stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
  • کد خبر : 162043
  • 08 شهریور 1399 - 14:27
1
معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی اصفهان خبر داد؛

خوداری شهروندان از ذبح دام نذری بدون نظارت بهداشتی

خوداری شهروندان از ذبح دام نذری بدون نظارت بهداشتی
قلم/اصفهان_معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی اصفهان گفت: اهالی و شهروندان از ذبح دام نذری خارج از نظارت بهداشتی و بیرون از کشتارگاه‌های دام استان خودداری کنند.
قلم | qalamna.ir :

محمد کشتکار  روز شنبه در گفت و گو با با تاکید بر اینکه شهروندان باید دام خود را از مکان‌های مجاز عرضه دام زنده تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند افزود: تمامی ۳۱ کشتارگاه دام استان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی امسال از ساعت ۷ صبح تا ۱۳برای ارائه خدمات به عزاداران و هیات‌های مذهبی فعال و دایر است.

وی یادآور شد: ۷۰ گروه  ثابت وسیار دامپزشکی اصفهان شامل  ۴۶ اکیپ ثابت و ۳۱ اکیپ سیار با حضور ۳۸ نفر دامپزشک، ۶۷ نفر بازرس بهداشتی گوشت و ۲۳ ناظر ذبح شرعی بر ذبح دام‌های نذری در ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای امسال نظارت دارند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی اصفهان گفت: در راستای ارتقای بهداشت عمومی، حفظ و صیانت سلامت مردم و عزاداران مورد تاکید این سازمان قرار دارد.

وی هدف این سازمان  از نظارت بر ذبح دام‌های نذری را پیشگیری از بروز بیماری‌های خطرناک بین انسان و دام همچون بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو عنوان کرد و گفت: این در حالیست که در شرایط حاضر به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ باید دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

کشتکار با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی توسط شهروندان و با اشاره به اهمیت توجه به بیماری تب کریمه کنگو افزود: به تمامی شهروندان و تمامی مسوولان هیات‌های مذهبی استان اصفهان توصیه می‌شود که گوشت قربانی را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال (دمای صفر تا ۴ درجه) نگهداری کرده و سپس برای طبخ غذا استفاده کنند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی اصفهان یادآور شد: مردم می‌توانند با تماس با شماره ۱۵۱۲ راهنمایی و مشاوره لازم را از کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی در سراسر استان دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه در تمامی میدان‌های مجاز عرضه دام، کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند، تصریح کرد: برخی از انواع بیماری‌ها در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن‌ها هستند.

کشتکار افزود: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود. 

استان اصفهان دارای بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است.
انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.