آماده باش برای پذیرش بیماران کرونا باشند از این رو اگر این ۵۰ درصد تکمیل شود ناچار هستیم تمام تخت‌های غیر اورژانسی را به این حوزه اختصاص دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اگر نتوانیم همپوشانی داشته باشیم بیماران در صف انتظار خواهند ماند که مرگ و میرها را افزایش خواهد داد.

وی اظهار کرد: برآورد این است که از شهریورماه و همزمان با آغاز فصل سرما، بازگشایی مدارس و مراسم‌های مختلف پیش‌رو احتمال خیز شدید بیماری را داشته و تخت‌های بیمارستانی عادی و ویژه باید افزایش یابد.

کلیدری گفت: هیچگاه طی این مدت بیمار در صف انتظار نداشتیم اما نگرانی ما این است که بیمار در صف انتظار بستری عادی و بخش ویژه پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی سازمان بهداشت جهانی برای نیم کره شمالی تعداد مبتلایان و مرگ و میر در فصل سرما چهار تا پنج برابر افزایش خواهد داشت همچنین همکاران اپیدمیولوژیست ما پیش بینی کردند در فصل سرد سال تعداد بیماران به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار بیمار برسد که هزار نفر آن‌ها تنها در شهر اصفهان بستری خواهند شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: آنچه ما را نگران کرده خستگی شدید کادر درمان است، متاسفانه در دوره جدید هم بیماران جوان‌تری را در بیمارستان‌ها مشاهده کردیم.

وی گفت: متاسفانه طی ۶ ماه گذشته سه مادر باردار را بر اثر کرونا از دست دادیم، حدود هفت مادر باردار درگیر کرونا در بیمارستان امین بستری هستند که سه نفر آن‌ها بدحال هستند.

کلیدری تصریح کرد: رسانه‌ها باید صدای رسای حوزه درمان باشند، اگر نتوانیم مردم را برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی آماده کنیم متاسفانه تعداد مبتلایان و مرگ و میرها افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر از کادر درمان درگیر خدمت به بیماران کرونا هستند، اظهار کرد: اگر نتوانیم سهم سرانه سلامت را در بودجه کلی کشور از تولید ناخالص داخلی افزایش دهیم نمی‌توانیم سطح معیشتی و کیفیت خدمات را در سیستم ارتقا ببخشیم.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.