stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۳ مهر , ۱۴۰۳ Friday, 4 October , 2024
  • کد خبر : 166976
  • 24 شهریور 1399 - 11:15
4
مدیر گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

امسال همه عشایری دو نوبت غربالگری شدند

امسال همه عشایری دو نوبت غربالگری شدند
قلم/اصفهان_مدیر گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا، همه عشایری که در استان بودند در دو نوبت غربالگری و بیماریابی شدند.
قلم | qalamna.ir :

رسول حمامی، با اشاره به جمعیت نزدیک به ۵۲ هزار نفری عشایر در استان اصفهان، اظهار کرد: تاکنون ۳۴ هزار نفر از عشایر استان اصفهان غربالگری بیماری کووید۱۹ شده اند.

وی افزود: حدود ۸ هزار نفر از عشایر امسال به استان ما کوچ نکردند و حدود ۸ هزار نفر هم در زمستان به اصفهان می آیند که بیشتر عشایر عرب جرقویه هستند و در منطقه شرق اصفهان مستقر می شوند.

مدیر گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه عشایر در برخی از شهرستان های استان از اردیبهشت تا پایان شهریور ماه میهمان استان اصفهان هستند، گفت: امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا، همه عشایری که در استان بودند در دو نوبت غربالگری و بیماریابی شدند.

وی ادامه داد: در مجموع حدود ۳۴ هزار نفر از عشایر استان در دو مرحله، یکی ابتدای ورود به استان و در پایگاه های سنجش، غربالگری و بیماریابی در مداخل ورودی به استان و یک مرحله در حین اسکان از تیرماه تا شهریورماه غربالگری شدند. در این میان برخی از عشایر بیمار بودند که تست پی سی آر طبق شیوه نامه های وزارت بهداشت برای افرادی که نیازمند تست بودند انجام شد و برای افرادی که تست آن‌ها مثبت و بیمار بودند نیز درمان رایگان انجام شد.

حمامی با اعلام اینکه در غربالگری و بیماریابی که طی دو مرحله انجام شد ۲۴۰ نفر از عشایر استان مشکوک و دارای علامت بودند، گفت: از این تعداد ۴۲ نفر بعد از انجام تست پی سی آر، کرونا مثبت بودند و ۴ نفر در بیمارستان ها بستری شدند، همچنین ۲ نفر از عشایر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در استان فوت کردند.

وی خاطرنشان کرد: آمار ابتلا عشایر به بیماری کووید۱۹ نسبت به مناطق شهری بسیار کمتر است که شاید بخشی از آن به سبک زندگی آنها و زندگی در محیط آزاد برمی گردد که ارتباط کمتری با سایر افراد دارند و به همین خاطر تقریبا شرایط ایمنی از این جهت در استان داشتیم.

مدیر گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از اجرای مرحله سوم غربالگری و بیماریابی کووید۱۹ در بین عشایر استان خبر داد و گفت: در این مرحله عشایر مانند بقیه جمعیت غربالگری می شوند، اما تعدادی از این عشایر از شهریورماه استان اصفهان را ترک می کنند و به استان های قشلاقی مثل خوزستان و فارس و بوشهر برمی گردند، به همین خاطر همه آنها را در مرحله سوم غربالگری نداریم، اگرچه غربالگری آنها در استان های دیگر انجام می شود.

وی با اعلام اینکه آموزش و فرهنگ سازی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در میان عشایر استان براساس سبک زندگی آنها انجام شده، افزود: پوسترهای آموزشی در چادرهای عشایر نصب شد، همچنین نزدیک به ۱۰ هزار ماسک و حدود ۲ هزار لیتر ماده ضدعفونی کننده محیط و به همین میزان ماده ضدعفونی کننده دست در میان عشایر استان توزیع شد.

حمامی با بیان اینکه غربالگری کووید۱۹ عشایر توسط همکاران بهورز یا مراقبان سلامت مرکز بهداشت استان انجام می شود، افزود: تیم سلامت شامل پزشک خانواده و مامای سلامت به صورت هفتگی به چادرهای عشایر سر می زنند و خدمات کامل بهداشتی و درمانی به عشایر ارائه می شود که حتی کامل تر از جمعیت شهری و روستایی است، چراکه برای جمعیت های شهری و روستایی ماسک و مواد ضدعفونی کننده توزیع نمی کنیم.

مدیر گروه توسعه شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون رعایت شیوه نامه های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله ایمن و شست و شوی منظم دست ها به جمعیت عشایری نیز تاکید شده، خاطرنشان کرد: ماهیت زندگی عشایر جا به جایی است، اما باتوجه به اینکه این افراد با همدیگر جا به جا می شوند و ارتباط زیادی با جمعیت های دیگر ندارد آسیب زیادی ندارد و احتمال شیوع ویروس در این جمعیت کمتر است.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.