stat counter
تاریخ : یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 12 May , 2024
  • کد خبر : 188253
  • 19 آبان 1399 - 23:09
2
به گفته مسئولین استان:

کالاهای اساسی در استان همدان تأمین است

کالاهای اساسی در استان همدان تأمین است
قلم/ همدان- درحالی که این‌روزها شاهد نگرانی مردم استان برای تأمین کالاهای اساسی و اقدام آن‌ها برای انبار کردن برخی از محصولات هستیم، شایان ذکر است که بدانیم به گفته معاون صمت همدان و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان، کالاهای اساسی در استان تأمین و در بازار موجود است و ذخایر استراتژیک نیز وضعیت مطلوبی دارد.
قلم | qalamna.ir :
پایگاه خبری- تحلیلی قلم؛ استان ها- شکیبا کولیوند: موضوع امنیت غذایی و تأمین غذای سالم، بحثی است که باید به‌طور ویژه‌ای همواره مدنظر برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران و مسئولین کشور باشد. امنیت غذایی (چه ازنظر دسترسی فیزیکی و چه ازنظر دسترسی اقتصادی) به دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام ادوار عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود که برای نائل آمدن به چنین شرایطی، همواره تدابیر مختلفی جهت امنیت غذایی اندیشیده می‌شود.

در این مسیر در کنار داشتن انبارهای کالاهای استراتژیک، ورود به عرصه تنظیم بازار نیز مطرح است.

در پاییز امسال شاهد نگرانی‌هایی درخصوص دسترسی به روغن در بازار همدان شکل گرفت که هنوز هم این نگرانی‌ها را از سبدهای خرید مردم که در آن ۶ و هفت عدد روغن مایع و جامد دیده می‌شود، می‌توان دریافت؛ اما به‌راستی علت دامن زدن به این نگرانی‌ها چیست و آیا راه مقابله با این نگرانی‌ها، خریدهای هیجانی و انبار کردن آن‌ها در خانه‌هایمان است؟

آیا به‌راستی در تأمین و توزیع محصولات و کالاهای اساسی در استان همدان مشکلاتی وجود دارد که چنین نگرانی‌هایی درحال شیوع و همه‌گیری است؟

در این خصوص بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با آقایار فراشی، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان و مسعود بکایی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان ترتیب دهیم تا وضعیت تأمین و توزیع کالاهای اساسی در استان همدان را جویا شویم که در ادامه آن را می‌خوانید:

در زمینه کالاهای اساسی در استان همدان کمبود یا مشکلی نداریم

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه در زمینه کالاهای اساسی موضوع تأمین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: در این راست تمامی همتمان را بر تأمین مناسب کالاهای اساسی گذاشتیم.

آقایار فراشی با تصریح بر اینکه در زمینه تأمین شکر، برنج و روغن در استان همدان مشکل و یا کمبودی نداریم، مطرح کرد: درخصوص روغن شاهد وقفه‌ای در تولید بودیم که به‌سرعت این وقفه برطرف شد و درحال حاضر فروشگاه‌های سطح استان همدان پُر از محصول روغن است.

وی با بیان اینکه در فراوانی میزان برنج را نیز در فروشگاه‌های سطح استان شاهد هستیم، گفت: درحال حاضر برنج با قیمت مصوب دولتی براساس ارز نیمایی تأمین شده و شکر نیز وضعیت این‌چنینی دارد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه این گفت‌وگو درخصوص تأمین گوشت قرمز تنظیم بازاری نیز مطرح کرد: در گذشته بیشتر این گوشت‌ها برزیلی بود که در این خصوص هم‌اکنون گوشت قرمز از تولیدکنندگان داخلی کشور تأمین می‌شود و میزان گوشت‌های برزیلی نسبت به گذشته کمتر است.

فراشی با بیان اینکه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم استان همدان مشابه سال گذشته تأمین شد، خاطرنشان کرد: سال گذشته در طول مدتی با کمبود برنج روبه‎رو بودیم، اما طی سال جاری در این زمینه کمبود یا مشکلی نخواهیم داشت.

وی با تصریح بر اینکه انبارهای دولتی نیز از کالاهای اساسی پُر است و اداره غله و خدمات بازرگانی و پشتیبانی امور دام استان همدان نیز در این زمینه تأمین است، ابراز کرد: مرغ منجمد نیز در استان همدان تأمین و تاکنون بیش از ۵۰۰ تُن مرغ منجمد برای استان تهیه شده که در این راستا درخواست‌های جدید نیز داشته‌ایم و درمجموع برای کالاهای اساسی در استان همدان کمبود یا مشکلی نداریم.

ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی استان همدان وضعیت مطلوبی دارد/ مردم محصولات را انبار نکنند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص وضعیت تأمین کالاهای تنظیم بازار در استان همدان مطرح کرد: در بحث تأمین سه قلم کالای برنج، روغن و شکر در جهت تنظیم بازار وارد کار شده و اقداماتی داشته‌ایم، چراکه عموم این اقلام از طریق بخش خصوصی و از حوزه محصولات وارداتی و تولیدات داخلی تأمین می‌شود.

مسعود بکایی ادامه داد: بخشی از نیازهای بازار توسط برنج و شکر خارجی تأمین می‌شود و بخشی از واردات روغن به‌صورت خام از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شد؛ بدین‌ترتیب این روغن‌ها تحویل کارخانه‌های روغن‌کشی و وارد عرصه بسته‌بندی و توزیع شد.

وی با بیان اینکه ممکن است در برخی از مواقع سال کمبودهایی در زمینه کالا را شاهد باشیم، افزود: در این ایام کالاهایی را به بازار تزریق خواهیم کرد تا در کنار جبران کمبودها، تنظیم بازار را نیز شاهد باشیم.

بکایی با اشاره به اینکه درحال حاضر درخصوص تأمین شکر در استان همدان وضعیت مناسبی وجود دارد، گفت: کارخانه‌ها در این راستا فعالیت‌های مناسبی دارند و درخصوص برنج نیز شاهد ورود حجم بسیار زیاد برنج داخلی و خارجی به بازار هستیم؛ همچنین ذخایر روغن داخلی‌ ما نیز وضعیتی مناسب دارد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: شاید افزایش قیمتی در این راستا شاهد بودیم، اما کمبودی در این کالاهای اساسی شاهد نخواهیم بود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان با بیان اینکه بالغ‌بر ۵۰ هزار تُن روغن خام در اختیار کارخانه‌های داخلی جهت بسته‌بندی قرار گرفته است، اضافه کرد: هم‌اکنون مقادیر زیادی سهمیه برای استان‌ها در بخش خانوار، صنعت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای درنظر گرفته شده است که با تأمین آن طبق حواله‌ها از سوی کارخانه‌ها توزیع را شاهد خواهیم بود.

بکایی با اشاره به این موضوع، خاطرنشان کرد: درخصوص گندم و آرد نیز در بحث تأمین و یا توزیع مشکلی وجود ندارد، بدین‌سان از مردم استان همدان می‌خواهیم تا نگران تأمین کالاهای اساسی خود نباشند.

این مقام مسئول خطاب به مردم استان گفت: از شما درخواست داریم تا جوری رفتار نکنید که دلالان اقدام به احتکار ‌کنند و با این روند نگرانی‌هایی در بازار ایجاد شود؛ به سبب نگرانی‌ها و شایعه‌ها اقدام به خرید اقلام زیادی از کالاهای مصرفی نکنید که آن‌ها در خانه‌هایتان انبار شوند، چراکه این روند موجب ضرر زدن به بازار و دامن زدن به نگرانی‌ها در بین مردم خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه خانواده‌های همدانی باید بر مبنای مصرف اقدام به تأمین کالاها کنند، افزود: کالاهای اساسی به اندازه کافی در بازار موجود است و ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی استان همدان نیز وضعیت مطلوبی دارد.

با همه این تفاسیر جای سخن دارد که مردم استان همدان بدانند درحالی که این‌روزها شاهد نگرانی مردم برای تأمین کالاهای اساسی و اقدام آن‌ها به انبار کردن برخی از محصولات هستیم، به گفته معاون صمت همدان و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان، کالاهای اساسی در استان تأمین است و کالاهای اساسی در بازار موجود و ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی استان همدان نیز وضعیت مطلوبی دارد و تنها انبار کردن محصولات و کالاهای اساسی موجب دامن زدن به نگرانی‌های عمومی و کاهش احساس امنیت آن‌ها خواهد شد.

از سویی مشکلی که در بحث روغن پیش آمد، این موضوع را بار دیگر یادآوری می‌کند که در استان همدان کشت دانه‌های روغنی به سمت فراموشی می‌رود و کشت گشنیز و دیگر محصولات جای آن را گرفته است؛ حال آن که در زمینه تولید روغن، کشورمان به کشورهای دیگر وابسته بوده، آن‌هم وابستگی بالای ۸۵ درصد! بدین‌سان نیاز است تا با حمایت و البته آموزش‌های مناسب کشاورزان همدانی شاهد پیشروی براساس اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی باشیم.

بدین‌ترتیب انتظار می‌رود تا مسئولین استان همدان در راستای نائل آمدن به امنیت غذایی، در کنار ایجاد و نگهداری منابع غذایی پایدار، سیاست طراحی زنجیره تأمین امن مواد غذایی را نیز در استان همدان مدنظر قرار دهند و در این راستا کشاورزان و باغ‌داران استان را پای کار آورند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.