stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۹ خرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 29 May , 2024
  • کد خبر : 190774
  • 25 آبان 1399 - 8:19
1

چگونه می‌توان قرنطینه و مسائل اقتصادی را با هم مدیریت کرد؟

چگونه می‌توان قرنطینه و مسائل اقتصادی را با هم مدیریت کرد؟

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس اقتصادی گفت: در بحث قرنطینه که با منابع درآمدی و تامین اقتصادی مردم هر کشور مرتبط است، هرچند می‌پذیریم که ایران محدودیت‌های بسیاری دارد و دچار کسری بودجه جدی است اما می‌توان با نگاه به عملکرد و استفاده از پروتکل‌های عقل‌گرایانه در حوزه سلامت کشورهای پیشرفته، از این دستورالعمل‌ها بهره برد.

قلم | qalamna.ir :

محسن خندان‌دل در گفت‌وگو با در خصوص شرایط اقتصاد ایران در دوران شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: در حوزه تجارت می‌توان از دو منظر امور تجاری داخلی و بین‌المللی تاثیرات کرونا را بر اقتصاد ایران بررسی کرد. منظر نخست انجام مراودات داخلی بوده که اصلی‌ترین آن، موضوع عرضه و تقاضا است.

وی افزود: در یک عملیات اقتصادی ابتدا قراری گذاشته می‌شود، سپس مذاکره انجام شده و در صورت حصول توافق، یک فعل و انفعال تجاری صورت گرفته و در نهایت با رد و بدل شدن پول معامله انجام می‌شود اما در دوران شیوع  بیماری کرونا، بخش اول یعنی همان قرار اولیه کاری به واسطه محدودیت‌های تردد مختل شده و اکثر معاملات تجاری به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. می‌دانیم که در فرهنگ جاری  جامعه ما رفتارهای غیر حضوری نمی‌توانند مانند قرار حضوری موثر باشند، پس قطعا در دوره کرونا رفتار تجاری ما از بُعد داخلی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

خندان‌دل ادامه داد: از بُعد خارجی نیز همین اتفاق می‌افتد و به واسطه قطع ارتباطات خارجی، مراودات و قرارهای کاری دچار محدودیت شده و انتقال کالاها هم دچار مشکل می‌شود، از این رو پیدا شدن واکسن کرونا تاثیر زیادی بر حوزه تجارت داخلی و خارجی دارد، کما اینکه می بینیم بعد از انتشار خبری مبنی بر کشف واکسن کرونا توسط چند کشور، تاثیر روانی این خبر بر قسمت اول تجارت یعنی مرحله قرار کاری، اثر مثبت گذاشته و امید به تسهیل روابط تجاری بیشتر شده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: پس از انتشار ادعای یک شرکت آمریکایی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن ۹۰درصدی تست واکسن کرونا شاخص‌های بورس در کشورهای مختلف دنیا افزایش پیدا کرده، قیمت نفت بالا رفته، قیمت طلا ۶۰ دلار سقوط کرده و در حقیقت تراز تجاری متعادل‌تر شده است. در شرایط شیوع بیماری‌های مسری، وقتی حوزه سلامت نسبت به ساخت واکسن و توفیق در مهار بیماری ابراز امیدواری می‌کند، به تبع آن، در حوزه اقتصاد نیز گشایش رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه متولیان حوزه اقتصاد، فرهنگ، آموزش و سلامت باید به عقل‌گرایی بیشتر همانند کشورهای پیشرفته علمی روی بیاورند، عنوان کرد: در بحث قرنطینه که با منابع درآمدی و تامین اقتصادی مردم هر کشور مرتبط است، هرچند می‌پذیریم که ایران محدودیت‌های بسیاری دارد و دچار کسری بودجه جدی است اما می‌توان با نگاه به عملکرد و استفاده از پروتکل‌های عقل‌گرایانه در حوزه سلامت کشورهای پیشرفته، از این دستورالعمل‌ها بهره برد.

خندان‌دل گفت: فساد اقتصادی در کشور ما موجب شده تا نتوانیم در حوزه اقتصاد کاری برای تامین معیشت مردم انجام دهیم، در حالی که در برخی کشورهای جهان سوم مانند اکثر کشورهای پیشرفته روی اخلاق اجتماعی و سلامت اخلاقی جامعه کارهای زیربنایی صورت گرفته، یعنی توانسته‌اند به مردم آموزش دهند که برای زندگی باید روش و منش اخلاقی داشت.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در کشور ما وقتی یک جنس گران می‌شود، آن کالا در تمام فروشگاه‌ها نایاب شده و فروشندگان از عرضه اقلام موجود در انبار امتناع می‌کنند تا اجناس گرانتر شوند و بعد از گران شدن به طور اعجاب‌انگیزی تمام قفسه‌های فروشگاه‌ها و مغازه‌داران از این کالاها انباشته می‌شود، این یعنی در کشور ایران اخلاق اجتماعی و سلامت اخلاقی رنگ باخته و برای فرهنگ‌سازی اجتماعی در ایران گام‌های موثری برداشته نشده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.