stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 22 May , 2024
  • کد خبر : 165098
  • 18 شهریور 1399 - 15:00
0
دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور:

مدیریت بیماری های واگیردار باید دقیق باشد

مدیریت بیماری های واگیردار باید دقیق باشد
قلم/اصفهان_دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور با تاکید براینکه به صورت کلی مدیریت بیماری های واگیردار باید بسیار هماهنگ، سخت گیرانه و دقیق باشد، تصریح کرد: برای دستگاه های مسئول باید اولویت اول رعایت مسائل بهداشتی در هر سطح و جایگاه و مکانی باشد.
قلم | qalamna.ir :

محسن مصلحی ، در خصوص تاثیرات پاندمی کرونا و آسیب های آن بر جامعه پزشکی، اظهار کرد: پاندمی کرونا با پاندمی های گذشته تفاوت هایی دارد، ازجمله اینکه ابعاد ناشناخته بسیاری دارد و با اینکه ماه ها از شیوع آن گذشته، هنوز ابعاد ناشناخته ای از حیث اپیدمولوژی، بیماری زایی، پیشگیری و درمان دارد.

وی با اشاره به اینکه جهان تاکنون پاندمی های دیگری هم پشت سر گذاشته است، گفت: اولین مشکل پاندمی کرونا غافلگیری کادر درمان در ابتدای شیوع ویروس کرونا بود، به طوری که این ویروس با قدرت سرایت بالا، به سرعت کشورهای مختلف را درگیر کرد و این سرعت بالای سرایت، تبعاتی به همراه داشت.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان افزود: با شیوع ویروس جدید خانواده کرونا، کادر درمان ناگهان با حجم بالای مراجعه مبتلایان و اشغال زیاد تخت های بیمارستانی روبرو شد، درحالی که سرعت بیماری و مراجعه به کادر پزشکی باید متناسب با امکانات پزشکی و یا اندکی بیشتر باشد که در این صورت قابلیت کنترل بیماری خیلی سخت نیست، ولی به علت سرعت سرایت زیاد کرونا، کادر درمان ناگهان با بیماری ناشناخته ای با عوارض زیاد مواجه شدند و نیاز بیماران به بستری در بخش های ویژه و استفاده از دستگاه های تنفسی به یک باره افزایش یافت.

وی با بیان اینکه وقت شیوع بیماری در جامعه طولانی مدت می شود، کادر درمان دچار خستگی مفرط و افسردگی می شوند، تصریح کرد: علاوه بر خستگی روحی، کادر درمان ناگزیر به استفاده از اقلام حفاظتی و لباس هایی با جنس مخصوص برای شیفت های طولانی مدت است که شرایط سختی برای آنها ایجاد می کند.

مصلحی با اشاره به ابتلای تعدادی از پزشکان کشور به بیماری کووید۱۹، اعلام کرد: هم اکنون نزدیک به ۶ هزار نفر از کادر درمان کشور به کرونا مبتلا شده و نزدیک به ۲۰۰ نفر به درجه رفیع شهادت نائل شده اند، تعدادی هم در بیمارستان ها بستری و یا در قرنطینه هستند.

دبیر شورای عالی نظام پزشکی کشور با تاکید براینکه به صورت کلی مدیریت بیماری های واگیردار باید بسیار هماهنگ، سخت گیرانه و دقیق باشد، تصریح کرد: برای دستگاه های مسئول باید اولویت اول رعایت مسائل بهداشتی در هر سطح و جایگاه و مکانی باشد و حتی اگر لازم است تعطیلی اماکن، محدود شدن ترددها و … اتفاق بیفتد تا با یک فرماندهی قاطع، هم صدایی بین دستگاه های مختلف در مقابله با بیماری اتفاق افتد، در عین حال که مردم هم ضمن رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، بدانند برای ابعاد مختلف زندگی آنها هم چاره اندیشی شده، مثل اتفاقی که در برخی از کشورهای پیشرفته افتاد.

وی خاطرنشان کرد: بار بیماری و اتفاقات ناگوار و مرگ و میرها بخشی از هزینه ای بود که بر دوش کادر درمان افتاد، چراکه مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جامعه وجود داشت که باعث شد سیاست های قاطع و همگام در مدیریت کرونا اتفاق نیفتد.

مصلحی با بیان اینکه به غیر از غافلگیری ابتدایی با شیوع کرونا، این مسائل در ادامه بر سخت تر شدن وظیفه کادر درمان تاثیر گذاشت، گفت: کشورهایی که در این حوزه موفق بوده اند به صورت ویژه و با درجه اهمیت فوق العاده به بخش سلامت توجه کردند. البته ما می بینیم که در ایام محرم مقام معظم رهبری مراسم خودشان را با یک مداح و سخنران برگزار کردند و ایشان بارها تاکید نمودند که تابع تصمیمات ستاد مقابله با کرونا هستند. ایشان در مقاطع مختلف بر آنچه براساس عقل و علم تایید می شد صحه گذاشتند، ولی متاسفانه این اتفاق در سایر ارکان به این شیوه انجام نشد، درحالی که اگر رفتار و گفتار رهبر معظم انقلاب را مدنظر قرار می دادیم شرایط بهتری داشتیم.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی اصفهان با یادآوری اینکه هنوز هیچ واکسن و دارو و درمان جدی برای کرونا وجود ندارد، توضیح داد: این موضوع نشان می دهد باید بیشترین انرژی و وقت خود را صرف پیشگیری از شیوع کرونا در جامعه کنیم.

وی با تصریح براینکه در بخش درمان نیز بخش خصوصی اعم از بیمارستان ها، پاراکلینیک ها، درمانگاه ها و مطب ها باید فشار بخش دولتی را کمتر کنند، گفت: اگرچه با عدم مراجعه بیماران غیرکرونایی که در شرایط عادی برای دریافت خدمات درمانی مراجعه می کردند، بخش خصوصی نیز آسیب دیده و درآمد مراکز درمانی در حدی پایین آمده که هزینه های این مراکز به دلیل مسائلی همچون تورم سالیانه، مالیات، افزایش قیمت تجهیزات و به ویژه لوازم حفاظتی به شدت افزایش یافته است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.