stat counter
تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
  • کد خبر : 188432
  • 21 آبان 1399 - 10:00
3
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان:

افزایش نرخ بیکاری اصفهان / وجود یک حلقه مفقوده و بی توجهی به زنجیره ارزش

افزایش نرخ بیکاری اصفهان / وجود یک حلقه مفقوده و بی توجهی به زنجیره ارزش
قلم/اصفهان_ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: با شیوع و تداوم ویروس کرونا در کشور، نرخ بیکاری استان اصفهان طی تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته از ۱۰.۷ درصد به ۱۱.۴ درصد افزایش یافته است.
قلم | qalamna.ir :

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا نرخ بیکاری اصفهان افزایش یافته، اگر بخواهیم سرانه و نرخ اشتغال استان را حفظ کنیم ناگزیریم به سمت مشاغل خانگی و خرد برویم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود تلاش های بسیار و علیرغم اینکه بهبود وضعیت منابع به کاهش نرخ بیکاری در استان کمک کرد، اما با شیوع و تداوم ویروس کرونا در کشور، نرخ بیکاری استان اصفهان طی تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته از ۱۰.۷ درصد به ۱۱.۴ درصد افزایش یافته است.

کلانی تصریح می کند: در شرایط فعلی بهترین راه برای کاهش آثار سوء ناشی از کرونا که همچنان نیز ادامه خواهد داشت و همچنین تحریم ها، حرکت به سمت کارآفرینی و نوآوری و توجه به مشاغل خرد است.

وی با بیان اینکه به دنبال برنامه ریزی برای ایجاد و توسعه مشاغل خانگی در اصفهان به خصوص توسعه آن در جوامع محلی و روستایی هستیم، اظهار می کند: متاسفانه در این حوزه شاهد یک حلقه مفقوده و بی توجهی به زنجیره ارزش هستیم، در حالیکه در دنیا به مجموعه حلقه ارزش افزوده در حوزه مشاغل خانگی از تولید تا بسته بندی و فروش توجه ویژه می شود، اما ایران در این حوزه خوب پیش نرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه برای حل این مشکل در نسخه ای، برنامه اشتغال استان را به صورت ساده طراحی کرده ایم، توضیح می دهد: براین اساس گروه های هدف مختلف و افراد جویای کار همچون زنان سرپرست خانوار، تحت پوشش بهزیستی، فارغ التحصیل دبیرستان، دریافت کننده بیمه بیکاری و … را از مرحله ایجاد شغل تا درآمد، دسته بندی و هدایت می کنیم و در حال حاضر به صورت پایلوت بحث اشتغال زنان سرپرست خانوار را در دستور کار قرار داده ایم.

حل مشکل بیکاری و اشتغال نیازمند عزم و اراده جدی است

وی البته تاکید می کند: به استاندار اصفهان اعلام کرده ایم که برای حل مشکل اشتغال استان و حتی کشور، نیازمند عزم و اراده عمومی و جدی هستیم و کسانی که در فرایند اشتغال به نحو مستقیم و غیرمستقیم دخیل هستند، باید نقش آنها مشخص شود، البته باید از پتانسیل بخش خصوصی و سمن ها نیز در این حوزه بهره گیریم.

کلانی توضیح می دهد: در این مدل می توان با توانمندسازی افراد و کمک بخش دولتی و خصوصی، اشتغال ارزان قیمت فراهم کنیم؛ به عنوان مثال در بخش زنان سرپرست خانوار، در مرحله اول افراد را شناسایی و سپس ظرفیت سنجی و استعداد یابی کنیم و در گام بعدی به آنها مهارت آموزش دهیم و در این مسیر از ظرفیت بخش های مختلف همچون فنی و حرفه ای بهره خواهیم گرفت و به نوعی در این طرح بعد از آموزش و توانمندسازی، بحث تامین مالی مطرح است.

ضرورت پایداری اشتغال ارزان قیمت

وی یادآور می شود: در دنیا نیز برای توسعه مشاغل خرد و توسعه آن در جوامع محلی، روش تامین مالی خرد انجام می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه پایداری اشتغال ارزان به ویژه در جوامع محلی و روستایی به چند عامل بستگی دارد، توضیح می دهد: ابتدا باید ظرفیت ها را از دل همان جامعه احصا کنیم و از سوی دیگر مدل تسهیلگری و توانمندسازی را در همان منطقه و یا جامعه پیاده سازی کنیم و از همه مهمتر در این حوزه از اشتغال، به دنبال ایجاد زنجیره ارزش از تولید تا فروش باشیم.  

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.