stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
  • کد خبر : 159459
  • 01 شهریور 1399 - 13:28
4

رشد ۳۵ هزار تنی خرید تضمینی گندم در استان قزوین

رشد ۳۵ هزار تنی خرید تضمینی گندم در استان قزوین
قزوین-قلم- رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین از خرید بیش از ۲۰۰ هزار تن گندم به شکل تضمینی از کشاورزان استان خبر داد.
قلم | qalamna.ir :

فاطمه خمسه روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، افزود: سال گذشته ۱۷۰ هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان استان قزوین خریداری شده بود.

وی در ادامه از رشد ۶ درصدی کشت گندم در استان قزوین،اظهار داشت: پیش بینی تولید ما در این محصول امسال  با توجه به بارندگی های خوب و قابل توجه،۳۳۰ هزار تن بود که با توجه به آمار خرید تضمینی و خرید شرکت های بخش خصوصی لسن رقم محقق شده است.

این مسوول گفت: مصرف سالانه گندم در استان برای نان ۱۲۰ هزار تن است که مازاد این میزان در سیلوها انبار و ذخیره سازی شده است.

وی همچنین از خریداری بیش از هفت هزار کلزا به شکل تضمینی از کشاورزان استان قزوین طی سال جاری خبر داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود از برنامه ریزی برای رشد تولید محصولات علوفه ای خبر داد و گفت: این تصمیم با توجه به اینکه ۹۰ درصد نهاده های مورد نیاز صنعت دام کشور از خارج وارد می شود اتخاذ شده و بر همین اساس امسال ۲۶ هزار هکتار از مزارع استان به کشت ذرت علوفه ای اختصاص یافت.

 این مسوول در ادامه توسعه و تقویت کشت گلخانه ای را از سیاست های مهم وزرات جهاد کشاورزی و از اولویت های استان دانست و گفت: تقویت گلخانه ها در واقع به تقویت منابع آب و خاک کمک می کند و یکی از راه های کاهش مصرف آبو صرفه جویی در آن به شمار می رود. 

وی با بیان اینکه با موافقت وزیر جهاد کشاورزی مجوز احداث گلخانه در استان قزوین تسهیل شده است،افزود: در حال حاضر مشکلی برای تخصیص آب به سرمایه گذاران گلخانه ای نداریم و آب با تعرفه صنعتی در اختیار فعالان و متقاضیان بخش قرار می گیرد.

این مسوول در ادامه از آماده سازی بیش از ۹۰ درصد زیرساخت های شهزک گلخانه ای نودهک تاکستان خبر داد و گفت: ۹۵ درصد اعتبارات این طرح که مصوب سغر رییس جمهوری بوده از اعتبارات ملی تامین شده است.

خمسه یادآور شد: فاز نخست این شهرک گلخانه ای به میزان ۷۲ هکتار آماده سازی و به سرمایه گذاران واگذار شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان تولید شود،افزود: طی ۲ سال گذشته بیشتر باغات استان دچار خسارت و سرمازدگی شدند اما با آموزش به کشاورزان و اقدامات ترویجی امسال با وجود چند دوره موج سرما کم ترین حسارات را در بخش باغی داشتیم.

وی در ادامه از رشد جوجه ریزی در مرغداری های استان قزوین خبر داد و گفت: آمارها در این بخش طی سال های ۹۸ و ۹۹ حاکی از افزایش بوده و در حال حاضر ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ قطعه جوجه ریزی داریم.

خمسه با بیان اینکه سالانه بیش از ۶۵ هزار تن گوشت مرغ و ۷۵ هزار تن تخم مرغ در استان قزوین تولید می شود،افزود: با داشتن مازاد تولید، در حال حاضر نیاز بخشی از استان های همجوار به این محصولات را تامین می کنیم.

این مسوول گفت: به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای مصرف مرغ به منظور تداوم و پایداری این محصولات در استان قزوین و حمایت از تولیدکننده نسبت به خرید این محصول و منجمدسازی و ذخیره سازی آن از سوی شرکت پشتیبانی امور دام اقدام شد.

خرید توافقی گوشت قرمز در استان قزوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه چالشی در تولید گوشت در استان نداریم،افزود: در حال حاضر نزدیک به ۲۷ هزار تن گوشت قرمز سالانه در استان تولید می شود که بیش از نیاز مصرفی استان است.

خمسه اظهار داشت:  با توجه به اینکه در استان قزوین مازاد تولید گوشت قرمز داریم با نظر وزارت جهاد کشاورزی طرح خرید توافقی این محصول از تولیدکنندگان و دامداران در استان قزوین اجرا می شود و قیمت پیشنهادی آن برای هرکیلو ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان درنظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات دامی در استان قزوین به تولید می رسد که بیشترین میزان آن با بیش از ۵۰۰ هزار تن به شیر اختصاص دارد.

اجرای مصوبه ریاست جمهوری در تجهیز ۲۰ هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی قزوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: با تلاش های انجام شده مصوبه تجهیز ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان که از مصوبات سفر رییس جمهوری در مهر ماه سال ۹۵ بود، شهریور ماه سال گذشته به طور کامل اجرا و عملیاتی شد.

وی یادآور شد: با احتساب طرح های اجرا شده طی یکسال اخیر در مجموع ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین طی سالیان اخیر به ابیاری نوین مجهز شده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: استان قزوین پارسال رتبه اول کشور نسبت به سطوح ابلاغی را در اجرای طرح های آبیاری نوین و در مقدار اجرا نیز رتبه پنجم را به دست‌ آورد.

این مسوول با اشاره به استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبیاری نوین،گفت: سال گذشته معادل ۱۳۰ درصد اعتبارات ابلاغی در این حوزه صرف اجرای طرح های آبیاری نوین شد.

وی با بیان اینکه در چندساله گذشته ظرفیت استان قزوین برای اجرای طرح های آبیاری نوین سالانه زیر۲ هزار هکتار بود که با تلاش های انجام شده این ظرفیت افزایش رفته به طوری که با تامین اعتبارات سالانه قادر به اجرای آبیاری نوین در سطح ۱۰ هزار هکتار هستیم.

وی در ادامه از پرداخت ۳۴۸ میلیارد تومان تسهیلات طی یک سال اخیر به بخش های مختلف کشاورزی در قالب وام های مختلف خبر داد و گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات در بخش مکانیزاسیون بود.

این مسوول گفت: امسال نیز ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون برای نوسازی ادوات و ماشین آلات کشاورزی به استان ابلاغ شده که ۲۷ درصد ان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه با اشاره به اجرای طرح حسابرسی آب در استان،اظهار داشت: در قالب این طرح ۶۲ هزار هکتار از شبکه آبیاری دشت قزوین تحت پوشش حسابرسی هوشمند آبیاری قرار می گیرد.

خمسه اظهار داشت: این طرح زیر نظر کارشناسان بین المللی و با هدف بهره وری بهینه از منابع آبی اجرا می شود.

کاهش کشت محصولات پرآب در قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین یادآور شد: طرح تاک با هدف یکپارچه سازی اراضی و تجمیع آنها و همچنین بهره وری در منابع آبی و حفظ قابلیت های کشاورزی قزوین نیز از امسال آغاز شده است.

وی با بیان اینکه الگوی کشت مطابق برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در استان قزوین اجرایی شده است،افزود: برهمین اساس و در راستای سیاست کاهش کشت محصولات پرآب بر کشت گوجه فرنگی در مزارع استان از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به ۶ هزار و ۴۰۰ هکتار کاهش یافته در حالی که برنامه ابلاغی وزارتخانه در خصوص کشت این محصول برای استان در سال جاری هفت هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

خمسه گفت: آبیاری مزارع گوجه فرنگی در سالهای قبل به شکل سنتی و غرقابی انجام می شد اما امروز ضمن کاهش نیمی از کشت این محصول پرآب، آبیاری مزارع آن به شکل تیپ انجام می شود.

این مسوول اظهار داشت: میزان مصرف آب در بخش کشاورزی آنگونه که در محافل رسانه ای و برخی نشست ها عنوان می شود نیست با این حال برنامه های سازمان جهاد کشاورزی قزوین به دنبال سیاست های وزارت جهاد کشاورزی از طریق توسعه کشت گلخانه ها و تقویت آبیاری نوین و توسعه کشت محصولات کم آب بر کاهش مصرف آب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: در راستای توسعه کشت محصولات کم آبر، به توسعه نهال کاری پسته در بوئین زهرا اقدام کرده ایم و در همین راستا طی سالیان اخیر شاهد توسعه ۸۰۰ هکتاری باغات این محصول بوده ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نظارت بر حوزه بازار،گفت: متولی این بخش با وزارتخانه و دستگاه دیگری است و ما تنها متولی تولید هستیم و تلاش داریم تا با تامین نیازهای غذایی مردم و نداشتن کمبود، در این حوزه افزایش قیمت نداشته باشیم..

این مسوول همچنین در خصوص موضوع حفاظت از باغستان سنتی قزوین که سوال یکی از اصحاب رسانه بود نیز گفت: در سال های قبل مسوولیت این حوزه از سازمان جهاد کشاورزی قزوین گرفته و به شهرداری داده شد.

وی با انتقاد از این تصمیم،اظهار داشت: این اقدام نافی مسوولیت های ما در حفاظت از باغستان سنتی قزوین نبوده است به گونه ای که با پیگیری های فراوان هشت میلیون متر مکعب آب برای این گنجینه سبز را به تصویب رساندیم.

خمسه اظهار داشت: مطالعات ژنوم شناسی باغستان سنتی قزوین نیز با مشارکت کارشناسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی انجام شده و راهکارهای لازم برای حفاظت بهتر از این مجموعه به متولیان ارایه شده است.

افتتاح ۶۷ طرح کشاورزی به مناسبت هفته دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه از افتتاح و بهره برداری ۶۷ طرح عمرانی و تولیدی کشاورزی در استان به پناسبت هفته دولت خبر داد.

این مسوول گفت: برای اجرای این طرح ها که شامل ۴۴ طرح آب و خاک، ۱۴ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری، ۶ طرح دام و طیور،۲ طرح صنایع کشاورزی و یک طرح باغبانی است ۷۳۲ میلیارد و ۳۹۴ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین افزود: با افتتاح و بهره برداری از این طرح ها ضمن بهره مندی ۲ هزار و ۱۷۳ خانوار روستایی از خدمات زیربنایی، زمینه اشتغال  ۲۸۲ نفر به طور مستقیم و یک هزار و ۸۲ نفر به طور غیر مستیقم در استان قزوین فراهم می شود. 

وی همچنین گفت: به مناسبت هفته دولت همچنین احداث سیلو و کارخانه خوراک دام در شهرستان بویین زهرا با هدف کمک به تکمیل زنجیره تولید محصولات دامی به مناسبت هفته دولت آغاز خواهد شد.

اجرای این طرح ها به پایداری تولید و رشد آن در همه بخش های کشاورزی شامل محصولات دامی، زراعی،باغی و شیلات منجر خواهد شد.

وی افزود: بهره وری در منابع آب و خاک از دیگر موضوعاتی است که در اجرای این طرح ها مورد توجه قرار دارد.

این مسوول یادآور شد: سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان قزوین به تولید می رسد و این آمارها مستند و غیرقابل خدشه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به منظور تحقق جهش تولید به عنوان شعار سال و پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی استان به ترتیب ۱۳ و ۲۸ طرح تعریف و در دست اجرا قرار دارد.

 خمسه روز شنبه افزود: اجرای این طرح ها به پایداری تولید و رشد آن در همه بخش های کشاورزی شامل محصولات دامی، زراعی،باغی و شیلات منجر خواهد شد.

وی افزود: بهره وری در منابع آب و خاک از دیگر موضوعاتی است که در اجرای این طرح ها مورد توجه قرار دارد.

این مسوول یادآور شد: سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان قزوین به تولید می رسد و این آمارها مستند و غیرقابل خدشه است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.