stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
  • کد خبر : 167296
  • 25 شهریور 1399 - 13:06
2
چنگیز خبرداد؛

محدودیت‌های مالی برای خدمات‌رسانی مناسب در همه نقاط استان

محدودیت‌های مالی برای خدمات‌رسانی مناسب در همه نقاط استان
قلم/اصفهان_رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: این دانشگاه همواره با محدودیت‌های مالی برای خدمات‌رسانی به شکل مناسب در همه نقاط استان مواجه است.
قلم | qalamna.ir :

طاهره چنگیز  افزود: با وجود پراکندگی جغرافیایی و جمعیتی، همه مناطق اصفهان همواره بعنوان برخوردار در نظر گرفته می‌شود بهمین دلیل حمایت‌هایی که از مناطق کمتر برخوردار در استان‌های‌ دیگر صورت می‌گیرد در اصفهان انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان، استانی بسیار وسیع با تنوع اقلیمی گسترده است، خاطرنشان کرد: در غرب این استان تا فریدونشهر منطقه کوهستانی سردسیر با ویژگی خاص زاگرس و در شرق تا خور و بیایبانک، مناطق کویری و معدن پُتاس را داریم بطوریکه طی کردن این فاصله حدود ۶ ساعت زمان می‌برد.

وی به ویژگی‌های شمال و جنوب اصفهان از اردستان تا سمیرم اشاره و اضافه کرد: تنوع گسترده جغرافیایی و اقلیمی و پراکنده بودن جمعیت بویژه در مناطق شرقی باعث شد تا روستاهایی با جمعیت بسیار کم حتی ۲ نفره داشته باشیم که باید به همه آنها خدمت‌رسانی کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه این موضوع نیاز به توجه ویژه دولت دارد، تصریح کرد: کار خدمت‌رسانی به مناطقی مانند شرق اصفهان که سرانه خدمت بیشتری از نظر ریالی دارد، نیاز به پول بیشتری دارد و اگر به میزان کافی تامین نشود مشکلاتی ایجاد می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: این دانشگاه همواره با محدودیت‌های مالی برای خدمات‌رسانی به شکل مناسب در همه نقاط استان مواجه است.

چنگیز به شرق شهرستان اصفهان با جمعیت حدود ۲۶۰ هزار نفر اشاره کرد و گفت: این خطه مناطقی مانند ورزنه، هرند، اژیه، کوهپایه، جرقویه و رامشه دارد که شهرهایی با جمعیت کم و با فاصله زیاد از هم است.

وی با بیان اینکه بعنوان مثال شهر ورزنه ۱۳۰ کیلومتر با مرکز شهرستان اصفهان یعنی کلانشهر اصفهان فاصله دارد، اظهار داشت: بدون شک همانطور که به حاشیه اصفهان خدمت‌رسانی می‌کنیم نمی‌توانیم به این مناطق با همان هزینه و سهولت، خدمات‌رسانی کنیم.

به گفته وی، تامین پزشک متخصص فقط برای معاینات سرپایی در شهری مانند ورزنه به مراتب پُرهزینه‌تر و سخت تر از تامین پزشک متخصص برای محله‌های حاشیه شهر اصفهان خواهد بود و هیچ امتیاز خاصی برای رفتن پزشکان یا پرستاران به ورزنه وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه همین موضوع برای سایر مناطق داستان بویژه جنوب آن نیز صدق می‌کند، تصریح کرد: استان همجوار ما جزو مناطق محروم تلقی می‌شود و ضرایب ویژه به آن تعلق می‌گیرد و همکاران ما آنها را باهم مقایسه می‌کنند.

چنگیز توضیح داد: اگر ۲ روستا را در ۲ طرف رودخانه در نظر بگیریم که یکی در اصفهان و دیگری در استان همجوار است، میزان دریافتی کارکنانی که در این روستاها خدمت می‌کنند حداقل ماهانه ۲ میلیون تومان تفاوت دارد زیرا استان همجوار ضریب محرومیت دارد اما اصفهان ندارد و پزشکانی که قصد گذراندن دوره طرح خود را دارند بدلایل مختلف ترجیح می‌دهند به جایی بروند که ضریب محرومیت دارد زیرا هم حقوق آنجا بیشتر است و هم بدلیل ضریب محرویت، دوره آنها زودتر پایان می‌یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه همگرایی همه دستگاههای اجرایی برای سلامت ضروری است، خاطرنشان کرد: برخی شهرستان‌ها با جمعیت پایین اعلام می کنند که نیاز به برخی از پزشکان متخصص دارند اما بدلایل مختلف مستقر کردن متخصص زنان یا رادیولوژی در مناطق با جمعیت بسیار کم حتی کمتر از سه هزار نفر توجیه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است در این مناطق وسایل نقلیه و خدمات جاده ای مناسبی ایجاد شود تا مردم نه تنها برای دسترسی به خدمات پزشکی بلکه برای سایر خدمات نیز ناگزیر به پرداخت هزینه‌های اضافی نباشند و به سهولت به آنها دسترسی پیدا کنند.

چنگیز با بیان اینکه ارتقای وضعیت راه‌ها و جاده‌ها و روش‌های دسترسی به توسعه شهرها و روستاها و گسترش دسترسی‌ها منجر می‌شود، خاطرنشان کرد: ما هرگز نمی‌توانیم برای یک شهر پنج تا ۱۰ هزار نفری متخصص رادیولوژی مستقر کنیم اما ایجاد دسترسی امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: این مسیری است که کشورهای پیشرفته به سمت آن رفتند و در این کشورها همه امکانات را در همه شهرها مستقر نمی کنند بلکه مسیرهای دسترسی را فراهم می کنند.

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • منبع :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.